به گزارش پایگاه خبری ربیع، با ثبت ۶۰ هزار دامنه اینترنتی جدید در نیمه اول سال، هم اکنون ۸۱۲ هزار دامنه اینترنتی فعال در ایران وجود دارد.

طبق آمار ارائه شده توسط مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تا کنون ۸۱۲ هزار و ۲۱۷ دامنه اینترنتی در ایران ثبت شده و فعال است که نسبت به پایان سال گذشته تعداد ۵۸ هزار دامنه افزایش یافته است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده همچنان پسوند آی آر (ir) در صدر ثبت دامنه‌های فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir  نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است. هم اکنون ۸۰۳ هزار و ۳۰۳ دامنه با پسوند ir در کشور فعالیت می‌کنند. همین‌طور تعداد ۳ هزار و ۸۳۶ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۵۳۰ دامنه با پسوند ac.ir ثبت شده‌اند. شمار دامنه‌های با پسوند ایران نیز ۲ هزار و ۱۵۶ دامنه اعلام شده است.

علاوه بر این دامنه‌های با پسوند id.ir با ۴۲۳ دامنه، sch.ir با ۳۳۶ دامنه، org.ir با ۳۱۵ دامنه و gov.ir با ۲۷۷ دامنه در رده‌های بعدی بیشترین ثبت دامنه‌های فعال قرار دارند. همچنین ۴۱ دامنه با پسوند net.ir به ثبت رسیده است که در مجموع ۸۱۲ هزار و ۲۱۷ دامنه به ثبت رسیده در پایگاه ثبت دامنه‌های اینترنتی در ایران تا ماه شهریور ۱۳۹۵ را تشکیل می‌دهند.

ایران چهارمین کشور دنیا از نظر رشد دامنه اینترنتی

با توجه به آمار منتشر شده، ایران از نظر تعداد دامنه های اینترنتی فعال بزرگترین کشور منطقه بوده و حتی از کشورهایی مانند مالزی، هنگ کنگ، ترکیه، یونان، سنگاپور، فنلاند و اسلواکی نیز پیشی گرفته است.

علاوه بر این با رشد سالانه ۴۵ درصدی ایران را اینک باید چهارمین کشور برتر جهان از حیث رشد دامنه اینترنتی برشمرد.

گجت نیوز/۲۲۵