به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها فضای مجازی و رسانه های مختلف داخلی و خارجی دست به یک حرکت وسیع در انتشار اخبار کذب یا نه چندان موثق  و شایعاتی زده اند تا از این طریق هم راستا با دشمن جنگ روانی را داغ کنند و اهداف او را به تحقق نزدیک نمایند این رویه تازه ای نیست مردم ما حداقل ۴۰و اندی سال است با ترفندهای تبلیغاتی و جنگ روانی دشمن آشنایی دارند و البته نمونه های زیادی نیز از صدر اسلام سینه به سینه به دستشان رسیده است. با این مقدمه کوتاه ببینیم جنگ روانی چیست؟

گفته اند جنگ روانی عبارت است از: «مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود».

طرفداران این نگرش اغلب بر این باورند که تبلیغات جزء اصلی و اساسی جنگ روانی است نه همه آن. بنابراین مجموعه اقدامات تبلیغی  روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و مردم در جهت مطلوب خودشان را جنگ روانی گویند.

حالا در این جنگ چه اهدافی وجود دارد؟ دشمن در جنگ روانی تلاش می کند با تبلیغات و شایعه و دروغپردازی و بزرگنمایی مشکلات و…امید مردم را مخدوش و به یاس تبدیل کند و با این روش ملتی را نسبت به رهبران و مسئولان کشورشان بی اعتماد نمایند آنچه در فضای مجازی و رسانه های مامور دست به دست می شود با همین اهداف در حال انجام است که در نهایت به شکاف در بین طبقات مختلف جامعه و گروهها و دسته ها و محلات و اقوام …خواهد شد.

قلب واقعیت و نگفتن کامل یک خبر و تحریف ابزار این روش جنگی است که از مسیر تلویزیون، رادیو، خبرگذاری،مطبوعات، سایت های خبری وفضای مجازی و ماهواره و غیره القا و اعمال می گردد. تجربه مردم ایران در جنگ روانی دشمن زیاد است. برخی از مهمترین سناریوهایی که به طور همزمان و به منظور اعمال جنگ روانی علیه ایران در موقعیت های مختلف صورت گرفته زیاد هستند که از آنجمله می توان به سناریوی تهدید آمیزبودن ایران برای ملل جهان، سناریوی ارعاب و تهدید ایران با انتشار اخبار امکان حمله آمریکا و یا اسرائیل به ایران، سناریوی تشویق ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا، سناریوی دشمن سازی از ایران برای اعراب و ترغیب ملل عرب و مسلمانان برای مقابله با ایران و در این روزها با استفاده از تقطیع سخنان امامین انقلاب و نگرانی های مردم از تورم و گرانی ها

استفاده می کنندامروز ارتش رسانه‌ای غرب به بهانه افزایش قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو روی اعصاب مردم راه می‌روند. و جو سازیهای زیادی به راه انداخته اند که دولت باید فکری کند. جنگ روانی فعلی که با تحریم اقتصادی همزمان و موازی اجرا می شود چیز تازه ای نیست و مردم ایران از آن هراسی ندارند.زیرا با صبر انقلابی و تاکتیک های بر گرفته از آموزه های نبوی این جنگ روانی را پشت سر خواهند گذاشت. دشمن از فرصت گرانی های کاذب و بی تدبیریها و کم کاریها و احیانا قاطعیت های برخورد با مفسدان اقتصادی و اخلاقی استفاده می کند اما مردم آگاهند.

در جنگ جهانی اول نیز تبلیغات به عنوان حربه ای در راستای جنگ روانی مورد استفاده قرار گرفت. آنان برای توجیه اعمال ناپسند خود، افکار عمومی کشورها را به بی راهه کشانده، فریب می دادند و این امر در طی جنگ جهانی دوم از چنان اهمیتی برخوردار شد که طرفین جنگ در به کار بستن آن به رقابت برخاستند. به این ترتیب، جنگ روانی در مواردی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گرفت و امروز نیز چون دشمن از جنگ نظامی با ایران می ترسد و جرات و جسارتش را ندارد از جنگ روانی و نرم استفاده می کند.

امروزه دشمنان اسلام و انقلاب با شیوه های غیر انسانی با داشتن امکانات وسیع تبلیغاتی و رسانه ای هر روز و شب در صدد جنگ روانی بر علیه کشور ما بوده و سعی دارند با بزرگ کردن موارد مختلفی مثل اختلاسها، رانتخواریها و طرح اقوام و مذاهب، گرانی ها و تورم صف های متحد را از هم جدا کنند همچنانی که در دوران پیامبر اسلام(ص) دشمن از جنگ روانی با تمامی ابزارش استفاده می کرد امروز نیز دشمنان از این حربه برنده در وسیعترین سطح استفاده می کنند.

 دشمن در جنگ روانی خود می خواهد مردم را نسبت به مسئولان و نظام بدبین و نگرانی و اضطراب در مردم ایجاد نمایدنیز ترور شخصیت و لکه دار کردن قداست ارزش ها، مسئولین و نظام و ایجاد فضای ناسالم اجتماعی، تفرقه در میان مردم برای از بین بردن وحدت و یگانگی و تحریف واقعیات از ابزارهای اصلی دشمن در جنگ روانی است.بصیرت و صبر و تبعیت از رهبری می تواند این هجمه دشمن را نقش برآب کند و منافع ملی و حفظ اقتدار ملت ایران را به ارمغان آورد.بی شک مردم ایران، این جنگ روانی را هم پشت سر خواهند گذاشت و همزمان با پیگیری مطالباتی که دارند و تلاش برای رفع ایرادهائی که در حاکمیت و مجریان می‌بینند، با جنگ روانی دشمن نیز مقابله می‌کنند و برای ادامه راهی که برگزیده اندو دستاوردهای تاریخی خودشان از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

 مظفر حاجیان