به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، بر اساس آمارها ۹ درصد از برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی در بخش شرب و بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که برای مصرف آب شرب هر خانوار، استاندارد یا الگویی در نظر گرفته شده است که این الگو در استان‌های کشور بنا بر شرایط اقلیمی، آب وهوایی، میزان منابع و ذخایر آبی و حتی اقتصادی آن‌ها در ماه متغیر است، در عین حال الگوی مصرف آب به صورت میانگین در ایران به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است. در عین حال میزان مصرف آب از الگوی پیش‌بینی شده فراتر می‌رود و نیاز است که مصرف آب را به این عدد برسانیم تا در سال‌های آینده بتوان از این کالای مهم و اساسی بهره بیشتری برد.

همانگونه که ذکر شد مصرف آب بسیاری از خانوارهای ایرانی اعم از شهری و روستایی از حد مجاز و الگوی مصرف پیش‌بینی شده بیشتر است، به طوری که براساس آخرین آمارهای وزارت نیرو ۴۸ درصد خانوارها جز مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند و نکته قابل توجه این است که ۴۸ درصد خانوارهای بالای الگو حدوداً ۷۰ درصد حجم آب شرب کشور را مصرف می‌کنند.

علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور از تولید سالانه ۹ میلیارد متر مکعب آب شرب در کشور خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ مصرف آب شرب به ۶ میلیارد و ۱۵۵ میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف خانگی به ازای هر نفر در کشور ۱۹۵ لیتر در شبانه روز است، افزود: سرانه مصرف کل آب ۲۴۰ لیتر (شامل مصارف تجاری – عمومی-صنعتی-خانگی) به ازای هر نفر در شبانه روز است، این در حالی است که در کشور ایران الگوی مصرف آب به طور میانگین به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است و نیاز است با مدیریت بهینه مصرف آب از سوی مشترکان سرانه مصرف به الگو نزدیک شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت، حداقل میزان مصرف یک فرد در شبانه روز را به طور میانگین ۱۰۰ لیتر اعلام کرده است، به طوری که میزان مصرف کمتر باعث به خطر افتادن بهداشت فردی می‌شود، عنوان کرد: در دنیا استاندارد یکسانی برای مصرف وجود ندارد و در هر کشور متناسب با شرایط آب و هوایی، فرهنگ مصرفی و عوامل متعدد دیگر از جمله تعرفه آب، میزان سرانه مصرف متفاوت است.

سیدزاده ادامه داد: به عنوان مثال در برخی کشورهای توسعه یافته اروپایی (انگلستان-آلمان) سرانه مصرف بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز، در برزیل ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز-عربستان ۲۶۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز-چین ۱۸۴ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز و در آمریکا سرانه مصرف آب در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

وی بیان کرد: رفتارهای مصرفی مردم تحت تأثیر عوامل متعددی همچون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، زیرساختی و فنی قرار دارد و به همین منظور نمی‌توان تمامی کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد، اما می‌توان در استفاده از این کالای مهم و اساسی تغییر رفتار داد و از آن به عنوان یک سرمایه گرانبها و با ارزش یاد کرد تا از آن به نحو شایسته استفاده شود.

به گزارش ایمنا، سهم آب بدون درآمد در کشور سالانه ۳۰ درصد است که شامل مصارف و انشعابات غیرمجاز و هدر رفت آب به دلیل شکستگی و یا فرسودگی خطوط لوله است. کاهش آب بدون درآمد به طور مستمر دربرنامه‌ها و دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار دارد.