به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست خبری اعضای هیات نمایندگان و دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان که به منظور تشریح عملکرد دوره هشتم برگزار شد، تشکیل هفده تشکل در این دوره، افزایش تعداد اعضا به بیش از ۳هزارنفر، ایجاد ۳ مرکز رشد، و تشکیل ستاد نجات زاینده رود بعنوان یک مطالبه ملی، بخشی از فعالیتهای اتاق دراین دوره است.

مصوبه های حمایتی در مقابل مشکلات مالیاتی

سیدعبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه امروز اتاق بازرگانی اصفهان با بیش از ۳۱۰۰ عضو، بزرگترین اتاق بعد از اتاق تهران است، نقش قابل توجه بخش خصوصی در توسعه کشور را بیان کرد و از تلاش برای تعاملات اتاق در سطح جهانی خبر داد.

و ی افزود: با هیات های اقتصادی متعددی تعاملاتی برقرار کردیم ولی بدلیل مشکلات تحریم و ارز نتوانستیم طرح ها را اجرا کنیم.

وی در بیان تلاش اتاق اصفهان برای ایجاد بندر خشک گفت: در حالیکه ۳هزارهکتار را درنظر گرفته بودیم، دولت به این نتیجه رسید که بخش خصوصی نمی تواند متولی باشد و اگر مخالفت دولت نبود، اقداماتی انجام شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از ۲۱ برنامه در مسیر موفقیت جوانان شهر و استقبال جوانان و هدایت به کسب و کار، حضور گسترده هیات نمایندگان در محافل ملی و بین المللی و دفاع از فعالان اقتصادی صحبت کرد. وی از مصوبه های حمایتی در راستای دارایی و مطالبات تامین اجتماعی فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: در حالیکه تامین اجتماعی مطالبات ۳۸۰۰ میلیارد تومانی خود را از دولت پیگیر نمی شود، با جریمه های سنگین فشار را بر کارفرمایان و کارگران تحمیل می کند که اکنون با تمهیدات اتاق اصفهان، اجازه مجازات کارگران را ندارد.

وی از تهاتر طلبهای کارفرمایان با دیون آنها در مباحث دارایی و بیمه با پیگیری اتاق خبر داد و افزود: در مباحث مشکلات ارزی نیز پیگیری هایی داشته ایم.

عدم تحمل ظرفیت اکولوژیک اصفهان

حمیدرضا قلمکاریان، رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و کشاورزی، این موارد را یادآور شد که چرا رتبه شادمانی اصفهان در آخر است، چرا به چالش های زیست محیطی، رانش زمین و غول خفته تالاب گاوخونی که اگر غبار سربلند کند، تمام ایران را تهدید می کند، نمی پردازیم و گفت: هرگونه باراضافی بر ظرفیت اکولوژیک استان اصفهان، سهم مهلکی برای آن است.

وی از شروع ۷ کار ملی و تبدیل ستاد نجات زاینده رود به یک مطالبه عمومی خبر داد و افزود: مصوبات ۹ ماده ای نتوانست مانع باراضافی بر زاینده رود شود.

قلمکاریان اظهار کرد: نجات دائمی و احیای زاینده رود با یک پنجم هزینه دریاچه ارومیه می توانست محقق شود و امروز پس از نامه نگاریهای فراوان به سه وزیر، توانستیم دستور نجات زاینده رود و تشکیل ستاد احیای زاینده رود را شاهد باشیم.

وی اقدام تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق در مقابله با توسعه باغات در اراضی شیب دار که در سند ششم توسعه بود را ارزشمند خواند و افزود: اکنون، کشت در ۱۵ هزار هکتار از اراضی شیب دار متوقف شده است و باید این روند را تا لغو ماده ۳۱ بند پ در سند ششم توسعه ادامه دهیم.

