به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دکتر مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرز شناسی در گفت و گوی اختصاصی گفت: اگر بخواهیم به صنایع دستی استان البرز اشاره کنیم صنعت گلیم بافی، گلدوزی، رنگرزی و سفالگری بهترین ها هستند؛ همچنین کلوچه ای به نام توتک خوراکی خوشمزه ای است که می توان آن را به عنوان سوغات کرج هدیه داد.

رئیس بنیاد البرز شناسی در خصوص مراحل تهیه این خوراکی مطرح کرد: در این کلوچه به جای شکر، توت خرد شده را سائیده و با آرد مخلوط کرده و از آن‌کلوچه ای لذیذ تهیه می کنند که به نام البرز ثبت شده است.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بنیاد البرز شناسی درخت ارس که به گویش البرزی به آن هورس گفته می شود را به عنوان نماد گیاهی این استان معرفی کرده است.

وی ادامه داد: آب و رسیدن دو واژه ای هستند که ارس از آن ها تشکیل شده است؛ درخت مقاومی که دمای ۴۰ درجه زیر صفر تا ۴۰ درجه بالای صفر را در سرزمین سنگلاخی و باد و طوفان تحمل می کند.

رجبی توضیح داد: یک درخت دو هزار و ۵۰۰ ساله ارس در شهرستانک وجود دارد و همچنین در بسیاری از کوهپایه های طالقان و جاده چالوس نیز این درخت به چشم می خورد.

رئیس بنیاد البرز شناسی عقاب پرطلایی را به عنوان نماد جانوری استان البرز معرفی کرد و افزود: این پرنده زیبا، در ارتفاعات این استان مشاهده می شود.

وی مطرح کرد: محوطه ازبکی یا دژ مادها با قدمت حدود ۹ هزار سال که در شهرستان نظر آباد قرار دارد، به عنوان المان استان البرز شناخته می شود.

رجبی افزود: گفته می شود نخستین خشت دست ساز بشر در این محوطه ساخته شده که رئیس جمهور وقت کشور ایران آن را به دبیر کل سازمان ملل متحد اهدا کرد و در حال حاضر در موزه سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می شود.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/