به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر امروز دوشنبه ۲۱ مرداد با حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی دبیر اجرایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

شاهین فرهت دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: امسال این افتخار را دارم که دبیری جشنواره موسیقی فجر را بر عهده بگیرم و شما خوب می‌دانید که من با کسی تعارف ندارم. من عاشق موسیقی هستم و خوشحالم که بتوانم در قالب هر رویدادی کاری موسیقایی انجام دهم. امروزه جوانان ایرانی گرایش خوبی به موسیقی ایرانی پیدا کرده اند و با وجودیکه من خود در حوزه موسیقی کلاسیک غربی کار کرده‌ام این دکترین کار من بوده و هست و مایلم تمام تلاش خود را انجام دهم تا آهنگسازان ایرانی فضای مناسبی برای کار داشته باشند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  جشنواره امسال اندکی دیرتر از دوره‌های گذشته کار خود را آغاز کرد، ما تصمیم داشتیم که این دوره از جشنواره با آیین‌نامه برگزار شود و خوشبختانه این امر محقق شد و وقتی از سوی وزیر ارشاد به صورت عمومی ابلاغ شد ما کار را آغاز کردیم. ما در این دوره مشکلات اعتباری داشتیم. امیدوارم با تلاش همکارانم در ستاد جشنواره بتوانیم در زمان باقی مانده کار را به شکل مطلوب انجام داده و پاسخگوی دوستان باشیم.

شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: امیدوارم بتوانیم امسال یک جشنواره با کیفیت در حوزه موسیقی و شأن هنرمندان موسیقی برگزار کنیم.

ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییرات محتوایی این دوره از جشنواره گفت: جشنواره این دوره در چارچوب آیین نامه خواهد بود و بر مبنای سلیقه‌های دوره قبل شکل نمی‌گیرد. ما در این دوره منتظر تصویب آیین نامه بودیم اما مطمئن باشید این دوره تکرار دوره‌های قبل نخواهد بود ولی از تجربه‌های دوره‌های گذشته استفاده می‌کنیم. ما تلاش داریم این دوره از جشنواره حتی‌الامکان از رقابت با بخش خصوصی خارج شود. به هر حال در بخش خصوصی جوایزی همچون جوایز مربوط به جشن خانه موسیقی و جشن «موسیقی ما» مطرح هست که واقعا دارای جایگاه مناسبی هستند به همین جهت ما به عنوان بخش دولتی وارد این کار نمی‌شویم.

فرهت دبیر جشنواره فجر در تکمیل صحبت‌های ترابی گفت: من اصلا در جریان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر نبوده‌ام. البته من فکر می‌کنم چنین فضایی بیشتر به مسابقات مربوط می شود. به هر حال آنچه برای من در این دوره دارای اهمیت بوده و هست توجه به شکوفایی استعدادهای ایرانی است که امیدوارم در این دوره به آن توجه شود.

ترابی درباره بخش‌های مختلف جشنواره فجر و تفاوت آن با دوره‌های قبل افزود: هیچ بخشی از جشنواره‌های قبل حذف نشده است و به طور حتم اگر کیفیت‌ها در این زمینه تامین شود قطعا ما به بخش موسیقی نواحی و موسیقی بانوان توجه بیشتری خواهیم داشت. درباره آرشیو سایت اینترنتی جشنواره باید به این نکته اشاره کنم که تمامی کارهای مربوط به سایت جشنواره انجام گرفته و ما تصمیم داریم آرشیو دوره‌های قبل را نیز بارگذاری کرده و آن را در سایت بگنجانیم. البته هم اکنون سایت جشنواره به روز رسانی شده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

ترابی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر معرفی نشدن شورای پیشنهاد دبیر هنری جشنواره گفت: تمایل ندارم شورای انتخاب دبیر جشنواره موسیقی فجر را معرفی کنم. به هر ترتیب در شورای انتخاب دبیر به صورت مکتوب به سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی را درخواست کردیم تا در کنار سه هنرمند موسیقی کشورمان حضور داشته و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. در این حوزه گزینه‌های مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت ۲ گزینه به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و در نهایت هم آقایفرهت به عنوان دبیر انتخاب شد. در مورد بخش بین‌الملل هم عرض کنم که آقای فرهت بعد از مذاکراتی که داشت سرانجام با رامین صدیقی به عنوان مدیر بخش بین‌الملل به توافق رسید اما آنچه در این بخش می‌تواند مورد توجه قرار گیرد مساله کمبود زمان و  مساله ارز است که واقعا ما را دچار چالش می‌کند اما با توجه به تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد امیدوارم بتوانیم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.

