زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ هلدینگ پتر و پالایش اصفهان که با حضور ۸۵ درصدی صاحبان سهام این شرکت در سالن همایش های شهرک منتظری در روز جمعه ۳۰ تیرماه برگزار شد چشم انداز این شرکت توسط مدیر عامل پالایشگاه اصفهان تشریح شد و صاحبان سهام براستفاده از ظرفیت های دولت برای انجام طرح های توسعه پترو پالایش اصفهان تاکید کردند .

همچنین در مجمع عمومی فوق العاده این شرکت که ۳۰/۴/۱۴۰۲ با حضور۸۵ درصدی سهامداران حقیقی و عمده برگزار شد ؛مقرر گردید سود سهامداران پالایشگاه نفت اصفهان از ۸ ماه به  ۴ ماه تقلیل پیدا کرده و زودتر به صاحبان سهام پرداخت شود.  پس از ارئه گزارش حسابرس و بازرس قانونی و تصویب صورت های مالی شرکت، تقسیم سود ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم نیزمورد تصویب قرار گرفت.

در مجمع عمومی فوق العاده پالایشگاه نفت اصفهان موارد مربوط به تغییرات نام شرکت مطابق اسناسنامه شرکت و بورس و تغییر زمانبدی پرداخت مورد بررسی هیات رییسه  قرار گرفت که هیات رئیسه ضمن استماع موارد و دلایل برای تغییر نام شرکت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت تصمیم برای تغییر نام شرکت را بلا مانع دانست اما با نظر رییس مجمع،طرح تغییر نام برای چکش کاری بیشتر در مجمع عمومی آینده پالایشگاه نفت اصفهان که آبانماه برگزار میشود به رای گیری گذاشته  خواهد شد.

دراین مجمع مطابقت اسناسنامه شرکت با اسناسنامه بورس و اوراق بهادار نیز مورد بررسی و تصویب هیات رییسه مجمع عمومی فوق العاده پالایشگاه اصفهان قرار گرفت.

*****تا سال ۱۴۰۵ به بالاترین ضریب پیچیدگی در پالایشگاه اصفهان میرسیم

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان درمجمع عمومی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ درجمع صاحبان سهام  این شرکت به چشم اندازهلدینگ پتر وپالایش اصفهان اشاره کرد و گفت:رسیدن به قله توسعه پایدار و متوازن با رعایت اخلاق حرفه ای ،حفظ محیط زیست و کسب سوداقتصادی میسر است و تلاش ما این است تا با تبدیل شدن به هلدینگ پتر و پالایش تا سال ۱۴۰۵ به بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه و دنیا دست پیدا یابیم.

محسن قدیری ، عنوان کرد:برای تحقق تبدیل به بالاترین ضریب پیچیدگی ازاواخر تیرماه امسال راه اندازی معاونت هوش مصنوعی در پالایشگاه اصفهان را جزو استراتژی های اساسی خود قرار دادیم و قصد داریم تا تمامی فرایند های برنامه ریزی این شرکت را ازطریق هوش مصنوعی پیگیری نماییم.

وی با اشاره به اینکه تعیین استراتژی همگون و نیمه همگون را در پتر و پالایش پالایش اصفهان دنبال می کنیم افزود:تولید کودهای گوگردی در شرکت ملاصدرا، استفاده از حمل و نقل ریلی و دریایی از طریق شرکت راه بر انرژی ، استفاده از ظرفیت شرکت  مشعل پویا  برای توسعه فعالیت های دانش بنیان ، تولید باتری های برق ، ایجاد نیروگاه های خورشیدی،تولید ماشین های برقی و غیره ازافق برنامه های پترو پالایش اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه  پترو پالایش اصفهان حدود ۲۶.۹۵ درصد سهام شناور دارد که با توجه به برنامه های آتی، این سهام شناور کم  خواهد شد افزود:از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۱، ۲۲۷ میلیون سهم برای پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی شد که سال قبل در این زمینه پیشرفت های خوبی داشتیم ،البته  ارزش بازارسهام در سال ۹۹ به بالاترین قیمت رسید که خوشبختانه این ارزش در حال بازگشت است .

****جهش سهام پترو پالایش اصفهان

قدیری  با اشاره به اینکه عملکرد بازار سهام شرکت پترو پالایش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۱۵.۹ درصد بود ولی امسال این ارزش به حدود ۳۱.۱ درصد رسیده است افزود: این جهش سهام به دلیل استراتژی های تولید پایدار و راه اندازی واحد هایی چون تصفیه گازوئیل بود که فازاول آن در شهریور ماه سال قبل و فاز دوم آن در آذر ماه راه اندازی شد .

