به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در جلسه هم اندیشی شورای اسلامی استان و رؤسای شورای اسلامی بخش‌های استان اصفهان با اشاره به همکاری همه جانبه شوراهای اسلامی روستا و بخش‌های مختلف استان، از تصویب بودجه ۹۷ و پیشنهاد بودجه ۹۸ خبر داد و افزود: ۱۷ درصد از منابع موجود در اختیار روستاها هست و توانسته‌ایم دو برابر سهمیه استان را به واگذاری زمین اختصاص دهیم. وی گفت: اکنون در بیش از ۳۵۰ روستا، تملک زمین امکانپذیر است و بیش از ۵۶ هزار قطعه زمین واگذار شده که اگر این امر اتفاق نمی‌افتاد، شاید ۳۰ درصد جمعیت باقیمانده نیز روستا را ترک می‌کردند. وی از سنددار کردن خانه‌های روستایی خبر داد و افزود: ۱۹۰ هزار جلد سند در روستاها صادر شده است. ضمن آنکه، صدور سند برای ۱۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه داریم. خانی در اشاره به اعتبارات بهسازی مساکن روستایی و احداث واحدهای مسکونی، بیان داشت: طبق مصوبه مجلس، بنیادمسکن عهده دار ساخت سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی در روستاها می‌باشد ولی بانک‌های این استان تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی را با تضمین‌های سخت‌گیرانه در اختیار مردم قرار می‌دهند و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی مبنی بر بلامانع بودن پرداخت تسهیلات با تضمین زنجیره‌ای در استان اصفهان اجرا نمی‌شود. وی از شکلگیریس نظام مهندسی فنی در روستاها خبر داد که تأیید وام نیز باید توسط این نهاد صورت گیرد. غلامحسین خانی از اقداماتی درراستای مهاجرت معکوس صحبت کرد و گفت: افرادغیربومی نیز می‌توانند مجوز ساخت در روستا را دریافت کنند. وی با ابراز گلایه از عدم ثبت تسهیلات زنجیره‌ای در استان اصفهان، بازسازی فقط ۲۵ درصد مساکن روستایی استان در مقایسه با ۴۱ درصد در استان‌های دیگر، از پیگیری برای این امر خبر داد. وی در ادامه، به بیشترین و پرحجم‌ترین بازسازی در مناطق زلزله زده کرمانشاه توسط اصفهان اشاره کرد و افزود: ۲۷ هزار واحد احداث و ۵۶ هزار واحد بازسازی شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به وظایف حوزه بنیاد روستایی، تهیه طرح‌های امکان سنجی سکونت روستایی، طرح‌های هادی بهسازی بافت روستایی و طرح هدف گردشگری و موارد دیگر را برشمرد و از نقش کلیدی روستاها در توسعغه پایدار کشور سخن راند. وی افزود: در ابعاد سیاسی و امنیتی هر روستا در منطقه خود می‌تواند نقش یک پاسگاه را ایفا کند. کریمی از کاهش ۱ درصدی جمعیت روستایی طبق سرشماری ۹۵ خبر داد که جمعیت روستایی استان اصفهان ۱۲ درصد بوده و ۳ هزارو ۴۹۷ روستا با جمعیت ساکن و غیرساکن داریم. وی گفت: برای ۸۸۳ روستا، طرح هادی تهیه شده و در صورت تأمین اعتبار، بقیه روستاها این طرح اجرا می‌گردد. در سال ۹۸، ۱۱۸ روستا مشمول طرح هادی هستند که با توجه به می‌زات اعتبارات، امکان تحقق برای ۱۱۸ روستا وجود ندارد. وی از طرح هدف گردشگری برای ۱۸۰ روستا، ۱۲۰ روستا دارای بافت با ارزش تعیین شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها از استانداری اصفهان، بنیادمسکن را نهادی انقلابی و یادگار امام راحل عنوان کرد و لزوم هدف گذاری و برنامه ریزی، تهیه بانک اطلاعاتی منسجم را بیان کرد و افزود: سامانه نرم افزاری، بعد نظارتی، احصاء مشکلات و رفع مشکلات، شناسایی پتانسیل‌ها و اشتغالزایی در روستاها از اهداف این نهاد است و عدم تحقق این موارد، بدلیل فقدان اولویت بندی است. وی تاکید کرد: باید اولویت بندی را در دستور کار قرار دهیم. ضمن آنکه بنیاد مسکن مسوول تهیه هزینه طرح هادی است.

در ادامه اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و روسای شورای اسلامی بخش هایس استان با مدیران بنیادمسکن، نمایندگان بنیاد از مناطق مختلف، به تشریح مشکلات بخش خود پرداختند. ارائه راه حل‌های بنیادی برای توسعه اهداف گردشگری، توجه به تقویت عوامل فرهنگی و بومی روستا، احداث ورزشگاه، حفاظت از محیط زیستو توسعه مشارکت‌های اجتماعی و بهبود سطح زندگی روستائیان، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تقویت مشاغل خانگی، حفظ پتانسیل‌های تاریخی، تفویض اختیار کامل به مدیران شهرستان‌ها در راستای تمرکز زدایی و اینکه مدیر بدون رفت و آمدها بتواند پیگیر مسائل روستایی باشد، کمک به توسعه اقتصاد سبز، درنظرگرفتن اعتبارات برحسب نرخ تورم و بروز شدن طرح هادی، آینده نگری و چشم انداز روستا، حفظ جایگاه آرای بنیادمسکن و اصلاح ورودی‌های روستا از جاده‌های اصلی و دیگر فعالیت‌های جهادی برای حفظ روستاها، عمده‌ترین موارد مطرح در این جلسه بودند.