زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست‌وهفتمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت بهره ‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال با حضور مدیران شهری اصفهان برگزار شد.

تصفیه‌خانه «نانواوزون» نخستین و تنها تصفیه‌خانه از این نوع در کشور است که با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت‌های دانش‌ بنیان ساخته شده است؛ ظرفیت تصفیه‌خانه ۵۰ لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده است، مراحل انجام تصفیه به ترتیب شامل ورود پساب و فاضلاب خام، تصفیه، گندزدایی، تصفیه مولکولی و در نهایت خروج آب استاندارد مورد تأیید محیط زیست برای استفاده در فضای عمومی و فضای سبز است.

از محاسن احداث این تصفیه‌خانه می‌توان به ارائه آب باکیفیت، مقرون‌به‌صرفه بودن، بدون بو بودن آب، تأمین پایدار ۱.۵ میلیون متر مکعب آب، بهره‌گیری از آب خاکستری و جلوگیری ازحفربیش از ۱۵ چاه آب عمیق اشاره کرد.علت اجرای این طرح مواردی همچون کاهش شدید آب‌های زیرزمینی، فرونشست و خطرات ناشی از آن، لزوم برنامه‌ریزی جهت تأمین منابع آب پایدار و نیاز آبی مناطق شمالی شهر اصفهان است.

احداث ۳ تصفیه‌خانه در اصفهان تا پایان ۱۴۰۳

شهرداراصفهان در آئین بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور گفت: تصفیه‌خانه نانواوزون سومین تصفیه‌خانه‌ای است که در این کلان‌شهر فعال می‌شود و فعال شدن سه تصفیه‌خانه دیگر نیز تا پایان سال آینده در دستور کار شهرداری قرار دارد.

علی قاسم‌زاده افزود:از زمانی که اصفهان دچار تنش آبی شد، حفظ و نگهداری فضای سبز به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری تبدیل و از همان زمان پیش‌بینی جایگزین برای منبع آبیاری فضای سبز انجام شد که در نهایت به سمت تصفیه پساب حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه برای استفاده از پساب، باید دریافت، تصفیه و انتقال آن به فضای سبزانجام می‌شد، گفت : دریافت پساب درحال حاضرحدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه در روز انجام می‌شود و برای تصفیه از تکنولوژی‌های مختلف استفاده شده است.

شهرداراصفهان، ادامه داد: کیفیت، سرعت کار و دقت در این تصفیه خانه بسیار بالا است و شاهد خروجی با کیفیت و استانداردهای مورد تأیید محیط زیست بودیم که وارد چرخه آبیاری فضای سبز می‌شود.

قاسم‌زاده، با اشاره به اینکه با استفاده ازاین تکنولوژی نگران پیامدهای زیست‌محیطی پساب نیستیم، بیان داشت: این فناوری نگرانی مردم را درباره استفاده پساب برای آبیاری فضای سبز برطرف کرده است و به راحتی می‌توانیم با تأیید محیط زیست از خروجی تصفیه خانه نانواوزون برای آبیاری چمن‌های فضای سبز استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در این تصفیه خانه از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌شود، همچنین مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان و سفر برای مشاهده فناوری‌های استفاده شده در سایر نقاط کشور، همچنین استفاده از بهترین فناوری‌ها برای سه تصفیه‌خانه بعدی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

رینگ پساب اصفهان تا سال آینده تکمیل می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سال آینده رینگ پساب تکمیل و مسئله انتقال آب با تانکر حل شود، گفت: در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ ، ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب خام تأمین، تصفیه و انتقال داده شود.

مهدی بقایی افزود: حدود ۱۵ سال پیش تصفیه‌خانه تکمیلی درسپاهان‌شهر افتتاح شد که گندزدایی آن به شیوه اوزون است.

وی با بیان اینکه گندزدایی در گذشته با کلر انجام می‌شد که به ‌واسطه استفاده زیاد هزینه ‌بر است و خاک را دچار شوری می‌کند و به همین خاطر اوزون جایگزین آن شد، افزود: در دوران تحریم‌ها شرکت سازنده، صادرات دستگاه اوزون‌ساز را به کشور قطع کرد، اما در اصفهان با تلاش متخصصان این سیستم بومی‌سازی شد.

