به گزارش پایگاه خبری ربیع، طلاق سیاسی انگلیس از اتحادیه اروپا هنوز نقشه جامعی ندارد. اتحادیه اروپا نخستین و یا شاید تنها اجماع موفق کشورها در جهان بوده است که ان هم با جدایی انگلیس رو به رو شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، تاکید دارد که این کشور ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، حتی اگر این به معنی خروج بدون توافق باشد. موضع رهبر حزب محافظه کار این است که لندن تنها در صورتی می تواند بر سر شرایط جدایی با بروکسل به توافق برسد که اروپایی‌ها با لغو طرح بحث‌برانگیز«حائل ایرلندی» موافقت کنند و این امتیازی است که رهبران اتحادیه اروپا حاضر به دادن آن نیستند.

برخلاف جانسون، ترزا می‌ دنبال خروج نرم از اتحادیه اروپا بود و طرح پشتیبان که مبتنی بر این بود که بریتانیا در دوره انتقالی تا حدی در اتحادیه گمرگی و بازار مشترک باقی می‌ماند را دنبال می‌کرد. مخالفت اصلی نمایندگان طرفدار خروج با این طرح این بود که می‌گفتند طرح پشتیبان باعث می‌شود به واسطه این نوع خروج از اتحادیه اروپا هم‌چنان کشور تحت قوانین بازار مشترک و اتحادیه کمرگی باقی بماند و این اقتدار و حاکمیت بریتانیا را زیر سؤال می‌برد.

ترزا می قصد داشت، انگلیس را با تفکر و آرام و آهسته از گردنه تغییرات دشوار عبور دهد اما جانسون بارها اعلام کرده است چه با توافق و چه بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) برگزیت را اجرایی می‌کند. این قید «چه با توافق چه بدون توافق» نشانگر این است که جانسون عجولانه قصد عبور از گردنه پر پیچ و خم سیاست را دارد اما به نظر نمی‌رسد که گذر از اتحادیه اروپا و عملی نمودن برگزیت چندان آسان باشد. عده‌ای معتقدند برگزیت بدون توافق، خیانت به اتحادیه اروپا است چرا اتحادیه اروپا را دست خوش مشکلات اقتصادی و چالش‌های سیاسی خواهد کرد.