به گزارش پایگاه خبری ربیع، انتخاب شعار سال یکی از سنت های حسنه ای است که حضرت امام خامنه ای مدظله العالی مبتر آن هستند، و هر سال بر اساس نیازها و اولویت ها، جهت اصلی حرکت کشور را با شعار مخصوص مشخص می نمایند.

گرچه سابقه تعیین شعار سال، از فروردین سال ۱۳۷۹ بوده، لکن تعیین اولویت‌ها و تاکید بر یک مطلب و نکته کلیدی، سابقه‌ای به طول دوران رهبری معظم له دارد. نکته بسیار مهم در شکل‌گیری این سنت حسنه و راهبردی، مبنای تعیین شعار سال است.

اکنون همه کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل ایران بر این نکته اتفاق نظر دارند که تعیین «شعار سال» در طول این سال‌ها همواره تناسب کامل با نیاز کشور و مردم داشته و توانسته بخش اعظم مشکلات را راهگشایی نماید و توجه مردم و مسئولان را بر یک موضوع جلب و سرمایه گذاری فکری و عملی بر آن را متبلور سازد و اراده ملی را بر پیگیری موضوع مضاعف نماید.

در واقع مقام معظم رهبری با اشراف کاملی که بر مسائل کشور و مردم دارند، با رویکردی آسیب شناسانه و توجه دقیق و علمی بر نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، نیاز اصلی و اولویت دار را با معیار و ملاک منافع ملی و مصالح  عمومی تشخیص و در راستای رفع این نیاز، شعار سال را تعیین و اعلام می‌فرمایند.

بدیهی است در صورتی که مردم و مسئولین کشور در سطوح مختلف، این شعار را جدی گرفته و هر دستگاه و مجموعه‌ای در عمل برای پیاده‌سازی آن تلاش نماید، مشکلات کشور کاهش یافته و پیشرفت‌های خیره‌کننده و شگفت انگیزی حاصل می‌شود آنچه تاکید بر آن لازم دارد این است که بار مسئولیت اصلی به دوش دولت به عنوان قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه است این سه قوه اند که با ورود جدی و عزم و ارده می توانند اراده عمومی مردم را با خود همراه سازند و شعار سال به معنی واقعی کلمه محقق گردد.

امسال رهبر حکیم انقلاب اسلامی با توجه به شرایط کشور و نیازهای عمومی مردم، جهش تولید را به عنوان شعار سال تعیین و اعلام نمودند. این شعار ارتباطی معنادار با شعارهای سال‌های گذشته به ویژه شعار سال ۱۳۹۸ با عنوان “رونق تولید” دارد.

مشکلات اقتصادی و در راس آن معیشت مردم کشور، مشکل اصلی مردم در سال‌های گذشته بوده، جنگ اقتصادی دشمن هم بر حجم این مشکلات در سال‌های اخیر افزوده است. بر اساس برآوردهای دقیق علمی، رونق‌بخشی به تولید در ایران، راه حل اصلی برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور و مردم بوده و هست.

بر همین اساس، مقام معظم رهبری برای سال ۱۳۹۸، شعار “رونق تولید” را تعیین نمودند و در عمل این شعار به بخش تولید در کشور تحرک خاصی بخشید. اگرچه در سال گذشته بر مبنای شعار سال شاهد بهبود وضعیت تولید نسبت به سال‌های قبل بودیم، لکن هدف راهبردی این شعار در حد انتظار تحقق پیدا نکرد.

هدف راهبردی شعار سال گذشته، تغییر در درآمدهای آحاد ملت و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و تاثیر محسوس در زندگی مردم بود. بنابراین با توجه به برآورده نشدن کامل اهداف شعار سال گذشته از یک سو و آماده شدن زیرساخت‌ها برای شتاب گرفتن رونق تولید از دیگر سو، برای سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری شعار «جهش تولید» تعیین و اعلام گردید.

نکته بسیار قابل توجه در این نامگذاری، قابل سنجش بودن میزان تحقق شعار است. معظم له معیارسنجش میزان تحقق این شعار را پدیدآیی تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم به لحاظ اقتصادی اعلام نمودند.

معظم‌له در ارزیابی شعار سال ۱۳۹۸ با استناد به گزارش‌های مسئولین فرمودند: «این گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحب نظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاه‌های مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد، البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد!»

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) با اشاره به دستاوردهای شعار سال گذشته و مبتنی بر نگاهی آسیب شناسانه، با تاکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران فرمودند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به وجود آید» بنابراین می‌توان گفت، تمامی مسئولان و کارگزاران کشور در سطوح مختلف، باید به دنبال تحقق شعار سال ۹۹ با عنوان «جهش تولید» و هدف ایجاد رفاه عمومی باشند و ایجاد و گسترش “رفاه عمومی در کشور” را از طریق «جهش تولید» دنبال نمایند. با جهش تولید معیشت مردم در حد معقول و منطقی تامین و دایره اشتغال وسیع تر خواهد شد و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مرتفع خواهد شد.