به گزارش پایگاه خبری ربیع، سومین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری در تهران برگزار شد.

آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان در سخنان پیش از دستور جلسه مشترک هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری، ‌ضمن تبریک ایام میلاد حضرت زینب(س) و ایام دهه مبارکه فجر گفت: «‌ما اعضای مجلس خبرگان رهبری باید الگوی عمل به وظایف اسلامی باشیم، زیرا اگر روحانیت و به ویِژه اعضای مجلس خبرگان رهبری که در سطح عالی هستیم،‌ احکام اسلامی را به صورت کامل رعایت کنیم تأثیر بیشتری دارد و اگر چنین کاری نکنیم مایه تأسف است». در ادامه به سخنان ایشان می‌پردازیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در جامعه افزود: «اگر کسانی که مسئول رسیدگی به اقتصاد و معیشت مردم هستند در انجام وظیفه کوتاهی کنند، در مقابل خدا و مردم مسئولند و به نظر می‌رسد اگر این کوتاهی‌ها صورت نمی گرفت، اکنون کشور دچار مشکلات اقتصادی نبود».

آیت‌الله جنتی، یکی از راههای حل مشکلات اقتصادی را مبارزه با قاچاق بر شمرد و افزود: «ورود کالای قاچاق به کشور به تولید و اشتغال داخلی ضربه می‌زند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان بانکها و مؤسسات مالی و مشکلاتی که برای مردم به وجود آورده اند، ‌افزود: «‌اگر از قبل بر فعالیت بانکها نظارت درستی صورت می‌گرفت، اکنون شاهد مشکلات موجود نبودیم».

ایشان سپس با اشاره به نقش فضای مجازی در اغتشاشات اخیر، افزود:‌ «متأسفانه نظارت صحیحی بر فضای مجازی صورت نگرفته است و نتیجه آن هم این بود که در اغتشاشات اخیر کشور را دچار چالش کرد. در هیچ جای دنیا هم این طور نیست که فضای مجازی بدون نظارت باشد و رها شود و کیان آن کشور و امنیت مردم را به چالش بکشد».

در ادامه، مسائل مهم مربوط به خبرگان و حوادث و اغتشاشات اخیر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و هر یک از نمایندگان، دیدگاه‌های خود را به شرح زیر ارائه دادند. که به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به حوادث اخیر گفت: «اغتشاشات اخیر برای جامعه ما هشدار مثبتی بود؛ به یک معنا اثرات خوبی هم برای ما داشت. یکی از آن اثرات این بود که شعارهای معیشتی، تبدیل شد به شعارهای ساختارشکنانه و هویت افراد در افکار عمومی روشن شد. در نتیجه، عموم مردم بعد از تبدیل شعارها از اغتشاشگران فاصله گرفتند».

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی ضمن قدردانی از ملت نجیب، بزرگ و انقلابی ایران که با حضور به موقع در صحنه، توطئه آشوبگران در اغتشاشات اخیر را خنثی کردند گفت: «ملت، حقیقت مطالبه‌گری را به معنای صحیح کلمه، ادراک کردند. مطالبه‌گری به دور از هر گونه تعارفی امروز یک واقعیت است مردم با هیچ کس تعارف ندارند و آنچه حق مسلمشان بود در قالب یک حرکت صحیح طی مراحلی مطالبه کردند و این نشانه بیداری و هوشمندی و بصیرت ملت است». وی در پایان با اشاره به کلام حضرت امام (ره) خطاب به مسؤولان گفت: «امام راحل هشدار دادند مراقب باشید کاری نکنید که دین اسلام و انقلاب، متهم شود به ناکارآمدی در اداره جامعه».

حجت الاسلام و المسلمین قمی بر اهمیت فضای مجازی تأکید کرد و گفت: «در اهمیت فضای مجازی و نقش آن در تمدن‌سازی به تعبیر مقام معظم رهبری تردیدی نیست. بحث فضای مجازی فراتر از این است، اما الان در وضعیت موجود و با نقشه‌های دشمنان، این فضا، تمدن‌ساز است یا تمدن را به زمین می‌زند؟! این باید روشن شود».

وی در پایان، توجه به ضرورت روحیه امید در جامعه را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: «اگر در جامعه امید وجود نداشته باشد، هیچ کاری از پیش نمی‌رود؛ عمل متوقف بر امید است. همانطوری هم که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند باید در ضمن بیان انتقادات به مسئله ضرورت حفظ امید در میان جامعه نیز توجه شود».