زهرا نصیری

۷۰ سال پیش و در روز ۷ اسفندماه، لایحه استقلال کانون وکلا به امضای مرحوم دکتر مصدق رسید و در سال ۱۳۳۳ تصویب شد. روز وکیل مدافع، روزی برای تکریم انسان‌هایی است که متولی دفاع از حقوق آحاد جامعه هستند و روزی برای پاسداشت استقلال وکیل و وکالت است.

در همین زمینه هر ساله برای نکوداشت استقلال کانون وکلای دادگستری و هفته وکیل مدافع از سوی کانون های وکلا در استان های مختلف گرد همایی و مراسم پاسداشت برگزارمی شود. کانون وکلای دادگستری استان اصفهان امسال همایشی با حضوردکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، رئیس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای استان اصفهان وجمع کثیری از وکلا، حقوق دانان و مسئولان استان در سالن کوثر این شهر برگزار کرد.

در هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با تاکید بر اینکه آینده نهاد وکالت روشن است، گفت: محدود کردن نهاد وکالت و تبصره‌ای کردن وکلا ظلم به مردم است.

دکتر جعفر کوشا، با مرور سیر تاریخی استقلال نهاد وکالت در ۷۰ سال گذشته، بر ضرورت قدردانی از زحمات افرادی که در این مسیر کوشش کردند تاکید کرد.

وی سپس با انتقاد از تصویب طرح‌هایی که به تقابل با نهاد وکالت می‌پردازد، گفت: چرا آقایان این حجم از فارغ‌التحصیلان بیکار رشته حقوق را مدیریت نکردند که امروز ما بایستی به عنوان نهاد وکالت پاسخگوی آنها باشیم. چرا از میان این فارغ‌التحصیلان قاضی و سردفتر نمی‌گیرید؟ چرا همه بار را می‌خواهید به دوش نهاد وکالت بندازید؟ در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، متاسفانه نهاد وکالت را با کسبه مقایسه کرده‌اند! مگر وکیل کاسب است؟! اگر اینگونه است پس دادگاه هم صحنه کاسبی است! در حالی که جنس کار وکالت دفاع از حق است و نگاه او یک نگاه اجتماعی است.رئیس اسکودا در ادامه با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، گفت: با این تبصره به کجا می‌خواهید بروید. مگر هدف ما مشترک نیست. ما در نهاد وکالت خودمراقبتی و خود انتظامی داریم؛ نباید به دنبال ایجاد اختلاف بین وکالت و قضاوت بود. اصل بر این است که موکل، آزادانه وکیل خود را انتخاب کند.

استقلال وکیل به عنوان یک امتیاز و دغدغه صنفی نیست

درادامه مراسم گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا و هفته وکیل مدافع که  از سوی کانون وکلای دادگستری اصفهان برگزارشد، رئیس کانون وکلای استان اصفهان با اشاره به اینکه استقلال وکیل به عنوان یک امتیاز و دغدغه صنفی دیده نمی‌شود، بلکه استقلال وکیل یکی از حقوق اساسی ملت جهت یک دادرسی عادلانه است افزود: ما استقلال را برای تضمین یک دادرسی عادلانه می‌خواهیم؛ استقلال وکلا هم‌جنس استقلال قضات است و همان‌گونه که قضات دادگستری مستقل هستند و تنها قانون بر آنها مدیریت دارد، وکلای دادگستری نیز مستقل هستند و تنها قانون در خصوص آنها تسلط دارد.حسین ادیب، با اشاره به اینکه قطعا نهاد وکالت نهادی مدنی است و باید بدانیم که آنچه به نهاد وکالت معنا و دوام می‌دهد، باور و اعتماد جامعه است افزود: باید اعتماد جامعه را به خود جلب کنیم، بدانیم که استقلال کانون با تربیت وکیل مستقل و آزاداندیش معنا می‌یابد، تربیت وکیل مستقل اصلی‌ترین رسالت کانون‌های وکلا برای آینده است.ادیب اضافه کرد: تحول هر کالبدی نیازمند شناخت معایب و درمان بیماری‌های مزمن آن است. وکلا بهترین افرادی هستند که به علت نزدیکی به دستگاه قضا، با نقد موشکافانه و کشف ایرادات مزمن و به کار بستن درمان‌های کمتر امتحان شده می‌توانند در تحول قضائی نقشی اساسی داشته باشند.

**تربیت وکیل تنها بر عهده کانون وکلای دادگستری است

در همین پیوند نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه اگر کانون‌های وکلای دادگستری به دنبال استقلال هستند، به طور قطع به منظور تضمین آزادی های فردی و اجتماعی است افزود: بر اساس اصل ۱۵۸ قانون اساسی، جذب و پذیرش قضات از وظایف قوه قضائیه است، اما هیچ‌گاه دیده نمی‌شود که جذب و صدور پروانه وکالت نیز از وظایف قوه قضائیه باشد. وظیفه دفاع بر عهده وکلای دادگستری و تربیت وکیل تنها بر عهده کانون وکلای دادگستری است .

شهرام محقق دولت آبادی،افزود: وظیفه کانون وکلا شامل صدور پروانه وکالت، نظارت بر رفتار وکلا، رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا، معاضدت قضائی و ارتقای علمی و عملی وکلای دادگستری است و اولین و اساسی‌ترین وظیفه کانون، جذب و پذیرش کارآموزان وکالت و در نهایت صدور پرونده وکالت برای آنها است.

وی افزود:اگر کانون‌های وکلای دادگستری به دنبال استقلال هستند، به طور قطع به منظور تضمین آزادی‌های فردی و اجتماعی است. وظیفه قوه قضائیه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضائیه نهادی است مستقل که به منظور پشتیبانی از حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی وظایفی را بر عهده دارد؛ حقوق و آزادی‌های فردی، موضوعی است که ما به دنبال آن هستیم و چه علتی دارد که دستگاه قضائی در اموری ورود می‌کند که آزادی‌ها محدود شود.

وی خطاب به وکلا افزود: امروز آزادی‌ها و استقلال کانون وکلای دادگستری به این نحو محدود شده و به خطر افتاده است و اگر همین مقدار آزادی و استقلال موجود، گرفته و در سایر امور کانون وکلا، محدودیت‌هایی ایجاد شود، شما که آینده وکالت و حقوق مردم را در امر دفاع بر عهده دارید، هرسال در همین زمان مطالبه‌گری کنید و به دنبال استقلال خود بگردید. هیچ‌گاه از اینکه استقلال ما محدود شده است، نا امید نشوید؛ در واقع ابتدا باید استقلال از دست رفته خود را احیا کنیم و سپس به دنبال احقاق حقوق مردم باشیم

 محقق دولت آبادی اضافه کرد: درباره استقلال کانون وکلای دادگستری نباید تعبیری اشتباه صورت گیرد. ماهیت این خواسته سیاسی نیست، بلکه حقوقی است و ما به جهت دفاع از حقوق ملت دغدغه داریم نه موضوعی دیگر. مردم و ملت، حق برخورداری از وکیل، انتخاب آزادانه وی و برخورداری از دادرسی عادلانه را دارند به جهت پیچیدگی امر دفاع، این موضوع توسط وکلای دادگستری باید صورت گیرد.

 

زهرا نصیری