مدیر عامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه امسال ۷۰ درصد از پروژه شرکت های تابعه و ۳۰ درصد از پروژه های پالایشگاه اصفهان منهای طرح های پتروشیمی که طرح FS آن به پایان خواهد رسید در کل بیش از  ۴۶ درصد چشم اندازبرنامه های این شرکت محقق شده است افزود: پروژه ها در معاونت ها با سرعت در حال پیگیری است و هر یک از ۴۵۰ پروژه ای که در این شرکت تعریف شده است در کمیته تاخیر، تاخیرات آن جبران میشود .

وی ادامه داد:در حال حاضر میزان تحقق برنامه ها و اجرای پروژه ها در پترو پالایش اصفهان ۱۶.۶۴ درصد رشد در برابر ۱۷.۱۷ درصد برنامه است ، لذا هریک از معاونت ها و شرکت ها در پیترو پالایش اصفهان دارای نقشه راهی هستند که بر مبنای آن حرکت کرده و طرح های خود را پیاده سازی می کنند.هدف گذاری ما این است که تا سال  ۱۴۰۵ حداقل آورده از پول سهامداران باشد.

۱۹.۵ همت صرفه جویی با راه اندازی واحد تصفیه گازوئیل در پالایشگاه اصفهان

قدیری با اشاره به اینکه با راه اندازی واحد تصفیه گازوئیل در پالایشگاه اصفهان ۱۹.۵ همت صرفه جویی برای این شرکت محقق شد افزود:پروژه های کیفی سازی این شرکت شامل واحد تصفیه گازوئیل ((PHT،استخراج گوگرد از نفت سفید (KHT)،گاز مایع(LPG)RHU، یوتیلیتی و آف تیریکیل مخازن جامع است .

وی تصریح کرد:یکی از مشکلات در اصفهان  کمبود آب است ؛ما درپالایشگاه اصفهان این تهدید را به نقطه قوت تبدیل کردیم و شروع به نوسازی زیر ساخت های قدیمی پالایشگاه در بخش آب نمودیم . یکی از این طرح ها که برای حل مشکلات بحرانی به اجرا درآمد تعویض ۵۲ کیلومتر لوله های آتش نشانی درپالایشگاه اصفهان بود درهمین زمینه فاز ۱و۲ پروژه های آبی این شرکت تا سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید .

**ساخت ۳۰۰ هزار متر مکعب مخازن استراتژیک در پالایشگاه اصفهان

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان، با اشاره به اینکه با افتتاح فاز۱و۲ طرح های آبی در پالایشگاه اصفهان ۳۰۰ هزار متر مکعب مخازن استراتژیک برای پالایشگاه خواهیم داشت افزود:این طرح ها در راستای مدیریت بحران و کنترل آتش سوزی در پالایشگاه بسیار حائز اهمیت است .

وی  تاکید کرد: البته کار ساخت هریک از این مخازن بسیار مشکل است چرا که قطر هریک از این مخازن به اندازه یک زمین فوتبال است،  در این طرح صرفه جویی به میزان ۱۰ میلیون یورو برای شرکت نفت اصفهان  حاصل شده است که  بازگشت سرمایه آن ۲.۵ ساله است.

قدیری با اشاره به اینکه برای مدیریت بحران و اطفای حریق در پالایشگاه اصفهان به ۱۰ پات فشار آب نیاز است افزود: تلاش ما این است که تا پایان مهرماه فاز ۱و۲ کلیه مسیرها آتش نشانی نوسازی شود.

**تا یکسال دیگر آب از دریای عمان به پالایشگاه اصفهان می رسد

وی با اشاره به اینکه برای تامین مصارف پالایشگاه طرح آبرسانی ازدریای عمان نیز در دستور کار قرار گرفته است که تا نیمه دوم  سال ۱۴۰۳ این آب به اصفهان می آید افزود: همچنین در شاهین شهر تصفیه خانه فاضلابی داریم که آب تصفیه شده کامل را در اختیار پالایشگاه اصفهان قرار خواهد داد ، ما با اجرای  ۳ طرح آبی مهم حتی یک قطره آب دور ریز در پالایشگاه اصفهان نخواهیم داشت و تمامی آب های دورریز در پالایشگاه را تصفیه کرده به گونه ای که فقط نمک باقی می ماند.

مدیر عامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در این شرکت ۳ مخزن بزرگ در حال ساخت است که تا نیمه اول سال آینده ۷۵ درصد آب پالایشگاه اصفهان را کاهش داده و بعد از ۴۵ سال آب شرب به پالایشگاه اصفهان قطع می شود افزود: درراستای کاهش مصرف انرژی تا سال ۱۴۰۷ در این شرکت ۱۲ درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت ؛ ضمن اینکه هیچ گونه آلاینده گی در حوزه محیط زیست نداریم چرا که مشعل های پالایشگاه اصفهان خاموش است .

این مقام مسئول خبرداد: در پترو پالایش اصفهان دو کمپرسور فلرینگ در حال نصب است و گر هرد رفتگی در قسمت هایی وجود داشته باشد به سمت پالایشگاه برگشت داده می شود.

