به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،  نخستین برنامه تلویزیونی «شوکران» با سردبیری و اجرای پیام فضلی‌نژاد، شب گذشته دوشنبه اول مرداد از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. «داود هرمیداس باوند» از بنیانگذران انجمن علوم سیاسی و سخنگوی جبهه ملی ایران مهمان این برنامه بود و به پرسش‌های صریح فضلی‌نژاد پاسخ گفت.

داوود هرمیداس باوند در پاسخ به این پرسش که چرا برخی اندیشمندان علوم سیاسی مدام در چرخۀ پیش‌بینی‌های غلط و امیدهای واهی به مردم گیر کرده‌اند،‌ گفت: چون نظراتشان بیشتر روی مصالح و منافعِ خاص خودشان هست که ما به آن فرصت‌طلبی می‌گوییم. مثلاً خیلی از دانشجویانم وقتی به طور خصوصی با من صحبت می‌کنند، نظرات‌شان متفاوت است ولی از نظر مصالح و منافعی برخلاف باورهایشان همسو هستند، منتفع هم می‌شوند.

وی در برابر این پرسش که شما پذیرش برجام را موجب رونق اقتصاد کشور دانسته بودید اما اکنون این گزاره‌ها ابطال شده است، گفت: مسالۀ برجام را باید در شرایط و مقطعِ تاریخی خودش تایید کرد، حال اگر انتظارات از برجام تحقق پیدا نکرده، یک مقوله دیگری است.

باوند خاطرنشان کرد: کشورها به دنبال منافع ملی خودشان هستند، حتی در ارزش‌های جهانشمول هم گاهی وقت‌ها از ارزش‌هایی مثل حقوق بشر سوءاستفاده ابزاری می‌کنند، بنابراین در یک چنین جهانی ما باید از فرصت‌هایی که به نفع‌مان پیش می‌آید استفادۀ بهینه بکنیم.

هرمیداس باوند در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به سبک زندگی و تفکر لیبرالی برخی مسئولان پیشین و فعلی کشور گفت: کسانی که در ساختار سیستم و نظام هستند، به محض اینکه از گردونۀ قدرت خارج می‌شوند لیبرال می‌شوند و بدون تردید بچه‌هایشان که از ایران می‌روند هیچ، خودشان هم اگر فرصت پیدا کنند ابایی ندارند که به خارج کشور بروند و اینها همه نقص است.

این نظریه‌پرداز سیاسی افزود: متاسفانه جامعۀ ما در فرهنگ اجتماعی و سیاسی بیشتر در رابطه با خود است، به جای اینکه فراتر از خود باشد، این مشکلی است که ما در مملکت داریم و به همین دلیل خیلی آسان نه تنها فرار مغزها بلکه جلای وطن صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش فضلی‌نژاد که آیا گمان می‌‌‌کنید که هنوز استعمار در اشکال جدید در جهان حضور دارد یا نه، خاطرنشان کرد: قدرت‌‌‌های سلطه‌‌‌گر عناوینش عوض شده ولی هنوز وجود دارد و بنابراین تنها راهش خرد سیاسی است که شما واقعیت‌‌‌ها را تشخیص بدهید و سعی کنید از این واقعیت‌‌‌ها به نحوی استفاده بهینه و متقابل بکنید که دچارِ تحمیلاتِ قدرت‌‌‌‌‌‌های سلطه‌‌‌گر نشوید.

سخنگوی جبهه ملی ایران در بخش دیگری از گفت‌‌وگوی خود با برنامه شوکران درباره سرنوشت جبهه ملی اظهار داشت: ما آمدیم آن گروه همبستگیِ دموکراسی را ایجاد کردیم و بردیم زیر چتر جبهه ملی، به آقای ادیب برومند هم گفتیم ایشان ریاست عالیۀ آن را هم داشته باشد. یعنی با وجود اینکه آن گروهی که تشکیل شده بود و ظاهراً رهبری جبهه را به من داده بودند، ولی من عنوان رهبری را از خودم جدا کردم و به آقای ادیب برومند دادم. ولی متاسفانه متاسفانه دو روز بعد آقای ادیب برومند پس از مذاکره با بی‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌سی و صدای آمریکا خودشان مصاحبۀ قبلی خودشان را تکذیب کردند. بنابراین ما با یک وضع غیرمنتظره‌‌‌‌‌ای مواجه شدیم، ما خواستیم جبهه ملی را پویا بکنیم، آقای سحابی را هم بیاوریم و آن نگاه‌‌‌‌‌شان که بیشتر می‌‌‌‌‌خواستند شخصیت خاصی نباشد بیاوریم و بکشانیم ولی متاسفانه از درون خودمان، خودمان دچار فروپاشی شدیم. آن برنامه‌‌‌‌‌ای که می‌‌‌‌‌خواستیم عملی نشد.

عضو هیات موسس انجمن علوم سیاسی با تقدیر از روش چالشی شوکران در انتهای برنامه گفت: من خیلی ناراحتم که دانشجویان نه چالشی دارند نه سوالی می‌‌‌‌‌کنند و هیچی هیچی، کلاس دکتری و فوق دکتری هم همینطور است. بنابراین حتی ممکن است سوالاتی را مطرح کنند که جرقه‌‌‌‌‌ای برای منِ نوعی باشد که فکر نکرده بودم و بالعکس، ولی متاسفانه چنین نیست. نوعی که شما انتخاب کردید یک راهی است که می‌‌‌‌‌تواند به جامعه کمک کند، اگر از اشخاص دعوت می‌‌‌‌‌کنید، بازتاب آن گفتگوها برای جامعه و بخصوص جوانان مفید است.

بر اساس این گزارش، «شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد است که شب‌های دوشنبه ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/