به گزارش پایگاه خبری ربیع،  ✍محمد شبیهی پور وکیل پایه یک دادگستری ؛ با ورود چک‌های جدید یا صیادی علیرغم اینکه از وقوع برخی جرایم نظیر پولشویی،جعل و…. جلوگیری کرده است لیکن مشکلاتی هم برای افراد ایجاد شده نظیر عدم ثبت چک در سامانه صیاد.
قانون جدید چک مشمول چک‌های بنفش رنگ جدید می‌شود که دارای عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» است. فرآیند تبادل چک های جدید با چک‌های قبلی متفاوت است، به گونه‌ای که صادرکننده باید مشخصات چک همچون تاریخ، مبلغ و هویت دریافت‌کننده و خود را در سامانه صیاد ثبت کند. گیرنده چک هرگز نباید چک ثبت نشده در سامانه صیاد را دریافت کند زیرا قابلیت نقد شوندگی ندارد، همچنین گیرنده چک هم باید به سامانه مربوطه مراجعه کند، استعلام بگیرد و اطلاعات درج شده بر چک و در سامانه صیاد را چک کند. به نظر می رسد که قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر چک های صیاد طرح جدید در سامانه صیاد ثبت نشود مشمول الزام ها و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نمی شوند و صرفاً نقش یک سند مدنی دارد که نشان می دهد از شخصی طلب دارید.
قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند.
در نهایت توجه داشته باشید که در حال حاضر چک‌های قبلی به روال گذشته پذیرش و پردازش می‌شوند اما چک‌های جدید در وجه حامل صادر نمی‌شوند و از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال داده می‌شوند.
((محمد شبیهی پور وکیل پایه یک دادگستری))