به گزارش پایگاه خبری ربیع، چشم یکی از ارگان های بدن است که شاید برخی ها کمتر به آن توجه کنند. برای این که با بیماری های چشم و راه های مراقبت از آن بیشتر آشنا شویم به سراغ دکتر حسن رزمجو رفتیم. وی تحصیلات پزشکی عمومی وتخصصی را در شیراز گذراند و عازم اصفهان شد و در سال ۱۳۵۸ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی اصفهان مشغول به کار شد. ۱۲ سال ریاست دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان و ۱۲ سال ریاست دانشکده پزشکی و حدود ۳۰ سال مدیریت گروه چشم پزشکی اصفهانبه همراه ریاست فعلی هیئت اندیشه ورز بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان را در کارنامه دارد. با وی به گفتگو می نشینیم:

سبک زندگی مردم در بیماری های چشم اثر دارد؟

امروزه دیابت اثرات شدیدی روی چشم دارد و در شبکیه عروق جدید ایجاد میکند که آن ها خون ریزی می کند و در داخال چشم باعث نابینایی می شود. افراد دیابتی باید وزن خود را کنترل کنند و از ورزش غافل نشود. با کنترل دیابت می توان بروز عوارض و نابینایی چشم را به تأخیر انداخت. امروزه یکی از علل نابینایی در دنیا دیابت است. کسی هم که دیابت گرفت باید مرتب معاینه شود تا بیماری کنترل شود.

یکی دیگر از علل کوری استعمال سیگار و قلیان است که به یک باره سیاه رگ یا سرخ رگ مرکزی بسته می شود و این عادت بسیار غلط در برخی از مردم رواج دارد. این کار برای سایر مواد دخانی هم به همین شکل است. در قرآن هم آمده است که با دست خودتان، خودتان را به هلاکت نیندازید. این افراد یکی از مصادیق این آیه هستند. پرخوری هم از مشکلات دیگر است که فشار خون و انسداد عروق چشم را در پی دارد. یک لخته کلسترول می تواند بینایی را از بین ببرد. افرادی که شغل های خطرناک دارند که باید عینک های محافظتی بزنند. مانند شغل های صنعتی و کار با مواد شیمیایی که استفاده از عینک برای این افراد لازم است.

در مورد لیزیک هم توضیحاتی بیان کنید:

یکی دیگر از رفع عیوب انکساری لیزیک است. این کار به دو روش انجام می شود که هر کدام معایب و محاسنی دارد. خطر قوز قرنیه و خشکی چشم در کسانی که لیزیک می کنند بیشتر است. لیزیک به افرادی توصیه می شود که از عینک ناراحت است. چرا که لنز خطرات بیشتری دارد. سن باید حتماً بالای ۲۰ سال باشد و افرادی که خشکی چشم و امراض مفصلی دارند نباید این کار را انجام دهند. مادران باردار هم باید این عمل را تا سه ماه بعد از بارداری انجام ندهند.

جایگاه ایران در زمینه چشم پزشکی را چطور ارزیابی می کنید؟

جایگاه ایران جایگاه بسیار خوبی است. ما پیشرفته ترین تکنیک ها پیاده می کنیم. هم در پیوند و هم در عمل های پیشرفته اقدامات بسیار خوبی انجام می دهیم. با پیشرفت علوم چشمی و فعالیت قشر جوان در این عرصه ما به قلل علمی جهان به خصوص در پزشکی می رسیم. امروزه تجربه هیئت علمی های ما از بسیاری از متخصصان خارجی بیشتر است و عمل های بیشتری انجام می دهند.

علاوه بر این که دقت عمل بی نهایت مهم است، تعداد عمل هم حائز اهمیت است.

جایگاه اصفهان در کشور چطور است؟

در برخی زمینه ها اصفهان حرف اول را در ایران می زند و یکی از پیشرفته ترین استان ها هستیم.

بیماری هایی هست که در ایران درمان نشود؟

بسیار نادر است.

حساسیت های فصلی درباره چشم را توضیح دهید.

برخی افراد به صورت مادرزادی مبتلا به آلرژی شدید چشم هستند. یکی از این آلرژی ها بهاره است که در فصل ها بهار به خاطر گردهای گل وارد چشم می شود و باعث آزاد شدن هیستامین می شود. این هیستامین باعث تأثیر روی عروق و خارش شدید چشم می شود. البته افرادی که آلرژی دارند نباید به طور زیاد و بی مهابا از قطره های کورتون استفاده کنند.

مالش زیاد چشم باعث قوز قرنیه می شود و از حالت کروی در می آید و روی بینایی تأثیر می گذارد.

به نظر شما چه موانعی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت وجود دارد؟

همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هر چه وابستگی ما به خارج در تمام زمینه ها کمتر باشد بیشتر به اقتصاد مقاومتی نزدیک می شویم. امروزه اکثر تجهیزات پزشکی را از خارج کشور وارد می کنیم. ما در زمینه تجهیزات پزشکی خیلی با اقتصاد مقاومتی فاصله داریم که کارهای خوبی شده ولی کافی نیست. باید تحهیزات با کیفیت بالایی ساخته شود و با جنس خارجی رقابت کند تا تبلیغ بد برای جنس داخلی نشود.

همچنین به افرادی که در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی داخلی کار می کنند باید توجه ویژه شود که این مورد قطعاً روی کیفیت ساخت هم تأثیر دارد. ما در ابتدای مسیر برای خودکفایی هستیم. از نظر علمی خودکفا هستیم و در جهان حرف برای گفتن داریم. امروزه مقالات معتبر علمی این را ثابت می کنند. وضع علمی امروزه با ابتدای انقلاب غیر قابل مقایسه است. ده برابر متوسط دنیا از نظر علمی پیشرفت کردیم. در جراحی های متنوع هم کارهای بسیار بزرگی در زمینه چشم و سایر اعضای بدن صورت گرفته است.

طرح تحول سلامت به نظر شما موفق بوده؟ چه مشکلاتی امروزه گریبان گیر طرح تحول است؟

طرح تحول نظام سلامت یارانه بزگری بوده که دولت داد. پشت این یارانه باید پشتوانه قوی ای باشد. بار بسیار سنگینی است که پشتوانه قوی مالی می خواهد. اگر توان این را داشته باشیم که بهداشت و درمان را برای همه رایگان کنیم یک موقعیت ایده آل است. همان چیزی که رهبری فرمودند که رنج بیماری برای بیمار کافی است. در این زمینه ها باید از نظر بودجه ای به وزارت بهداشت کمک شود. بیمه کشش این بار مالی را ندارد و بسیاری از درمانگاه و بیمارستان ها از بیمه طلب دارند.