به گزارش پایگاه خبری ربیع، مریم امیدی رئیس اداره مدیریت و حفاظت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پرندگان مهاجر جوجه آور در اصفهان در حال تخم گذاری هستند و برنامه های حفاظتی ویژه برای این پرندگان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حال انجام است.

مریم امیدی در گفتگو با کیمیای وطن افزود: اصفهان در مسیر کریدورمهاجرت ئپرندگان زمستان گذر و جوجه زا است که زمستان گذران در پاییز و جوجه آوران در بهار و تابستان به اصفهان می آیند.

 وی ادامه داد:زمان مهاجرت پرندگان متفاوت است و گونه‌ها و گروه‌های مختلف بسته به ویژگی‌های زیستی خود در زمان مناسب این جابه جایی را آغاز می‌کنند.

   رئیس اداره مدیریت و حفاظت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: بخش عمده تنوع پرندگان مهاجر به اصفهان به گونه‌های آبزی و کنارآبزی اختصاص دارد  و ما در اصفهان همه گونه ها را داریم و جمعیت آنها متفاوت است و با توجه به اینکه تالاب گاوخونی در اغلب فصول سال خشک است و در آذرماه پارسال هم تالاب تنها ۱۰ درصد آن آب داشت جمعیت پرندگان کم بود این در حلیست که در دهه ۷۰ و قبل از آن هزار پرنده از انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض به اصفهان سفر و در این پهنه زیستی تجدید قوا می کردند.وی ادامه داد: البته زیستگاه تالابی استان ما، امنیت و عدم حضور شکارچیان غیرقانونی و تامین و مهیا بودن تغذیه مناسب برای پرندئگان مهاجر در این زمیینه هم در حضور و عدم حضور آنها موثر است.

امیدی تصریح کرد: پرندگان آبزی و کنارآبزی به صورت هماهنگ و همزمان در میانه فصل زمستان گذرانی‌شان در ماه ژانویه میلادی مورد سرشماری و برآورد جمعیت قرار می گیرند؛ در حالیکه ما در این موقع از سال زیستگاه های خشکی داریم ولی به راحتی می توان در زمان حضور پرندگان مهاجر در مسیر رودخانه زاینده رود انواع کاکایی و در نزدیکی پل شهرستان انواع اردک ها از سر حنایی تا اردک بلوطی که در معرض انقراض است را مشاهده کرد.

رئیس اداره مدیریت و حفاظت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان داشت:البته اردک مرمری  و سرحنا را در حوضچه ذوب آهن شاهد هستییم و از میان پرندگان کنارآبزی می توان انواع حواصیل، باکلان، سلیم، آبچلیک‌ها و کشیم بزرگ و کوچک گردن سیاه را در استان مان مشاهده کنیم.

وی با اشاره به حضور کنونی پرندگان مهاجر عبوری جوجه زا در اصفهان گفت: پرندگان جوجه زای حاضر در زیستگاه های ۱۶ گانه آبزی و کنارآبزی و برکه ای اصفهان در فضاهای سبز و پارکها به صورت پنهان در حال آشیانه سازی و تخم گذاری هستند که می توان به حضور دلیجه ها، انواع جغدها، عقاب طلایی، شاهین های شکاری و بالابان های در خطر انقراض اشاره کرد.

امیدی اظهار داشت: در برخی زیستگاه های آبزی و کنارآبزی ما همچنین چنگر معمولی و نوک سرخ، برخی گونه های اردک، انواع حواصیل، چوب پا و اگرت بزرگ و کوچک در حال تخم گذاری هستند.

وی گفت: برنامه ریزی و اقدامات حفاظتی مناسب جهت حضور همیشگی پرندگان مهاجر، مستلزم گردآوری داده‌های میدانی صحیح و ادامه‌دار است و ارزیابی روند تغییر جمعیت‌ پرندگان و شناسایی مناطق و زیستگاه‌های حائز اهمیت با استفاده از نتایج حاصل از این سرشماری‌ها امکانپذیر می شود و این  سال ها می توان به عدم بازگشت اردک سرسفید به زیستگاه های آبی و برکه ای نزدیک به ذوب آهن با توجه به حضور دام ها برای تعلیف و تیراندازی به این گونه و خشکسالی های چندین ساله و حضور شکارچیان و کمبود زئوپلانکتون ها و جلب این پهنه از نعمت حضورشان بی نصیب کرده است.

زهرا زرفشانی