به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دومین نشست خبری تئاتر مستقل با محوریت ویژه برنامه عصر تجربه با حضور مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل و خبرنگاران صبح امروز ۷ مهرماه در تئاتر مستقل برگزار شد.
کوشکی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه دومین رپرتوآر عصر تجربه مهر و آبان ۹۷ در تئاتر مستقل برگزار خواهد شد، توضیح داد: دور اول سال گذشته همین زمان با ۴ نمایش برگزار شد. شکل اجرایی این نمایش بدین صورت است که چند کارگردان فعال تئاتر انتخاب شده و نمایشهای تجربیشان را به شکل آلترناتیو در تهران و شهرستانها اجرا میکنند.
وی با بیان اینکه تئاتر عصر تجربه شامل کارهای نامتعارف و تجربی است، افزود: شرایط دوره دوم برای ما پیچیدهتر شده است. امسال دو نفر از بچههای سال گذشته حامد اصغرزاده با نمایش «دانتون»و علی مسعودی با نمایش «دورریز» و ۴ هنرمند جدید: امیر باباشهابی با نمایش «زمان صفر مطلق»، بهزاد غلامی با نمایش «تنمرگ»، محمدرضا کبگانی با نمایش «فروپاشی در وقت مقرر» و ندا قاسمیان با نمایش «مدهآ» در سانسهای ۱۷، ۲۱ و ۲۳ به صورت چرخشی اجرا خواهند داشت.
کوشکی با تأکید بر اینکه اجراهای عصر تجربه فراخوانی انتخاب نشدهاند، افزود: بنا به سیاست ما هیچ وقت فراخوان منتشر نمیکنیم، بلکه در روند کلی غیر از تولیدات خودمان از هنرمندان پیشکسوت تا جوان دعوت خواهیم کرد. نمایشهای عصر تجربه را نباید با نمایشهای عرف و متعارف مقایسه کرد. تا همین لحظه ۳ تا از نمایشها دچار مشکلاتی در شورای نظارت شدهاند که به دنبال این هستیم تا مشکل را حل کنیم چرا که شورای نظارت امسال در حوزه کیفی هم ورود کرده و خیلی متوجه کارهای تجربی نیست. شاید هم با سلیقهشان جور نیست، با این حال با صحبتهایی که با آقای امیری داشتیم نگاه حمایتگرانهای آنها دارند.
*نظر کارگردانهای عصر تجربه درباره این رپرتوآر
بهزاد غلامی کارگردان یکی از نمایشهای عصر تجربه نیز در صحبتهایی گفت: متأسفانه خلاقیت در هنر از دوران کودکی تا بزرگسالی برای ما از بین میرود، اما عصر تجربه و تئاتر مستقل گام خوبی را در این زمینه برداشته تا خلاقیتها کور نشود. هیچ دخل و تصرفی نیز در دیدهپردازیها و شکل روایتها ندارد، بلکه هدف این است آثار باکیفیت و نامتعارف مورد حمایت قرار بگیرد.
محمدرضا کبگانی نیز گفت: سودای این را دارم که بگویم شاید در آینده نه چندان دور تئاتر مستقل تبدیل به مرکز تئاتر تجربی با اندیشههای خوب شود.
همچنین امین باباشهابی نیز در سخنانی مطرح کرد: من کارم را سال گذشته در جشنواره تئاتر تجربی اجرا کردم، اما مورد حمایت قرار نگرفت. متأسفانه در جشنواره تجربی نیز دیگر کار خوب تجربی اجرا نمیشود.
ندا قاسمیان نیز با بیان اینکه این کار پایاننامه ارشد او در دانشگاه تهران بوده است،گفت: خیلی تعجب کردم که تئاتر مستقل از کار من حمایت کرد. ای کاش تئاتر دولتی هم به فکر جوانان و حمایت از آنها بود.
در نهایت حامد اصغرزاده نیز عنوان کرد: ما در جامعه دچار فقر نظر و نقد هستیم. من در مقام مؤلف هستم و نمیتوانم کار خود را تجربی بدانم. این را باید منتقدان نظر دهند. تئاتر تجربی چند بار در تئاتر شهر تجربه شد، اما با شکست روبهرو شد. پروژههایی از این دست باید متولی دولتی داشته باشند.
در ادامه نشست مصطفی کوشکی با بیان اینکه گامی را برداشته که در تاریکی است و کسی هنوز آن را تجربه نکرده، عنوان کرد: زمانی تئاترهای خصوصی با هدف کارهای جدید و تجربی و نامتعارف راه افتاد، اما بعد به همان مسیر تئاترهای دولتی کشیده شد. الان هر دو در رقابت فروش قرار دارند و جایی برای نمایشهای آلترناتیو نیست. حرف ما با دولت این است که همه هزینههای تئاتر به فجر و نمایشهای عادی داده میشود. از این بودجه اگر قدری هم برای تئاتر تجربی اختصاص مییافت، ما دو ساله تئاتر تجربی پویایی داشت. ما در تئاتر مستقل شاید بیش از ۱۰۰ میلیون برای عصر تجربه هزینه کردهایم چرا که دغدغهمان بوده است.
وی در بخش نهایی صحبتهایش درباره برنامههای تئاتر مستقل در نیمسال دوم ۹۷ گفت: از تعدادی هنرمند برای اجرای نمایش در نیمه دوم سال دعوت کردیم. این افراد شامل امیررضا کوهستانی، رضا ثروتی، مهین صدری، رضا بهاروند و آروند دشتآرای هستند.
کوشکی درباره اجرای کارگاهها نیز گفت: ما در دهه ۹۰ در حوزه نمایشنامهنویسی تهی شدیم و خیلی از جوانان ما در این عرصه مینویسند اما جریان نشدهاند. پیشنهادهای مبسوطی به شهرام کرمی در این زمینه دادهام اما نمیدانم چقدر از آنها عملی شوند تا یک عده نمایشنامهنویس معرفی شوند. ما یکسری کارگاههای بلندمدت و کوتاهمدت (آ با کلاه) شروع کردیم. کارگاههای بلندمدتمان در پنجمین دوره خود با سعید بهنام، کوروش نریمانی، مهدی کوشکی و رکسانا مهرافزون در ۱۰ ماه برگزار میشود.
وی در پایان با ابراز تأسف از تعطیلی برخی تماشاخانههای خصوصی گفت: متأسفانه جای خوشحالی ندارد و این یک عقبگرد است و برای ما اصلاً خوب نیست، خیلی راحت میتوان تئاتر خصوصی را از سوی مرکز هنرهای نمایشی هدفمند و کیفیت آن را حفظ کرد.
انتهای پیام/