پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1024153
چهارشنبه - 30 آذر 1401 - 09:20

ترویج انفاق در جامعه

شاید بسیاری از ما این جمله را از بزرگترها و انسان های معتقد شنیده باشیم که همیشه از هر دستی بدهی،از همان دست پس می گیری.این جمله مصداق بارز عمل پسندیده انفاق است.

ترویج انفاق در جامعه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شاید بسیاری از ما این جمله را از بزرگترها و انسان های معتقد شنیده باشیم که همیشه از هر دستی بدهی،از همان دست پس می گیری.این جمله مصداق بارز عمل پسندیده انفاق است.امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش تورم شاهد شکاف طبقاتی وسیعی در جامعه هستیم به طوریکه هر روز به ثروت طبقات بالا افزوده شده و طبقات پایین ضعیف تر می شوند.این معضل تبعات فراوانی به همراه دارد.یکی از عواملی که می تواند این شکاف را کمرنگ کند مسئله انفاق است .با توجه به آنچه که در جامعه مشاهده می کنیم وجود انفاق نسبت به گذشته رنگ باخته و به طور یقین عوامل مختلفی در این امر دخیل بودند.به طور کل می توان ریشه این مسئله را در خانواده ،نظام آموزشی،رسانه ملی،نهادهای فرهنگی و …یافت.

واقعیت امر این است همه در ترویج و فرهنگ سازی انفاق کم کاری داشتند و آنگونه که شایسته است تلاش آنچنانی برای تحقق این امر صورت نگرفته است.اگر به مردم اثرات انفاق در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین روح و روان را به زبان شیوا و بیان تاثیرپذیر بیان کرده بودیم، بسیاری از افراد شیفته این عمل با فضیلت شده بودند.با این حال هنوز هم می توان راه های نرفته را از نو شروع کرد و با تمام توان و قوا برای ترویج این فرهنگ کوشید چرا که بسیاری از مشکلات جامعه با انفاق حل خواهد شد.

همواره در دین اسلام و روایات دینی بر انفاق تاکید شده است.خداوند در سوره بقره می فرمایند:ای کسانی که ایمان آورده اید از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید.در باب اثرات انفاق در ابعاد مختلف زندگی فرد می توان گفت این عمل باعث تقویت روحیه فداکاری،عدم تعلق به مال دنیا،افزایش روحیه بخشش و.. می شود.به طور کل انفاق از طرفی در برطرف کردن فاصله طبقاتی و از سوی دیگر در خودسازی و تزکیه نفس موثر است .

خداوند نیز با نگاه ویژه ای بر انفاق کنندگان می نگرد. از منظر روانشناسان انفاق در سلامتی مغز و آرامش روان تاثیر بسیاری دارد به طوریکه باعث افزایش رضایت و شعف در زندگی شده و در کاهش استرس و افسردگی موثر است.از طرفی انسان از اسارت و تقدیس پول بیرون می آید و خود را از بند خساست و طمع دنیوی رها می کند.

با توجه به اهمیت مسئله انفاق ضروری است همه عواملی که در ترویج این فرهنگ موثراند با آگاهی دادن جامعه به تاثیر و ارزش انفاق و از همه مهم تر تقویت ایمان و اعتقادات در نهادینه شدن انفاق در جامعه کمک کنند.والدین نیز می توانند در همان دوران کودکی این عمل پسندیده را در وجود کودک رشد دهند تا به مرور در شخصیت او شکل بگیرد.

نجمه کریمیان