به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکتر ابوالفضل اصلانی، معاونت غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری خود از فعالیت ۹۲۴ کارخانه دارای شناسه و مجوز در زمینه تولید مواد غذایی در استان اصفهان خبر داد که نمایندگان و مسئولان فنی سازمان غذا و دارو در این شرکت‌ها برای بررسی بار میکروبی و سلامتی محصولات کارخانه با سازمان همکاری می‌کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به فعالیت ۲۵۰ کارخانه داروسازی شیمیایی و گیاهی در کشور بیان داشت: ۱۶ کارخانه دارویی در اصفهان به تولید ۸۰۰ قلم فرآورده دارویی مشغول هستند و اصفهان پس از استان‌های البرز و تهران، سومین تولیدکننده داروی کشور است.
وی با اشاره به پتانسیل برتر اصفهان در تولید داروهای گیاهی و شیمیایی، وجود بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای گیاهی کشور را در اصفهان حاکی از رشد این صنعت در اصفهان به‌ویژه در سال‌های اخیر دانست.
وی از تلاش ۵ آزمایشگاه سازمان غذا و دارو برای تشخیص و اندازه‌گیری آلاینده‌ها، افزودنی‌های غیرمجاز و سموم در انواع مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات کشاورزی، آرایشی و بهداشتی و داروها سخن راند.
وی با اشاره به کمبودهایی که هنوز در این عرصه وجود دارد، بیان داشت: برای پایش و اندازه‌گیری میزان سموم، نیترات و فلزات سنگین مثل کادمیوم، محصولات را به طور ناشناس خریداری می‌کنیم و پس از کددارکردن آنها، آزمایش‌های لازم روی کالا انجام می‌شود. اندازه‌گیری رنگ‌های مصنوعی در کالاهایی مثل انواع نبات و پولکی، شیرینی‌ها، بررسی میزان نگهدارنده‌ها، میزان مجاز شیرین‌کننده‌ها و قندهای مصنوعی، از طریق دستگاه‌های مختلف توسط کارشناسان انجام می‌شود. به‌روزرسانی ساخت دارو، اطلاع‌رسانی دارو و سموم، عوارض دارو و تجهیزات دارویی از دیگر موارد مطرح‌شده مورد بررسی سازمان غذا و داروست.
اصلانی گفت: ۹۲۰ داروخانه تحت نظارت سازمان غذا و دارو در سطح استان اصفهان هستند.
وی با اشاره به فعالیت معاونت پشتیبانی دارویی که مساعدت در زمینه تهیه داروهای گران‌قیمت و وارداتی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج را بر عهده دارد، گفت: با مراجعه به داروخانه‌های مسئول، تأیید دارو به صورت اتوماسیون در کوتاه‌ترین زمان در داروخانه انجام می‌شود و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.