***هوش مصنوعی عاملی برای بالا بردن راندمان در پالایشگاه اصفهان

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی به عنوان شرکت Aپلاس معرفی شد و خوشبختانه با راه اندازی سایت پسماند در این شرکت هیچ گونه خروجی انجام نمی شود افزود: در زمینه معماری نیرو انسانی فعالیت های خوبی در معاونت نیرو انسانی هلدینگ پترو پالایش اصفهان رخ داد چرا که با جذب هزار نفر نیروی نخبه در این شرکت پله های ترقی برای این شرکت در آینده بیشتر طی خواهد شد.

قدیری ،به کار گیری ابزارهوش مصنوعی را از دیگر فعالیت های شاخص این شرکت عنوان کرد و گفت:در فرایند های این شرکت نرم افزارERP آلمان را پیاده سازی کرده ایم همه فرایند ها در پالایشگاه اصفهان  دارای ملاک شاخصی است که همگی به هوش  مصنوعی وصل می شوند ؛در این صورت راندمان فعالیت ها در شرکت  ۱۰ برابر افزایش خواهد داشت.

مدیر عامل پالایشگاه اصفهان تربیت ۲۰۰ مدیر توانمند برای به کار گیری در سطوح اجرایی کشور را از دیگر استراتژی های این شرکت عنوان کرد ونوید داد تا سال ۱۴۰۵ این مدیران به بدنه کشور تزریق خواهند شد .

این مقام مسئول از احداث واحد شهرداری در شهرک منتظری اصفهان خبر داد و ادامه داد: یکی از مهم ترین ضعف ها در طول ۴۴ سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد نبود نیرو های توانمند جوان در بدنه نظام است که ما در صدد برطرف کردن بخشی از این مشکل هستیم .

***ساخت سایت آتش نشانی در پالایشگاه اصفهان

قدیری، با اشاره به اینکه در بحث مدیریت منابع انسانی از برنامه پی ریزی شده جلوتر هستیم افزود: اکنون پیشرفت برنامه ها دراین مرحله از۴۱ درصد به ۴۳ درصد رسیده است که ما از نقشه راه تعریف شده هم جلوتر هستیم .

وی با اشاره اینکه پالایشگاه نفت اصفهان دارای  HSC سه ستاره است که تا سال ۱۴۰۵ به ۵ ستاره خواهد رسید گفت:تعویض خودرو های آتش نشانی و خرید خودرو های بروز آتش نشانی برای هلدیبنگ ، ساخت سایت آتش نشانی برای انجام عملیات های شبیه سازی حریق و مدیریت بحران از جمله برنامه های دیگری است که در این شرکت با سرعت در حال پیگیری است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از دیگر برنامه های این شرکت را تجهیز سامانه های پدافندی ، طبقه بندی تجیهزات ۳۱ انبار موجود پالایشگاه و ایجاد یک انبار به روز برای تجهیزات مدرن ، نصب تجهیزات آی ام از طریق هوش مصنوعی را از دیگر برنامه های این شرکت عنوان  کرد و افزود:طرح RHU که ۱۴ سال مشکل داشت تا سال ۱۴۰۴ راه اندازی می شود. همچنین طرح RFCC  که کاملا حذف شده بود از سال قبل تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته  و ما در این زمینه از نقشه راه جلوتر هستیم . لذا تا سال ۱۴۰۴ پنج شرکت تابعه پالایشگاه اصفهان به سود می رسند.

***تا دو سال آینده تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان به ۲۲ میلیون لیتر می رسد

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۴ تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان از ۱۳ میلیون تن به ۲۱.۵۷ میلیون لیتر خواهد رسید همچنین گازوئیل تصفیه شده  به  ۲۵.۳  لیتر افزایش می یابد گفت:۱۸ ماه به دنبال پیکر بندی پتروشیمی بودیم و با چکش کاری هایی که در برنامه های این شرکت رخ داد بیشترین آورده برای سهامداران این شرکت محقق شد.

قدیری با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۶ قرار است ۵۳ هزار تن پلی ارتان را تحویل دهیم و در حال خرید لایسنس آن هستیم افزود: با مهیا شدن این شرایط ۷۶۰ هزار تن مکمل MTBE تولید خواهیم کرد و به شرکت سهروردی صفاهان تحویل می دهیم که از این شرکت خواسته ایم برای تسریع در بحث صادارت  و واردات در قشم باید مخازنی ساخته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ما برای تولید اسکیم  تولید شده درپتروشیمی برنامه ریزی کرده ایم و با ایجاد شرایط بهبود و پیشرفت به ضریب پیچیدگی ۱۶ خواهیم رسید که این ضریب پیچیدگی در هیچ شرکت پتروشیمی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از ته مانده های RFCC  واحد های از سرویس خارج شده ترمال ترکینیک تولید خواهیم کرد افزود:دستیابی به سود ۴.۲ میلیارد دلاری و کسب ضریب پیچیدگی ۱۲ ازافق برنامه های هلدینگ پترو پالایش اصفهان است .

زهرا نصیری