به گزارش پایگاه خبری ربیع،سرهنگ ” مهرداد حاجی زاده” اظهار داشت: یکی از مهمترین دستاوردهای پلیس، ایجاد بستر تسهیل و پاسخگویی به شهروندان است که سامانههای تلفنی ۱۱۰ و ۱۹۷ با این رویکرد ایجاد و به آحاد شهروندان خدمات ارائه می کنند و در واقع تحولی عظیم و انقلابی در عرصه خدمت رسانی و ارائه خدمات انتظامی و پلیسی به شهروندان محسوب می شود.
وی هدف از راه اندازی سامانه تلفنی مرکز فوریتهای پلیس ۱۱۰ را کاهش مراجعات شهروندان به یگانهای انتظامی، کاهش سفرهای درون شهری و تسهیل دسترسی در پاسخگویی و ارائه خدمات در سریع ترین زمان ممکن به شهروندان دانست و گفت: هنگامی که شهروندان با شناخت حقوق شهروندی با دستگاههای مختلف تعامل داشته باشند، این همکاری و مشارکت، پیوندهای موجود را تقویت و تحکیم و احساس همبستگی اجتماعی را افزایش میدهد و به تبع آن همگان از اثرات فردی و اجتماعی این
مشارکت جمعی در یک جامعه قانونمند و ایمن برخوردار خواهند بود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان افزود: بررسی تماس های مردمی با مرکز فوریتهای پلیس ۱۱۰ استان نشان می دهد تقریباً ۷ درصد از کل تماس ها غیرقابل رسیدگی بوده و در حقیقت ایجاد مزاحمت برای این سامانه است که می تواند ضمن صرف هزینه، وقت، امکانات و منابع ، موجب کاهش توان عملیاتی پلیس و درنتیجه کاهش سطح ارائه خدمات و پاسخگویی پلیس به نیازهای فوری شهروندان شده و بی اعتمادی افکار عمومی و شهروندان نسبت به ناجا را در پی داشته باشد.
وی ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ را مصداق بارز سوءاستفاده از دستگاه های مخابراتی دانست و با اشاره به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی گفت: هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر،ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات،مرتکب به حبس از ۱ تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.
سرهنگ حاجی زاده با تشریح افزایش هزینه جرم و ایجاد بازدارندگی برای مرتکبان، پیامد و مجازات قانونی مزاحمان تلفنی را مورد مداقه قرار داد و ابراز داشت: هرگونه تماس غیرضروری با سامانه ۱۱۰ به منزله گرفتن فرصت از کسانی است که به معنای واقعی در شرایط اضطراری بوده و نیاز به حمایت پلیس دارند.