وی با اشاره به اینکه درقرارگاه آب این اهتمام وجود داشت که تصفیه‌خانه شهری نانواوزون افتتاح شود، افزود:دراین راستا اردیبهشت قراردادی با شرکت دانش‌بنیان امضا شد.

تا سال ۱۴۱۰ نیاز آبی  فضای سبزاصفهان راازطریق پساب تامین می کنیم

بقایی،با اشاره به اینکه  رده کنونی پساب A در چمن‌کاری و تزریق آبخوان استفاده میشود گفت: در زمستان که کمتر نیاز به پساب داریم می‌توانیم آن را به مادی‌ها تزریق می کنیم تا آبخوان را تصفیه کنیم .

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه خروجی تصفیه‌خانه در حال حاضر ۵۰ لیتر بر ثانیه است، ادامه داد: این تصفیه‌خانه تا قبل از تابستان با ۲۰۰ لیتر خروجی نانواوزون آماده خواهد بود.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در شمال و ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در جنوب در مرحله مناقصه است، گفت: برای پساب باید سه مرحله تأمین، تصفیه و انتقال به کل شهر انجام شود، حتی شهرهایی که در دنیا مشکلات آبی ندارند، از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند که در اصفهان نیز به دلیل شرایط کنونی استفاده از پساب ضروری است.

بقایی، با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سال آینده رینگ پساب تکمیل و مسئله انتقال آب با تانکر حل شود، افزود: سال آینده حدود ۴۰۰ لیتر فاضلاب خام را با شرکت آبفا قرار داد داریم، نیاز آبی ما ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ این مقدار فاضلاب خام تأمین، تصفیه و انتقال داده شود.

پیگیری برای احداث تصفیه‌خانه جنوب اصفهان  

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان نیزبا اشاره به بهره‌ برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان گفت: احداث تصفیه‌خانه جنوب و ایستگاه فیزادان در حال پیگیری است.

سیدمهدی حسینی ، با اشاره به پیامدهای فرونشست و وضعیت چاه‌های آب در اصفهان گفت: نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است، اما در حال حاضر با ۳۰ میلیون متر مکعب فضای سبز شهری نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در قرارگاه آب به این نتیجه رسیدیم که احداث یک منبع پایدار تأمین آب نیاز است و باید از تجهیزاتی که در سال‌های گذشته احداث شده بهترین استفاده شود، افزود: باید از فناوری‌های نوین استفاده شود، نگهداری از تصفیه‌خانه انجام شود و کاهش لجن و مواد مصرفی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیتی از قبل در تصفیه‌خانه المپیک وجود داشت که از تمام امکانات استفاده و تصفیه‌خانه جدید در آن محل احداث شد، ادامه داد: نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان چهار جز شامل پمپ‌های میکرونانو حباب‌ساز، اوزون‌ساز، اکسیژن‌ساز و درام فیلتر دارد و سیستم‌های درام فیلتر و پمپ‌های میکرونانو حباب‌ساز، سیستم‌هایی مکانیکی با قابلیت عملکردی مطلوب است.

حسینی،با بیان اینکه اکسیدکنندگی اوزون سه برابر کلر است، گفت: زمان مناقصه تا اجرای این پروژه چهار ماه به طول انجامید، همچنین مساحت این تأسیسات ۱۸۰ متر مربع و حجم آن در حال حاضر ۵۰ لیتر بر ثانیه است که تا تابستان سال آینده به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.از مزیت‌های این تصفیه‌خانه سیستم کنترل و سطح خروجی قابل تنظیم آن است، این ویژگی به‌ویژه در درازمدت برای مدیرت مصرف انرژی مؤثر است.

ارتقای کیفیت پساب بدون تزریق کلر

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانتک نیز در این آئین گفت: ارتقای کیفیت پساب خروجی به سطح استاندارد بدون تزریق کُلُر از مهم‌ترین مزایای تصفیه‌خانه نانواوزون اصفهان است.

سعیدی، با بیان اینکه اجرای سیستم پایش و کنترل تصفیه‌خانه به صورت یکپارچه و همچنین طراحی و ساخت سیستم یکپارچه نانواوزون با قابلیت توسعه از دیگر ویژگی‌های این تصفیه‌خانه است، گفت: امیدواریم طی طرح‌های آتی در مشارکت با شهرداری اصفهان بتوانیم در جهت رفع معضلات زیست‌محیطی شهر اصفهان گام برداریم.

زهرا نصیری