پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1036224
دوشنبه - 9 بهمن 1402 - 09:01

تسهیلات فرزندآوری کافی نیست

در چند سال گذشته کاهش چشمگیر جمعیت به یک بحران و چالش اساسی تبدیل شده است. از این رو کارشناسان نسبت به این بحران که کشور را تهدید می‌کند ،هشدار داده و فقط ۶ الی ۷ سال فرصت باقی است تا از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور جلوگیری کرد

تسهیلات فرزندآوری کافی نیست

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در چند سال گذشته کاهش چشمگیر جمعیت به یک بحران و چالش اساسی تبدیل شده است. از این رو کارشناسان نسبت به این بحران که کشور را تهدید می‌کند ،هشدار داده و فقط ۶ الی ۷ سال فرصت باقی است تا از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور جلوگیری کرد.

 متاسفانه مسئولان برای حل این مشکل اساسی دیر اقدام کرده اند ولی با این حال قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب شد، اما همچنان این قانون به درستی اجرا نمی‌شود و برای تحقق اهداف وضع این قانون فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. در این قانون مشوق‌های اقتصادی، خدمات اجتماعی، تسهیلات شغلی، برنامه‌های بهداشتی درمانی و …. ارائه شده است.

 پیرامون مشوق‌های اقتصادی در روزهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میزان تسهیلات فرزندآوری را افزایش داده‌اند. بدین ترتیب به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون، فرزند دوم ۸۰ میلیون، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون و فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون و فرزند پنجم و بیشتر ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما با این حال این سؤال مطرح است آیا این میزان تسهیلات برای تشویق زوجین به فرزندآوری کافی است؟ آیا همه زوجین توانایی پرداخت اقساط وام‌های اعلام شده را دارند؟مشخص است این میزان تسهیلات دیگر پاسخگوی هزینه‌های فرزندآوری نیست.

آنچه که در این میان اهمیت دارد اینکه فقط مشوق‌های اقتصادی و مادی برای ترغیب زوجین به فرزندآوری کافی نیست چرا که اگر جوانی شغل پایدار نداشته باشد نمی‌تواند از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برآید. از طرفی فقط هزینه پرداخت قسط مطرح نیست بلکه سایز هزینه‌های زندگی از جمله اجاره خانه تأمین مایحتاج زندگی و …نیز وجود دارد. بنابراین این واقعیت را پذیرفت بسیاری از جوانان اگر از نظر امنیت شغلی اطمینان خاطر نداشته باشند، بعید است به فرزندآوری روی بیاورند و این میزان وام فرزندآوری نه تنها کارگشا نخواهد بود بلکه یک دغدغه به سایر دغدغه‌های جوانان افزوده می‌شود.

همچنین شاهد تخلف بانک‌ها و سنگ اندازی در پرداخت وام هستیم. از طرفی طبق نتایج سال‌های گذشته ارائه این تسهیلات باعث ایجاد تورم می شود و باری بر دوش زوجین و کل جامعه خواهد داشت.البته در این بین شاهد تخلف بانک‌ها و سنگ اندازی در پرداخت وام های فرزندآوری هستیم.

 به همین جهت مسئولان باید با نگاه واقع بینانه به این مسئله بنگرند و آن اینکه تسهیلات بانکی کافی نیست. در ارتباط با تسهیلات ازدواج نیز همین مسئله صدق می‌کند. هر ساله وام ازدواج افزایش پیدا می‌کند اما آیا تاثیری در روند افزایشی آمار ازدواج دارد یا خیر؟

به همین منظور باید تسهیلات مؤثر برای ترغیب جوانان به سمت فرزندآوری ارائه کرد. از طرفی علاوه بر معضلات اقتصادی که سبب بحران جمعیت شده معضلات فرهنگی نیز در این امر دخیل هستند. متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد ترویج یک نوع سبک زندگی هستیم و آن اینکه افراد تمایل ندارند زیر بار مسئولیت فرزندآوری رفته و راحت طلبی را ترجیح می‌دهند.برای حل این مشکل فرهنگی باید فرهنگ سازی صورت گیرد و از این طریق مهارت های مسئولیت پذیری و تاب آوری به جوانان آموزش داده شود.

به خاطر داشته باشیم پیری جمعیت واقعیتی است که باید پذیرفت و هیچ تعللی برای رفع این بحران جایز نیست. بنابراین می‌طلبد مسئولان به دنبال راهکارهای اساسی در جهت حل این معضل باشند و تا فرصت باقی است کشور را از این تهدید جدی نجات دهند.

نجمه کریمیان