رشد ۴۰ درصدی صادرات

مسعود گلشیرازی، رئیس کمیسیون تجارت و صادرات اتاق اصفهان، رشد بیش از ۴۰درصدی صادرات را ناشی از افزایش نرخ ارز دانست و گفت: اگر رشد فروش و صادرات تحقق یابد، به رونق اقتصادی می توان امیدوار بود.

وی از اقدامات اتاق در این دوره برای تحکیم و انسجام بین اعضا، موفقیت در افزایش عضوگیری و هدف مدارنمودن فعالیت ها صحبت کرد و افزود: سه مرکز رشد صادرات، تجارت الکترونیک و برند ملی بعنوان تسهیل کننده فعالیت راه اندازی شدند و از برند پرشین اوریجینالیتی رونمایی شد که به اعضا کمک می کند تا کالای خود را در سطح جهانی عرضه کنند.

تقویت مبادلات با کشورهای همسایه

قاسمعلی جباری، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان در حوزه سرمایه گذاری خارجی  از لزوم ارتباطات بین الملل و زیرساختها سخن راند و با اشاره به جایگاه ایران در مسیر جاده ابریشم، امکان بهره مندی از برنامه های یک هزارمیلیاردی این جاده در توسعه ابعاد فرهنگی و اقتصادی را عنوان نمود.

وی از تعاملاتی صحبت کرد که با کشورهای آلمان، اتریش و..برای برقراری پرواز مستقیم از اصفهان صورت گرفته و تحریم ها مانع تحقق آن بوده اند.جباری، لزوم تقویت مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه را بیان کرد و افزود: با این راهکار در مقابله با جنگ اقتصادی موفق تر خواهیم بود.

توانمندسازی بانوان و اشتغال زنان

زهرا اخوان نسب، عضو هیات رئیسه و رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به رشد قابل توجه مشارکت و فعالیت اقتصادی بانوان در این دوره، از اجرای برنامه های آموزشی کمیته بانوان اتاق در راستای توانمندسازی و برنامه ریزی اشتغال زنان و دختران جوان خبر داد.

وی با استناد به سخن مقام معظم رهبری که برای پیش بینی آینده باید از امروز به فکر نسل جوان باشیم، گفت: کار بر ۶ ضلعی سواد که در یونسکو مطرح شده است را شروع کردیم و دوره های تخصصی، جلسات گپ و گفتگو، شناسایی ظرفیت دختران نخبه، برگزاری همایش دختران شهر فیروزه ای و استارتاپ ها، معرفی چهره الگوی زن مسلمان و فعال اقتصادی ایرانی را بخشی از اقدامات کمیته بانوان اتاق اعلام کرد.

اولین بانک جامع اطلاعات دراتاق اصفهان

مصطفی رناسی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از راه اندازی کمیسیون سیاست گذاری پایش در دوره هشتم خبر داد و گفت: بانک جامع اطلاعاتی اتاق اصفهان به دو ربان فارسی و انگلیسی تولید گردید و برای اولین بار در کشور قرارداد با یونیدو در اتاق اصفهان منعقد شد و اکنون اتاق اصفهان، مجری پیاده سازی مرکز مبادلات بین الملل برای همه اتاق های ایران شده است.

رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و اعتبارات، برگزاری همایش های مالیاتی و مباحث عملی در توسعه کسب و کار را عنوان کرد و نقش رسانه ها در تحقق توسعه اقتصادی با رویکرد کوچک شدن دولت را حائز اهمیت خواند.

رتبه اول اتاق اصفهان در آموزش

امیر کشانی، رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی با اشاره به رتبه اول اتاق اصفهان در آموزش، از برگزاری سالانه بیش از ۱۰۰ دوره آموزشی خبر داد و افزود: در مقایسه با اتاق پاریس که ۷۰درصد بودجه خود را به آموزش اختصاص می دهد و اتاق وین که سالانه بیش از ۲۰ هزار دوره آموزشی برگزار می کند، برای مطرح شدن در سطح جهانی جای کار داریم.