ترابی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکل آلبوم محسن چاوشی گفت: من با آقای چاوشی دیدار داشتم که اتفاقا با هم بستنی هم خوردیم و گپ و گفتی داشتیم و بنده با مسئولیت خودم سه قطعه از پنج قطعه شعر آلبوم او را که اصلاح خورده بودند، تایید کردم و الان دو قطعه از اشعار آلبوم چاوشی مانده که دارای واژگانی است که باید اصلاح شوند و این موارد به هیچ عنوان قابل اغماض نیستند و چنانچه اصلاحات صورت نگیرد، به هیچ وجه این آلبوم مجوز نخواهد گرفت.

شاهین فرهت در مورد دیدگاه خود در مورد برگزاری این دوره جشنواره موسیقی فجر گفت:  تاکید من در این دوره از جشنواره توجه صد در صد و کامل به موضوع مهمی اجرای خوب موسیقی است. من بیش از ۴۰ سال است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم و می‌خواهم با توجه به این تجربه کاری کنم که آثار جوانان مستعد موسیقی کشورمان در بخش‌های مختلف برگزار شود. من در این دوران از برخی اجراها گله‌مند هستم. متاسفانه در این دوره آثار هنرمندان ایرانی بسیار کمتر از حد تصور اجرا می‌شود. به اعتقاد من آثار بسیاری از این هنرمندان در حال از بین رفتن است که باید برای اجرای آنها فکری کرد. آنچه مشخص است نوع دیدگاه من در حوزه موسیقی است که می‌خواهم در این دوره به آن برسم. وقتی به من پیشنهاد دبیری جشنواره را دادند به ۲ شرط قبول کردم اول اینکه آثار آهنگسازان ایرانی در این دوره اجرا شود و دوم اینکه دستمزدی بابت حضورم دریافت نکنم.

شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره فجر در مورد سالن‌های اجرای جشنواره گفت: تالارهایی چون وحدت، رودکی، نیاوران که زیر مجموعه وزارت ارشاد هستند به طور حتم میزبان جشنواره هستند. طی چند روز آینده فراخوان جشنواره برای حضور هنرمندان منتشر می‌شود. البته فراخوان آماده شده است اما منتظریم که سایت جشنواره به طور کامل آماده شده و پس از آن نسبت به انتشار اقدام کنیم. در این دوره برخی از برنامه‌ها به صورت ثابت اجرا دارند که از آن جمله می‌توان به حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران اشاره کرد. البته حضور مجموعه‌های آکادمیک در این دوره جشنواره یکی از بخش‌های جدید ما در این دوره است. ما در بخش چهل سالگی انقلاب نیز برنامه ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که طی هفته‌های آینده نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام خواهیم کرد.

ترابی در مورد میزان دستمزد پرداختی به گروه‌های شرکت‌کننده گفت: ما این بخش را نمی‌توانیم بطور شفاف بیان کنیم زیرا بسیاری از گروه‌ها و هنرمندانی که در این جشنواره با ما همکاری می‌کنند مبالغی بسیار پایین‌تر از مبالغی که در بخش خصوصی می‌گیرند از ما دریافت خواهند کرد و اگر ما آن مبالغ را اعلام کنیم بر درآمد آنان در بیرون از جشنواره تاثیر منفی خواهد گذاشت و دوست نداریم به این ترتیب به بخش مالی هنرمندان ضربه بخورد از این رو از اعلام دقیق مبلغ آنها معذوریم.

شهرام صارمی درباره بخش موسیقی پاپ جشنواره هم توضیح داد: بخش پاپ جشنواره در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. البته در فراخوانی که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد ما به هیچ عنوان بحث ژانر را نکردیم به عبارتی تمام ژانرهای موسیقی می‌توانند برای شرکت در جشنواره اقدام کنند. این یکی از معیارهای ما برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال است که روی آن تاکید داریم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره بخش «چهل سالگی انقلاب» جشنواره موسیقی فجر هم اظهار کرد: ما برای چهل سالگی انقلاب برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفتیم و این امکان وجود دارد که با تعدادی از نهاد‌ها و مجموعه‌های دیگر در این بخش همکاری‌هایی را هم داشته باشیم. این در حالی است که در این دوره یک تالار به صورت ویژه اختصاص به چهل سالگی انقلاب دارد که امیدوارم در این بخش اتفاقات موثری صورت پذیرد.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بیست و چهارم تا سی‌ام بهمن ماه سال ۹۷ به دبیری دکتر شاهینفرهت  برگزار می‌شود.

انتهای پیام/