زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله در روزهای پایانی سال طبق روال در راستای جلوگیری از محصولات غیر مجازیا قاچاق،کنترل قیمت ها و حمایت از مصرف کننده  طرح‌های بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار در بخش های مختلف و به وسیله بازرسان نهاد های متولی از جمله سازمان صمت، بازرسی و نظارت بر اصناف، سازمان تعزیرات،پلیس اماکن و غیره در سطح مراکز عرضه ، بازار،فروشگاه ها و انبار ها به مرحله اجرا می رسد، که در فرایند این نظارت ها متاسفانه تخلفات بسیاری نیز توسط بازاریان و یا فروشندگان درسطح بازار رو می شود که به وسیله بازرسان برای این گونه تخلف ها یا رای قضایی و یا پلمب مجموعه متخلف صادر می شود؛ خوشبختانه یا متاسفانه برخی از این قوانین برای برخی از افراد بازدارنده بود ه و برای برخی نیز اثری ندارد! چرا که هستند افراد متخلفی که خوب راه و رسم و دریچه های فراراز تنبیه شدن را بلد شده اند وکا را به جایی رسانده اند که مدیران اعلام می کنند به جهت وسعت مراکز تولید و عرضه با کمبود بازرس روبه رو هستند و به همین سبب جای جولان متخلفان در این خلا و  بستر بیشتر است.

در آستانه شب عید بسیاری از مردم از واقعی نبودن قیمت ها رنج می برند اگرچه برخی از شهروندان با رو به رو شدن با افراد سود جو و متخلف با طرح شکایت به نهاد های ذیربط اعتقاد به احقاق حق خود دارند اما هستند شهروندانی هم که با  توجیه اینکه “سری که درد نمی کند دستمال نمی بنندد” خود را درگیرقاضی و دادگاه نمی کنند و راحت حق خود را به افرد سودجویی که در بازار جولان می دهند و ازطریق گران فروشی و ناعادلانه فروختن اجناس ثروت های زیادی برای خود دست و پا کرده اند فرصت می دهند تا در حق دیگر شهروندان این ناعدالتی ها را روز افزون روا دارند؟ این بساط آنچنان در کشور رخنه دوانده که بسیاری از قیمت ها بر اساس ضوابط اتحادیه و قانون خرید و فروش نیست وهمین امر رونق اقتصادی را با روکود مواجه  کرده است وسبب ایجاد قیمت های کاذب در بازار شده است که بیشترین منفعت آن به جیب دلادلان بازارمی رود.

اما برای جلوگیری از حضور دلادلان در مراکز عرضه مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان  امسال با به کار گیری ۸۹ بارزس و ۲۴۵ بازرس افتخاری فعالیت و همچنین بازرسان اتحادیه ها سعی دارد که نظارت های خود را برمراکز عرضه بیش از پیش نماید.

زمان بر بودن رسیدگی به پرونده های تعزیرات عاملی برای افزایش تخلفات است 

البته جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع علت اینکه چرا میزان بازرسی و تشکیل پرونده اثرگذاری کمی در سطح بازار دارد را چابک نبودن اداره تعزیرات می داند که وقت های بسیار زیادی را برای رسیدگی به پرونده های متخلفان صرف می کند که همین امر سبب می شود فرد متخلف پس از چند ماه از گذشت پرونده دیگر متنبه شدن برایش معنا نداشته باشد و باز به تخلف خود ادامه دهد.

وی اشاره دارد: اگر حداقل ظرف چند روز پرونده تخلف ارجاعی به تعزیرات مورد بررسی و حکم قرار می گرفت متصدی متنبه می‌گشت اما در حال حاضر وقتی بازرس برای متصدی پرونده تخلف تشکیل می‌دهد اما متصدی می بیند چند ماه هیچ خبری نشد تخلفات را ادامه خواهد داد.

 تعزیرات با کمبود نیرو رو به رو است

جواد محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات تعزیرات در این زمینه کمبود نیرو است که امیدواریم مرتفع شود گفت: متصدیان واحدهای صنفی توجه داشته باشند که پروانه‌های کسب خود را در دید مشتری نصب و تمام کالاها برچسب قیمت داشته باشند همچنین     فاکتور فروش به خریدار بدهند.

 وی خبر داد: در راستای دفاع از حقوق مصرف کنندگان طرح تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر بازار به مناسبت ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ازاول اسفندماه تا دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت۸ صبح تا ۱۰ شب ادامه دارد.

وی با بیان  اینکه گشت‌های مشترک با مجموعه‌های مختلف از جمله جهادکشاورزی، صنعت، معدن تجارت و تعزیرات حکومتی نیز انجام خواهد شد، گفت: کالاها و اصنافی که بیشتر در اولویت هستند مواد غذایی، آجیل و خشکبار، گوشت سفید و قرمز، نان، پوشاک، گز و شیرینی، فست فوت‌ها و رستوران‌ها، پارکینگ‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، پارچه‌فروشان هستند که البته در برخی اصناف با توجه به نیاز مردم برای نظارت و بازرسی تقسیم‌بندی انجام شده است.

عدم درج قیمت، گران‌فروشی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صدرنشین تخلفات در اصفهان

محمدی فشارکی اشاره کرد: شهروندان اگر شکایت یا گزارشی  دارند نیز می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۲۳۵۲۰۱۲ الی ۱۳ و یا شماره پیامکی ۰۹۱۴۰۴۰۳۰۳۹ و یا حضوری به مدیریت بازرسی اصناف واقع در خیابان اردیبهشت جنوبی مراجعه کنند ،ما هم قول می دهیم اگر شهروندان گزارش ارائه کنند در اولین فرصت پیگیری و برخورد لازم را انجام دهیم.

این مقام مسئول همچنین از بازرسی ۳۳۱ هزار و ۳۸۳  در سال جاری خبر داد و گفت:  از این تعداد بازرسی ۸ هزار ۱۴۸ پرونده تشکیل شده است که ارزش ریالی این پرونده‌ها مجموعا ۵۱۴ میلیارد و ۷۷۵میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵۳۳ ریال است و رتبه اول در تخلفات عدم درج قیمت، رتبه دوم گران‌فروشی و رتبه سوم عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

زهرا نصیری