به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، طی مراسمی باحضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد که در سرای اهل قلم برگزار شد از نشریه قرآنی کودکان با عنوان شبنم رونمایی شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد طی سخنانی با اشاره به ضرورت انتشار چنین نشریه‌هایی گفت: چند سال قبل در همین مجموعه گزارشی از سیر تحول فعالیت‌هایی به من داده شد که به شدت به حوزه کودک و نوجوان آسیب می‌رساند و برنامه‌ای برای گمراهی بچه‌ها بود. متأسفانه دشمنان به خوبی فهمیده‌اند که بهترین راه نفوذ در جوامع این است که از بچه‌ها شروع کنند. پس ما باید تلاشمان در این زمینه باشد که محتواها را به منظور هدایت تولید و نشر کنیم.

وی غفلت از مخاطب را یکی از آسیب‌های بزرگ در این زمینه دانست و گفت: در حوزه تولید محتوا به نوع مخاطب به خوبی توجه نمی‌شود، یک روز عزیزی به من گله کرد که شما علما فقط برای خودتان می‌نویسید و ما از مطالب شما چیزی نمی‌فهمیم. این حرف بسیار در من اثر گذاشت چون حرف حقیقتی بود و باید برای هر مخاطب با زبان خودش سخن گفت.

وی ادامه داد: در حوزه کودک هم باید با قلم، قصه و نقاشی متناسب با کودکان فعالیت کرد و باید کاری کنیم که بچه به خوبی علاقه‌مند شده و به سمت خدا برود. این نشریه هم باید درون‌مایه‌اش با زبان بچه‌ها باشد.

در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سفارش طراحی نشریه شبنم توسط این معاونت خبر داد و گفت: انتشار نشریه شبنم افتخاری برای ما است زیرا محور همه فعالیت‌های معاونت بر اساس قرآن و عترت طراحی شده است.

وی با اشاره به استفاده از نظرات افراد صاحب تجربه برای طراحی نشریه شبنم، گفت: هنر غربی‌ها کج کردن راه راست و نگرش واژگون است پس ما باید ادبیات را به زبان ساده به کار بگیریم تا توطئه‌های دشمنان را خنثی و به اصالت فرهنگی خودمان بازگردیم زیرا اصالت فرهنگی ما در آموزه‌های قرآن و عترت ریشه دارد. همچنین در این زمینه تلاش کردیم تا از تجربیات افراد صاحب‌نظر به خوبی استفاده کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید آموزه‌های قرآن و عترت برای بچه‌ها بازسازی شود، گفت: باید با نگرش صحیح و متناسب با روح کودکان و نوجوانان آموزه‌های قرآن و عترت بازنشر داده شود و در واقع وظیفه نشریه‌ای مانند شبنم این است که حداقل آخر هر ماه عده‌ای از کودکان دلشان برای آن تنگ شود.

فقهی‌زاده غفلت از برنامه‌های کوچک اما اثرگذار مانند نشریه شبنم را آسیب‌زا دانست و گفت: درست است که ما برنامه‌های بزرگی مانند نمایشگاه قرآن را برگزار می‌کنیم اما نباید از برنامه‌های کوچک و مهمی مانند این نشریه غافل شویم تا با مشکلاتی نظیر مشکل مالی به تعطیلی کشیده شود و امیدوارم سال آینده در همین روز جشن تولد یک سالگی نشریه شبنم را کنیم.

در ادامه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از هم‌افزایی نهادهای مختلف در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: یکی از تأکیدات شخص وزیر ارشاد هم‌افزایی برنامه‌ها و نهادهای وزارت ارشاد برای انتشار خروجی بهتر و جلوگیری از موازی‌کاری است.

وی ادامه داد: در این زمینه رویکرد ما در خانه کتاب این است که با همه معاونت‌ها به خوبی همکاری کنیم و در این زمینه با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مجله قرآنی شبنم را طراحی و چاپ کردیم.

حسینی‌پور از ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تولید محتوا در حوزه کودک خبر داد و گفت: در حوزه کودک فعالیت‌های زیادی در دست انجام است و باید از همه این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد. یکی از این ظرفیت‌ها موضوع تصویرگری و طراحی است و نشریه شبنم با بهترین طراحی و بیشترین تصویرگری برای علاقه‌مند کردن کودکان منتشر می‌شود. همچنین ما در این زمینه ارتباط خوبی با انجمن تصویرگران برقرار کردیم تا بتوان طرح‌ها و محتواهای خوب و مناسبی برای بچه‌ها عرضه کنیم.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از ضرورت تداوم فعالیت‌هایی از این دست خبر داد و گفت: کار در حوزه کودک و نوجوان به جریان‌سازی نیاز دارد و جریان‌سازی هم با تداوم کارها میسر است. پس باید تلاش کنیم فعالیت‌هایی مانند چاپ نشریه شبنم تداوم داشته باشد. همچنین اتفاق مبارک انتشار این نشریه که با همت معاونت قرآن و عترت و خانه کتاب رخ داده باید ادامه یابد و در کنار آن از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده شود.

انتهای پیام/