به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، بهروز عمرانی با تشریح وظایف این مرکز در قالب هشت پژوهشکده و ۸۲ عضو هیأت‌علمی، پژوهش در حوزه آب، ایران فرهنگی و اطلس‌ها را از اولویت‌های کلی تعیین شده بر اساس سند راهبردی پژوهشگاه اعلام کرد و گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از پایان نامه‌هایی با این موضوعات حمایت می‌کند.

تجهیز کارگاه‌های هنری سنتی برای حفظ هنرهای ملی

وی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه آب، فرهنگ ایرانی، اقوام و تنوع فرهنگی در پژوهشکده مردم‌شناسی این موضوعات را از اولویت‌های این پژوهشکده عنوان کرد و افزود: در بخش هنرهای سنتی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت حفظ و احیای هنرهای در حال فراموشی در قالب آموزش و تجهیز کارگاه‌های هنری سنتی در حال انجام است.

عمرانی در ادامه موضوع اطلس زبان‌شناسی را از اولویت‌های پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: این پروژه با جمع‌آوری ۱۷ هزار نمونه و آوانویسی آنها در حال پیگیری است.

او در بحث اولویت‌های باستان‌شناسی به تکمیل اطلس باستان‌شناسی، پژوهش‌های حوزه آب، تنوع فرهنگی – قوم باستان‌شناسی‌و کابردی سازی اشاره کرد و گفت: امروزه پرداختن به باستان‌شناسی در پس کرانه‌ها مورد پیگیری است و باستان‌شناسان اتریشی و چینی تمایل به همکاری در این زمینه دارند که می‌توانیم از پتانسیل آنها استفاده کنیم.

بوم‌گردی با نسخه‌های متفاوت در مناطق ایران ارائه شود

سرپرست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در تشریح اولویت‌های حوزه گردشگری که مورد تأکید سازمان میراث فرهنگی است، بحث بوم‌گردی را مطرح کرد و گفت: بوم‌گردی در حال حاضر در کشور در نسخه‌های عمومی اجرا می‌شود، این در حالی است که با توجه به مخاطرات حضور گردشگر و برهم خوردن تعادل منابع باید برای هر منطقه‌ای ایران نسخه خاصی ارائه داد.

عمرانی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه پس از بازگشت از شیراز افزود: با اقدامات صورت گرفته برای بروز رسانی این مرکز، مرکز اسناد پژوهشگاه با بیش از ۸۰ هزار رکورد اعم از کتاب‌های فارسی، لاتین، مقالات، گزارش‌ها، مواد دیداری شنیداری و دیگر انواع منابع، بهترین و کامل‌ترین مرجع در حوزه میراث فرهنگی است.

او در حوزه حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی، فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حفاظت پیشگیرانه در محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها را مطرح کرد و افزود: در کنار کارهای حفاظتی که اولویت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی است پروژه موزه سبز نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از چاپ و انتشار ۱۶ مجله در این مرکز خبر داد و افزود: سعی داریم مجوز علمی پژوهشی را برای تمامی این مجلات بگیریم.

حمایت از پایان نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آینده پژوهی میراث فرهنگی

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه نیز با اشاره به تشکیل این معاونت در سال ۹۶ اظهار کرد: معاونت فناوری و کاربردی سازی در سه حوزه، توسعه فناوری در حوزه میراث‌فرهنگی، کارآفرینی (کاربردی‌سازی دستاورد پژوهش‌ها) و آینده پژوهشی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به حمایت این معاونت از پایان‌نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آینده‌پژوهی میراث فرهنگی گفت: مشاوره و ارائه خدمات تخصصی از دیگر مسئولیت‌های معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه است و این مرکز به عنوان تنها نهاد حاکمیتی می‌تواند در حوزه میراث فرهنگی به خارج خدمات منسجم ارائه دهد.

او با اشاره به تعدد، عمق و کمیت آثار تاریخی در ایران بیان کرد: مشکلات گسترده در این حوزه با توجه به حجم بالای میراث فرهنگی تنها با کمک و همفکری نهادهای مرتبط قابل حل است.

انتهای پیام/