به گزارش پایگاه خبری ربیع، ممسکو که پیشتر در واکنش به کناره‌گیری موقت واشنگتن مشارکت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورده بود برای جلوگیری از منقضی شدن کامل این پیمان پیشنهاد کرده بود که استفاده از موشک‌های میان برد تا یک زمان مشخص از سوی هر دو کشور به حال تعلیق درآید.

اما پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان برد چیست و چه تعهدات و اهدافی دارد؟ این پیمان در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد حدود ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ مایل می‌کند. در این پیمان برای متحدان اروپایی واشنگتن یک پوشش محافظتی پیشنهاد شد و توافق میان دو کشور در بحبوحه رقابت تسلیحاتی دو طرف در طول جنگ سرد بود. سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا و تحلیلگر دیپلماتیک شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد این پیمان به منظور حل تمامی مشکلات با شوروی سابق امضاء نشد، بلکه اقدامی برای ایجاد ثبات استراتژیک در قاره اروپا بود.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند به یک رقابت تسلیحاتی در سراسر اروپا، مشابه آنچه در دهه ۱۹۸۰ در این قاره رخ داد، دامن بزند. البته این خروج‌های بی‌قاعده و خارج از عرف بین‌الملل ترامپ را به رکوردار قانون‌شکنی در عرصه بین‌المللی بدل می‌کند. ترامپ تنها مجری سیاست از نوع ماکیاولیستی است.