به گزارش پایگاه خبری ربیع، حسین اسماعیلیان گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد شهرهای دارای تنش آبی این استان از ۳۰ شهر به ۵۳ شهر افزایش می یابد و در افق بلند مدت تمام شهرهای استان در معرض این تنش و بحران در حوزه آب شرب قرار می گیرند.

اسماعیلیان تصریح کرد: حدود ۳۰ سال قبل سرانه آب تجدید پذیر بیش از ۲ هزار متر مکعب در سال بود که این رقم اکنون به حدود ۱۵۰۰ متر مکعب کاهش یافته است و با اقداماتی که طی سه سال گذشته در زمینه تامین آب، کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف انجام شده این امکان فراهم شده است بدون جیره بندی آب از شرایط تنش آبی عبور کرده و این اقدامات را برای سال جاری نیز در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی های امسال افزود: سیاست وزارت نیرو عدم جیره بندی آب است که در این راستا از اوایل مهر ماه سال گذشته برنامه ریزی برای عبور از تنش آبی آغاز شده و تعدادی از پروژه های این حوزه نیز به ثمر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اضافه داشت: حفر و جابجایی ۳۰ حلقه چاه، تجهیز و برق رسانی به ۳۴ حلقه چاه، اجرای ۱۱۶ کیلومتر خط انتقال و ایجاد ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن از پروژه های در دست اجرا است و همچنین ۷۸ پروژه تامین اضطراری آب برای تابستان با یک هزار میلیارد ریال و ۸۲ پروژه برای تامین آب در بلندمدت با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

اسماعیلیان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب همکاری بیشتر مشترکان را می طلبد، گفت: آب شرب مورد نیاز شهرهای استان از ۴۵۰ منبع تامین می شود که ۹۷ درصد این منابع چاه ها و منابع زیرزمینی و ۳ درصد نیز چشمه ها و قنات ها هستند.

مدیرعامل آبفای استان افزود: سرانه مصرف آب خانگی در شهرهای استان خراسان رضوی حدود ۱۱۶ لیتر در شبانه روز و کمتر از میانگین کشوری است اما با توجه به تداوم خشکسالی و کم آبی استان این مقدار باید با دست کم ۱۵ درصد صرفه جویی کاهش یابد.

وی یادآور شد: در سال گذشته اعتبارات آبفای استان یکهزار و ۳۰ میلیارد ریال بود که ۴۰ درصد آن تخصیص یافت و امسال نیز تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی تصویب شده است.

وی در پایان گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه نیز بر اساس ابلاغ وزارت نیرو ۷ درصد افزایش آب بها اعمال شده است.

انتهای پیام/