به گزارش پایگاه خبری ربیع، پیام‌های نوروزی امامین انقلاب نقش بی‌بدیلی پیشرفت و توسعه و رشد و تعالی مادی و معنوی و بصیرت و زمان شناسی مردم داشته و بهترین نقشه راه برای مردم و مسئولین بوده است. محورهایی که در پیام‌های امام (ره) وجود داشته راه را برای همگان در سال مورد نظر و حتی سال های بعد روشن می نمود چپنامچه در سال های مثلا ۵۸ به اتحاد و برادری تاکید می فرمایند چرا که دشمن در تلاش برای ایجاد تفرقه است. در سال ۵۹ روی ایستادگی در مقابل استکبار و ابر قدرتها و صدور انقلاب تاکید می فرمایند تا عده ای بدانند این انقلاب مرز نمی شناسد و می رود تا اندیشه های ناب محمدی را در جای جای کشورهای اسلامی احیا کند. و سال ۱۳۶۰ حاکمیت قانون و سال بعد بصیرت دینی و ایمانی و در سال های بعد عناوین دیگر که هر کدام مسئله روز و نیاز قطعی ملی بوده اند. پس از رحلت امام (ره) مقام معظم رهبری این حرکت اثر بخش را ادامه دادند و همه ساله در پیام های نوروزی با توجه به نیاز کشور روی موضوعی خاص تاکید می فرمایند و خط و راه را روشن می فرمایند و بلاخره دهه های اخیر با صراحت سال ها مزین به نامی خاص می گردند تا هم مردم و هم مسئولان بدانند باید روی موضوع نامگذاری بطور ویژه کار کنند.

آری، ایران اسلامی از سال ۵۷ تا کنون مسیر پر فراز و نشیبی در عرصه‌های گوناگون طی کرده است؛ مسیری که همواره با سنگ اندازی های دشمنان و ترغیب رسانه‌های معاند آنها با دشواریهایی همراه بوده است.

اما تمام این سختی ها و دشواری ها با مردمی همیشه در صحنه و پشتیبان نظام و انقلاب و دور اندیشی ها و تدبیر امامین انقلاب نه تن‌ها طی شده بلکه با چراغ راه‌هایی که آن بزرگواران ترسیم کرده اند به خوبی، به همراه توسعه و پیشرفت بوده است.

سالیانی است نوروز هر سال با نام گذاری‌های رهبر معظم انقلاب هدفمندتر دنبال می شود. به مرور مسئولان در جهت تحقق این اهداف، راهبردهای سازمانی خود را ترسیم کردند تا بتوانند دغدغه هایی که ریشه در آسیب‌ها و نیازهای جامعه اسلامی ایران دارد را محقق کنند. هر چند میان ترسیم نقشه راه تا رسیدن به مقصود فاصله‌ای زمین تا آسمان است و هر سال کارشناسان بسیاری در حال بررسی علل عدم تحقق یا تحقق کامل شعار سال هستند.

رهبر انقلاب نوروز ۱۴۰۱ را به نام سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرینی» مزین کردند؛ پر بیراه نیست اگر اندکی تامل کنیم و به علت غایی این نام گذاری‌ها برسیم. وقتی در اوج بیماری کرونا و ناامیدی جهانی در رسیدن به راه درمانی برای بیماری منحوسی که عملا جوامع را از زندگی ساقط ساخته و از اقتصاد تا سیاست و تحصیل و تدریس را تعطیل کرده بود و دانشمندان، پژوهشگران بیوتکنولوژی و محققان دنیا در تلاش برای یافتن راه درمان و کشف واکسن آن بودند؛ وقتی همه دنیا در اندیشه کشف واکسن کرونا تلاش می کردند، دانشمندان و محققان ایرانی نیز بیکار ننشسته و وارد عرصه علمی این تولید دانش بنیان شدند و توانستند با تلاش شبانه روزی خود واکسن برکت را کشف و بعد هم به تولید انبوه و صادرات برسانند. و معلوم شود ایران همان سرزمینی است که پیامبر مکرم اسلام فرمودند «دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از پارس بدان دست می یابند».

نمونه دیگری که رهبری درسخنانشان اشاره کردند پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور ۲ بود؛ ماهواره‌ای که حتی خیلی از کشورهای اروپایی با آن همه ادعا در جایگاه علمی والا به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند و نیاز به همکاری کشورهایی همچون روسیه و آمریکا دارند تا بلکه بتوانند علم خود را از فضا نظاره کنند اما ایران اسلامی با اتکا به توان و دانش نیروها و دانشمندان داخلی توانست چنین موفقیت عظیمی را کسب کند. اینکه در نامگذاری امسال تولید در کنار دانش بنیان و اشتغال آفرینی قرار می گیرد یعنی باید به تولیدی برسیم که از مسیر دانش علمی به دست آمده باشد و بتواند اشتغال آفرینی کند و گره اشتغال کشور را حل کند همچنانی که مشکل وابستگی‌ها را نیز حل خواهد کرد. اینجاست که تحصیلکردگان بیکار وارد عمل و اشتغال می شوند.

تردیدی نیست که رهبری فرزانه انقلاب سال‌ها را با یک نامی مشخص کرده‌اند که فلسفهٔ این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است. بر این اساس رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند، مطالعات و تجربه‌ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند. در واقع این نام گذاری نوعی جمع‌بندی مجموع عوامل است؛ از جمله آسیب‌های اجتماعی که باید برطرف گردد. جوانه‌های نویی که در جامعه روییده است. گاهی نیز ممکن است شرایط بین‌المللی یا اقتضائات داخلی هم اثرگذار باشد. رهبر انقلاب سال ۱۴۰۱ را با عنوانی نام گذاری کردند که سال گذشته از محل آن توفیقات بسیاری نصیب کشور شد، توفیقاتی که نه تن‌ها می تواند چراغ راه آینده کشور در رونق تولید، توسعه و پیشرفت باشد و جوانان مستعد و کوشا را پای کار بنشاند؛ بلکه جایگاه علمی و توان بالای دانشمندان ایرانی را نیز به رخ جهانیان می کشد. سه عنوانی که بهم پیوشتند تا نامگذاری سال را تشکیل دهند عناوین مهمی هستند که کامل کننده همدیگرند و می توانند و آیب های زیادی را از کشور بزدایند و برکات عظیمی را به ارمغان اورند امید است قوای سه گانه که کلید اصلی اداره کشور را در دست دارند با حساسیت تمام وارد عمل شوند و زمینه های تحقق شعار مهم سال را فراهم آورند. انشاالله در روزهای آینده توفیق یار شود بتوانیم در زمینه نامگذاری سال مباحثی را بیان کنیم.