اقتصادی » بازار و بورس » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035318
یکشنبه - 17 دی 1402 - 10:02

جولان گرانی در بازار گوشت

گرانی گوشت در طی هفته‌های اخیر سبب شده طیف وسیعی از مردم قادر به خرید این کالای اساسی نباشند و از سفره بسیاری از مردم خالی شود. اگر به قصد خرید گوشت به مغازه و فروشگاه‌ها مراجعه کرده باشید با مشاهده قیمت‌ها کاملاً متعجب خواهید شد ،زیرا این افزایش قیمت با سطح درآمدها همخوانی ندارد.

جولان گرانی در بازار گوشت

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گرانی گوشت در طی هفته‌های اخیر سبب شده طیف وسیعی از مردم قادر به خرید این کالای اساسی نباشند و از سفره بسیاری از مردم خالی شود. اگر به قصد خرید گوشت به مغازه و فروشگاه‌ها مراجعه کرده باشید با مشاهده قیمت‌ها کاملاً متعجب خواهید شد ،زیرا این افزایش قیمت با سطح درآمدها همخوانی ندارد. از طرفی همزمان ،گرانی گوشت منجر به افزایش قیمت کالاهای دیگر شده و از مرغ گرفته تا میوه و سبزیجات و … مهر گرانی می‌خورد.

از طرفی بسیاری از مغازه داران از کمبود گوشت شکایت می‌کنند و نسبت به گرانی گوشت معترض‌اند، زیرا با کاهش فروش روبرو می‌شوند. طبق آمارهای اعلامی سرانه مصرف گوشت طی دو سال گذشته از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده که با گرانی‌های اخیر قطعاً کاهش بیشتری یافته است. عوامل مختلفی در افزایش قیمت گوشت مؤثر هستند که در این میان گرانی نهاده‌های دامی و کاهش تولید دام در کشور بیش از همه نقش داشته است.

افزایش هزینه‌های دستمزد، قاچاق، گران فروشی و از همه مهم‌تر دلالی نیز بی تأثیر نبوده است. حال گرانی گوشت این سؤالات را در ذهن ایجاد می‌کند و آن اینکه چرا دولت تسهیلات کافی برای تأمین نهاده توسط تولید کننده ایجاد نکرده است؟ چرا دولت با توجه به تجربه سال گذشته و جهش عجیب قیمت گوشت اقدامی برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات انجام نداده و حالا باید شاهد گرانی گوشت در بازار باشیم.همچنین چرا دولت با توجه به روند واردات گوشت به کشور و از طرفی افزایش تقاضا در نیمه دوم سال برنامه ریزی صحیحی برای تأمین گوشت مورد نیاز در بازار نداشته است؟

گرچه طبق گفته یکی از مسئولان مربوطه رد پای ارز در گرانی گوشت وجود دارد و به دلیل حذف ارز ۴۵۰۰ تومانی سبب شوک ۶۰۰ درصدی قیمت ارز نهاده‌های دامی شده است. اما اکنون قیمت ارز چندان افزایش نیافته که شاهد گرانی گوشت هستیم.

البته به نظر می‌رسد قیمت گوشت می‌توانست بالاتر از قیمت‌های موجود در بازار باشد، اما دولت مانع این امر شده است. به طور کل کوتاهی دولت در ساماندهی بازار گوشت با توجه به مشکلات ریشه‌ای موجود در این بازار را نمی‌توان کتمان کرد.

نکته بعدی درباره بازار گوشت اینکه آمار دام‌های زنده نسبت به دام‌هایی که روانه کشتارگاه‌ها شده است ،کاهش یافته و همین امر سبب عدم تراز بین ورودی و خروجی دامداری‌ها شده است ومنجر به افزایش قیمت گوشت شده است.

در هر صورت این مردم هستند که از گرانی گوشت آسیب دیده و سبد پروتئینی خانواده متضرر خواهد شد. بدین ترتیب دولت بایستی نه با دستور بلکه با راهکارهای اجرایی بازار گوشت را سامان دهد و مشکلات دامداران را حل و با دلالان برخورد نماید.

نجمه کریمیان