به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، احمد داورزنی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی بیان کرد: امسال که به ویترین‌ها و پوشش خانم‌ها که نگاه می‌کردیم خودش یک نمایشگاه عظیمی برای امام حسین (ع) بود و نشان می‌داد که این فرهنگ سال‌های سال ادامه پیدا خواهد کرد. ما هنوز اول راه نیستیم و لاک‌پشتی حرکت می‌کنیم و به آنجایی که می‌خواسته‌ایم، نرسیده‌ایم.

او ادامه داد: ما اتاق فکری داریم و شاهد کمبودها و نارسایی‌هایی هستیم و زمانی که خروجی آن یعنی آنچه که تولید شده را در جامعه می‌بینیم متوجه می‌شویم که کار تولید شده است. در این مراسم جای بحث درباره ضعف‌ها و پوشش‌های مردم و ویترین‌های فروشگاه‌ها نیست. با وجود نوسانات سیاسی که شاهد آن هستیم نمایشگاه لباس عاشورایی همچنان به راه خودش ادامه می‌دهد. مد یک فکر است و این نیست که لباس پاره و موهای ژولیده باشد. زمانی که ما برای لباس کشور خود ارزش قائل شویم هویت پیدا می‌کنیم.

آینده خوبی پیش‌روی ماست

سومبات هاکوپیان به عنوان سخنران دیگر این مراسم که صبح امروز ۲۸ مهرماه در تالار رودکی برگزار شد، اظهار کرد: نکته مهم، وحدت موجود بین همه اندیشمندان در صنعت پوشاک است. من هرگز مساله اقلیت را نپذیرفتم، زیرا قبل از آنکه خودم را یک ارمنی بدانم، یک ایرانی می‌دانم. ما اقوام ایرانی مانند شاسی‌های سیاه و سفید یک پیانو هستیم که صدای زیبایی را می‌توانیم دربیاوریم.

این تولیدکننده پوشاک ادامه داد: امروز، همه‌ی ما برای اولین بار پذیرفتیم که طراحی، حاصل اندیشه و فکر است و می‌توانیم آن را تکامل ببخشیم. همه اندیشمندان الهام از پدیده‌های طبیعی و اجتماعی را در کارهایشان در نظر می‌گیرند. من به آینده این کشور و این صنعت اطمینان خاطر دارم و می‌دانم آینده خوبی پیش‌روی ماست. ما از کالاهای خارجی هراس نداریم، بلکه با آنچه که منافع ملی ما را به خطر می‌اندازد مخالف هستیم. کمبود مواد اولیه نیز گذراست و ما دوران سخت‌تر این را هم پشت سر گذاشته‌ایم. بنابراین گام‌هایی که شروع شده باید با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند.

این مساله را تنها با شعار نمی‌شود حل کرد

رییس اتحادیه سراجان کشور نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم بیان کرد: جوانان ما مد را دوست دارند و دشمنان می‌دانند بهترین راه برای ورود به مسائل فرهنگی همین موضوع است. امروزه از طریق فضای مجازی وارد شده‌اند تا ضرباتی را به فرهنگ ما بزنند. فرهنگی که مثل ورزش دومیدانی مادر ورزش‌هاست. به همین دلیل باید به فرهنگ اهمیت دهیم.

محسن خردمند ادامه داد: قبل از کارگروه مد و لباس هیچ جایگاهی نبود که اتحادیه‌ها را کنار هم جمع کند، بنابراین هر کسی هر کاری که می‌توانست انجام می‌داد اما با ورود کارگروه مد و لباس این اتفاق افتاد و اگر بتوانیم بین خود اتحاد داشته باشیم، می‌توانیم از این دوران به خوبی عبور کنیم و اگر تعلل کنیم ضربات جبران ناپذیری را در این عرصه خواهیم دید.

او اضافه کرد: به عقیده من تنها نمی‌شود با شعار این مساله را حل کرد و حتما باید با همت و تلاش از این دوره عبور کنیم. ما در بازار شاهد کالاهای بسیاری هستیم که ایرانی هستند اما با برندهای خارجی و چند برابر قیمت به فروش می‌رسند.

مقدسات ما را نشانه گرفته‌اند

حمید قبادی- دبیر کارگروه مد و لباس – نیز در این مراسم بیان کرد: مقدسات ما را نشانه گرفته‌اند و آموزه‌های دینی کشور ما را مورد هدف قرار داده‌اند بنابراین تلاش هنرمندان گام بلندی بر این حملات مذبوحانه است. طی بررسی‌های محدودی که داشتیم متوجه شدیم نمونه‌هایی که در تاریخ لباس ایران در حوزه لباس آیینی وجود داشته، آمیخته با لباس عاشورایی است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: دو عنوان کتاب عاشورایی که پیش از این در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اشعار عاشورایی جمع آوری شده بود را مبنای عمل قرار داده‌ایم تا به عنوان حوزه فکری لباس عاشورایی مورد توجه قرار بگیرد. ارتباط، اتحاد، همیاری و همکاری اجزای مختلف در این رویداد ارزشمند است و حتی این مبانی وارد دانشگاه‌ها نیز شده است.

قبادی همچنین اعلام کرد: تعداد آثار و شرکت کنندگان در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و ما شاهد تغییرات جدی در نوع لباس‌ها در ایام محرم بودیم تا دست‌اندرکاران این حوزه تفکر داشته باشند و بدون فکر و اندیشه هر لباسی را به عنوان لباس عاشورایی تولید نکنند.

محبوبه الهی- دبیرعلمی نمایشگاه لباس عاشورایی – نیز بیان کرد: این رویداد از مردادماه مورد بررسی قرار گرفت و با همت بنیاد ملی مد و لباس و مرکز پژوهش‌های پوشاک و اصناف طی سه روز هم فکری جریانی در این زمینه شکل گرفت . ما در سال‌های اخیر نمونه‌های نامناسبی روی لباس‌ها می‌دیدیم، بنابراین تصمیم گرفته شد این موضوع ساماندهی شود.

او ادامه داد: امسال دو مسابقه هم در این نمایشگاه برگزار می‌شود که یکی تصویرسازی متناسب با نمادهای عاشورایی است که مرحله دوم آن روز دوشنبه با کمک دانشگاه علمی کاربردی انجام می‌شود و برنامه دیگر  از ایده تا اجرا است. در این رویداد سه نفرکارهای مربوط به طراحی، دوخت و تولید را انجام می‌دهند و در نهایت گروه‌های برتر انتخاب و کارهایشان اجرا می‌شود. امیدواریم این لباس‌ها به گونه‌ای باشد که به تولید انبوه برسند.

الهی بیان کرد: بحث‌های علمی، بنیادی معروف به فرم‌ها و نقش‌ها آنطور که باید شناخته نشده‌اند و مردم باید برای این موضوع آماده شوند زیرا عاشورا سراسر نماد است و برای آنکه بتوانیم این موضوع را تبیین کنیم سعی می‌شود تا در سال‌های بعد این بخش پررنگ تر شود. به همین دلیل، در سومین دوره از نمایشگاه نیز جریان‌هایی با عنوان کارگاه‌ها شکل گرفته که طی صبح و بعدازظهر اجرا خواهد شد.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار “این جامه سیاه فلک در عزای کیست” از  امروز افتتاح شد و تا ۴ آبان ماه در تالار وحدت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/