به گزارش پایگاه خبری ربیع، هفدهم دی ماه مصادف است با سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی.به همین مناسبت در تقویم کشور به عنوان روز جوانمردی و فتوت نام گذاری شده است.

روحیه فتوت و جوانمردی از دیرباز در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.تاریخ کشور جوانمردانی را به خود دیده که هر کدام سمبلی از مروت و مردانگی بودند و در ابعاد شخصیتی مختلف جاودان شدند.

از پوریای ولی تا غلامرضا تختی و از رجبعلی خیاط و مرشد چلویی تا سردار سلیمانی و … همه و همه روحیه جوانمردی را در میراث این مرز و بوم به یادگار باقی گذاشتند تا نام ایرانی در جهان با جوانمردی گره بخورد.

در آموزه های دینی توصیه های بسیاری درباره جوانمردی شده است.به طوریکه  امیر مومنان حضرت علی )ع( نماد فتوت و جوانمردی بودند و با دستگیری از مظلوم و یتیم این روحیه را در این دین الهی ترویج دادند.نمونه دیگر جوانمردی در تاریخ اسلام حضرت عباس (ع) است که تا آب را دید از آن ننوشید. آری جوانمردی در تارو پود این کشور و اسلام آمیخته شده است.

تا کنون از خود سوال کرده ایم چقدر زمانی که حق با ماست از خود گذشت میکنیم‌؟چه قدر تواضع و فروتنی داریم؟

حقیقتا انسانیت با جوانمردی معنا می گیرد و ریشه در ایثار دارد.اوج جوانمردی ایثار در جان و مال است و اندک افرادی می توانند به این درجه برسند. به طور کل زندگی با جوانمردی اداره می شود.در یک خانواده اگر روحیه جوانمردی خاموش شود هیچ همدلی و محبتی بین اعضا خانواده شکل نمی گیرد.

کاسبی که سود کم را ترجیح می دهد و ورزشکاری که فقط به پول نمی اندیشد بلکه با تلاش و کوشش بازی درخشانی از خود نمایش می دهد نمونه جوانمردی است.در جز جز روابط از جمله خانواده و فرزندان،معاملات،خرید و فروش ،روابط استاد با دانشجو مسئولان با مردم جوانمردی می توان دید.

ناگفته نماند جوانمردی مختص به مردان نیست.هستند زنانی که در داشتن روحیه جوانمردی نسبت به مردان بالاترند.

متاسفانه در روزگار کنونی این روحیه و فرهنگ در جامعه ایرانی کم رنگ شده و در برخی از موارد جای خود را به مقام و پول داده است.در گذشته کاسبان،ورزشکاران و عموم مردم در داشتن این روحیه از یکدیگر سبقت می گرفتند و هرگز آن را با مادیات عوض نمی کردند.اما اکنون جامعه بیش از هر زمان دیگری تشنه جوانمردی و ایثار است ولی تا رسیدن به آن فرسنگ ها فاصله وجود دارد.

عوامل گوناگونی در رنگ باختن این روحیه در جامعه موثر بوده است که می توان به رشد و گسترش فضای مجازی ،ضعف در اعتقادات مذهبی و …اشاره کرد.در این میان فضای مجازی با کاهش ارتباطات بین فردی سبب شده بسیاری از اخلاقیات نادیده گرفته شود.

آنچه که مهم است اینکه در حال حاضر جامعه چشم امیدش به جوانمردان است.بنابراین بایستی این فرهنگ را در جامعه جاری کنیم تا دوباره شاهد فتوت و جوانمردی در تک تک روابط فردی و اجتماعی باشیم و به انسانیت رنگ و بوی دیگری ببخشیم.

بر این اساس ابتدا ترویج این فرهنگ از خانواده باید آغاز شود زیرا این روحیه ریشه در تربیت خانوادگی دارد .زمانی که در محیط خانه صداقت و راستگویی باشد فرزندان با این روحیه آشنا می شوند .رسانه ها در ترویج این فرهنگ نقش دارند و می توانند با معرفی افراد موفق و جوانمرد این روحیه را در جامعه نشر دهند.

نجمه کریمیان