به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد ابراهیم لاریجانی با بیان این‌که دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در سال گذشته با ایجاد میز برای هر یک از کشورهای بازار هدف، به جمع‌آوری اطلاعات از سلایق و علایق اتباع کشورهای هدف گردشگری ایران اقدام کرده است، اظهار کرد: پیرو این اقدام و با کمک اعضای میز این کشورها، تحقیق بازار انجام شد و بر اساس آن برنامه عملیاتی نفوذ و ورود به بازار با تفکیک هر یک از کشورها تدوین شد.

وی با اشاره به این‌که هم اکنون هر یک از کشورهای هدف علاوه بر اکشن پلن بازاریابی دارای دو برنامه اجرایی جداگانه شامل”برنامه دیحیتال مارکتینگ” و “برنامه اطلاع‌رسانی و تبلیغات” هستند، افزود: در همین راستا در کنار میز کشورهای بازار هدف که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات میدانی برای تصمیم‌سازی و تدوین برنامه عملیاتی به منظور ورود به بازار هدف را عهده دار هستند، کنسرسیوم‌هایی برای اقدام و عمل تشکیل می‌شود.

لاریجانی یادآور شد: خروجی مشورت‌ها و تصمیمات میز کشورها که منتج به یک یرنامه عملیاتی مدون و یک‌ساله با اهداف کمی و کیفی شد، باید اجرایی شود و به نوعی در دستور کار همه متولیان و ذی‌نقشان قرار گیرد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: بر خلاف کارکرد میزهای کشورهای بازار هدف که ماهیت مشورتی داشته و اعضای آن ترکیبی از فعالان تخصصی، دولتی‌ها، صاحب‌نظران و دانشگاهیان است تا اطلاعات دقیق برای تحقیق بازار و تدوین یک برنامه واقع‌نگر عملیاتی را فراهم کنند، این کنسرسیوم‌ها کاملاً ماهیت اقتصادی و عملیاتی دارند و بر اساس یافته‌های میز هر کشور وارد اجرا می‌شوند.

وی افزود: کنسرسیوم‌های هر کشور بازار هدف، متشکل خواهد بود از کسب و کارها و فعالان بخش خصوصی گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی استان‌هایی که به لحاظ انطباق بازار با محصول به نوعی مقصد گردشگران آن کشور بازار هدف هستند.

لاریجانی اضافه کرد: به طور مثال بخش خصوصی فعال استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس در کنسرسیوم چین و استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، قم و خراسان رضوی در کنسرسیوم عراق و به همین ترتیب منطبق بر محصول گردشگری استان‌های مختلف و با مشارکت بخش خصوصی گردشگری آن استان‌ها کنسرسیوم‌هایی برای کشورهای چین، عراق، آذربایجان، عمان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، روسیه، ارمنستان و کشورهای اروپایی شکل می‌گیرد.

وی افزود: همچنین ادارات‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان‌ها، شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها، ایرلاین‌ها و سایر ذی‌نفعان در استان مقصد و یا در کشور هدف نیز بخشی از اعضای این کنسرسیوم‌ها خواهند بود.

لاریجانی گفت: کنسرسیوم بازاریابی و تبلیغات کشورهای بازار هدف که به تفکیک هر کشور تشکیل خواهد شد، برنامه عملیاتی تدوین شده در آن بازار را اجرا خواهد کرد و متعاقباً از منافع اقتصادی حاصله نیز بهره مند خواهند شد.

مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با بیان این‌که اقداماتی نظیر شرکت در نمایشگاه‌ها، تهیه و تولید اقلام تبلیغاتی، تأمین هزینه تبلیغات محیطی رسانه‌ای و تلویزیونی، تهیه و طراحی وب مشترک و یا تقسیم کار بین خود بر اساس محصول یا نوع تور، برگزاری تورهای آشناسازی و سایر اقدامات دیگر در دستور کار کنسرسیوم‌ها خواهد بود، یادآور شد: با تجمیع ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، منابع و با حذف موازی‌کاری و رقابت‌های فرسایشی و تبدیل آن به تقسیم منافع و با ایجاد هم‌افزایی‌، نهایتاً حجم فعالیت‌ها متمرکز، هدفمند و به لحاظ کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت. ضمن اینکه با کاهش و سرشکن شدن هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی برای اعضای کنسرسیوم مواجه خواهیم بود.

او در تشریح اقدامات پیش‌رو در این زمینه، گفت: در گام نخست از ۳۰ کشور بازار هدف اولویت‌دار گردشگری ایران، دو سطح اول از اولویت‌ها شامل ۱۰ کشور اول بازار هدف گردشگری ایران ملاک عمل برای ایجاد و تشکیلکنسیرسیوم است‌. بنابراین در نظر است در یک بازه سه ماهه ۱۰ کنسرسیوم توسط علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و فعالان گردشگری به تفکیک کشور هدف ایجاد شود و با برگزاری چند جلسه توجیهی و آموزشی و همسطح‌سازی اطلاعات برای ورود به بازار و تهیه و تدارک پکیج‌های مناسب و حرفه‌ای و فراهم آوردن سایر الزامات کار عملیاتی کنسرسیوم‌ها آغاز شود.

وی اضافه کرد: حضور و عضویت همه دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های مقصد، متناسب با بازار هدف در این کنسرسیوم‌ها هیچگونه محدودیتی ندارد و حتی ممکن است برخی از دفاتر خدمات مسافرتی توانمند در چند بازار و چند کنسرسیوم عضویت داشته باشند.

لاریجانی گفت: هرچند به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت منابع و امکانات و ظرفیت دفاتر خدمات مسافرتی، پس از مدتی این کنسرسیوم‌ها تخصصی خواهند شد و گلچینی از فعالان علاقه‌مند در هر بازار شکل خواهد گرفت لیکن در بدو تأسیس هیچگونه انحصار و محدودیتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/