به گزارش پایگاه خبری ربیع، سالمندی، موهبتی الهی و سالمند، باغ تجربه‌ایست و خدمت‌رسانی و تکریم به شهروندان سالمند و ارشد جامعه، احترام به فردای خود است.
رئیس دفتر تخصصی سالمند باغ تجربه وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، سالمندان را شهروندان ارشد جامعه و گنجینه‌ای ارزشمند نامید و افزود: تکریم و خدمت به سالمندان، ایجاد بستر احترام به فردای خود است.
رتبه سوم ایران در نرخ رشد سالمندی
فهیمه سادات کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه در کلان‌شهر اصفهان، صرفا یک دفتر تخصصی با عنوان باغ تجربه، خدمات تخصصی در زمینه سالمندان ارائه می‌دهد، افزود:
با توجه به اینکه جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است و ایران به رتبه سوم جهان در آهنگ رشد سالمندی جمعیت رسیده است، برنامه‌ریزی برای این جمعیت، دغدغه مهمی است.
وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به هفته جهانی سالمند و همچنین، روز خانواده و تکریم بازنشستگان، دفتر تخصصی سالمند در قالب باغ تجربه، مکانی است که برای بهره‌مندی و به اشتراک گذاشتن تجربیات سالمندی فعالیت می‌کند.
رونمایی از پرفورمنس دغدغه‌های سالمندی
رئیس دفتر تخصصی سالمند، با اشاره به نیازسنجی که در شورای علمی و اتاق فکر برای این گروه از افراد جامعه انجام می‌شود، از عمده‌ترین دغدغه‌های سالمندی نام برد و گفت: تنهایی، مشکلات مادی و معیشتی، بیماری‌های دیابت و فشارخون، بیماری‌های دهان و دندان، ازدواج سالمندی و موارد دیگر را در قالب پرفورمنس نمایش می‌دهیم که علاوه بر تکریمی برای آنها، خانواده‌ها بیشتر در جریان مشکلات سالمندان قرار می‌گیرند و از طرفی به مسئولان ذیربط گوشزد
می‌شود.
وی یادآور شد: اکنون، پرفورمنس دغدغه‌های سالمندی از برنامه‌های پیش رو در باغ تجربه است که امروز در جاده سلامت ناژوان رونمایی می‌شود.
وی گفت: تمام بازیگران پرفورمنس، از بین مخاطبان باغ تجربه انتخاب می‌شوند.
فردایی برای همه
رئیس دفتر باغ تجربه در ادامه از برنامه‌ای ویژه با عنوان فردایی برای همه، ویژه تکریم منزلت سالمندان نام برد که در روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در پارک جنگلی ناژوان برگزار می‌شود.
وی از اجرای تئاتر و سرود ویژه سالمندان در سطح کشوری خبر داد که در طول هفته جهانی سالمند برگزار می‌شود.
کدخدایی با اشاره به آغاز هفته سالمندی در مهرماه، از برنامه‌های متنوع و مخصوص سالمندان که در این ایام در نقاط مختلف شهر اصفهان برگزار می‌شود، خبر داد و افزود: شعار و عنوانی برای هر روز هفته جهانی سالمند تعیین شده است.
وی درباره شرایط حضور سالمندان و استفاده از برنامه‌های باغ تجربه به خبرنگار کیمیای وطن گفت: همه افراد ۵۰ سال به بالا می‌توانند به طور رایگان عضو باغ تجربه شوند و از برنامه‌ها استفاده کنند.
کدخدایی خاطرنشان کرد: در طول سال، از شنبه تا چهارشنبه، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی تفریحی برای سالمندان برنامه‌ریزی شده است؛ ولی در هفته جهانی سالمند، در کنار برنامه‌های تخصصی، برنامه‌های شاد و مفرحی با محوریت سالمندان به عنوان جمعیت ارشد جامعه برگزار می‌شود و از همه سالمندان دعوت می‌شود که در این برنامه‌ها حضور یابند. برنامه دیگری که رئیس دفتر باغ تجربه عنوان نمود، پاتوق تجربه است که تجربیات سالمندی توسط خود سالمندان تعریف می‌شود.
کدخدایی با اشاره به اهمیت این تجربه‌ها، به ویژه برای نسل جوان امروز و سالمند فردا، گفت: برخی از این تجربیات، توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، انتخاب و چاپ می‌شوند و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
عضویت رایگان در باغ تجربه
رئیس دفتر باغ تجربه با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف از جمله همایش‌هایی با عنوان تکنیک‌های شاد زیستن، کارگاه‌های علمی و آموزشی در زمینه حرکات اصلاح درمانی برای پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش دردها، تغذیه مناسب سالمندی، گفت: پایش‌های سلامت جسمی و روانی و ارائه مشاوره‌های فردی در زمینه‌های مختلف برای سالمندان انجام می‌شود.
وی، بخشی از برنامه‌های فرهنگی برای سالمندان را برگزاری بوستان شعر، شب شعر و پژواک شادی روزهای شنبه هر هفته و برگزاری تورهای گردشگری رایگان برای سالمندان و خانواده‌های آنان اعلام کرد.
کدخدایی با تأکید بر اینکه همه شهروندان سالمند می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، افزود: افراد می‌توانند با یک کپی کارت ملی و ۲ قطعه عکس به محل باغ تجربه، چهارراه علامه امینی، کنارگذر اتوبان شهید صیاد شیرازی، جنب پارکینگ شماره ۴ باغ غدیر برای عضویت مراجعه کنند.