به گزارش پایگاه خبری ربیع، بسم‌الله الرحمن الرحیم
در این روزها صدای قدوم مبارک مولودی می‌آید که شمس پرفروغ هستی و هدیه فروزنده گیتی است و با آمدنش، جهانی را متحول می‌کند؛ همان رحمتی که اهل آسمان او را به «احمد» و زمینیان به «محمد» – درود خدا بر او و خاندانش باد – می‌شناسند. از این رو در این هفته و در آستانه هفدهم ربیع، هفت آسمان به همراه عرشیان و فرشیان به برکت میلاد بزرگ آیت یزدان به وجد آمده و نورافشانی می‌کنند. همچنین ولادت خجسته ششمین اختر سپهر ولایت و صادق آل محمد(ص) جهان را نورانی و نورعلی نور ساخته است.
روز دوشنبه هفته جاری رئیس‌جمهور با سفر به استان آذربایجان غربی و پس از حضور در جمع مردم میهمان نواز شهرستان خوی، دو طرح زیربنایی را در این استان افتتاح کرد که یکی از آنها بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی خوی با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال بود و دیگری راه‌آهن ارومیه که در چهار قطعه در فاصله شهرهای ارومیه به نقده، نقده به میاندوآب و میاندوآب به مراغه احداث شده و بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. این اقدامات عمرانی در اوج تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های عمرانی و اقتصادی در بودجه نشانگر عزم دولت برای کشاندن توسعه و آبادانی به شهرها و دیگر استانها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است که به دلیل کمبود منابع مالی هزینه گزافی را به کشور تحمیل کرده است.
هفته گذشته دو تن به اتهام ایجاد اختلال ارزی و تلاطم در بازار سکه اعدام شدند. این اقدام، بازتاب زیادی یافت که در هفته جاری نیز ادامه داشت. عده‌ای اجرای حکم اعدام وحید مظلومین ملقب به «سلطان سکه» و محمد اسماعیل قاسمی معروف به «محمد سالم» را نشان دهنده عیار قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی برشمردند که از طریق ایجاد شبکه، به فساد و اختلال در نظام ارزی و پولی کشور و معاملات غیرقانونی و غیرمجاز سکه مشغول بودند و لذا توصیه کردند تداوم قاطعیت قوه قضائیه در برخورد با مجرمان اقتصادی و کسانی که با ایجاد حاشیه امنیتی سال‌ها از چنگال قانون گریخته اند، می‌تواند عملکرد دیگر مفسدان را تحت تاثیر قرار داده وبا گسترش فساد مقابله کند.
در مقابل، طرز تلفی دیگری معتقد بود سلطان سکه نمونه‌ای آشکار از نقش مخرب عواملی است که در دوره‌های زمانی مختلف نقش معتمد را برای یکی از نهادهای مهم تنظیم گر بازار برعهده داشتند و می‌توان حدس زد که تعداد زیادی از این قبیل عوامل معتمد بانک مرکزی همچنان در بازار ارز و سکه کشور فعال باشند و این همان نکته مهمی است که نشان می‌دهد مظلومین و مظلومین‌ها احتمالاً بیش از آنکه معمار وضعیت موجود بازار ارزو سکه باشند، کارگزارانی هستند که در یک ساختار فاسد، بازار منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و ازاین بازار آشفته به سود‌های کلان و میلیاردی رسیده‌اند.
هفته جاری همچنین وزارت اطلاعات از متلاشی شدن یک شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی خبر داد که به صورت غیرقانونی و سراسری درصدد ایجاد تقاضای کاذب در بازار بودندو با عدم عرضه ۱۰ هزار تن محصولات پتروشیمی باعث افزایش چند برابری قیمت مواد پتروشیمی در بازار شدند. گفته می‌شود در جریان این اقدام ۱۴ تن از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.
قانون منع بکارگیری بازنشستگان در هفته جاری اجرایی شد. این قانون با هدف تحقق اصل گردش قدرت و تزریق نیروهای انسانی جدید، جوان و کارآمد به بدنه سازمانها و نهادهای مختلف نظام و کشور تصویب شد تا از این پس عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت کشور به مدت طولانی در عده‌ای معدود، محدود نشود ولی استثنائاتی که برای آن ایجاد شده، تناقضات جدی از همین ابتدا در سر راه اجرای این قانون بوجود آورده است.
یکی از نکات مهم و سوال برانگیز این قانون این است که تصویب کنندگان این قانون، خود و جمعی از مسئولان و مدیران بالایی نظام را از شمول آن مستثنی کرده و توسط کسانی مخالف با شرع و قانون دانسته نشده که آنها نیز از شمول آن مستثنی شده‌اند درحالی که روسای قوا، نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان و دیگر مستثنیات، در صدر فهرست کسانی قرار دارند که بعد از سن بازنشستگی توان کمتری برای انجام وظیفه دارند. متاسفانه ایرادها و اشکالاتی از این قبیل در این قانون به قدری روشن است و به گونه‌ای راه‌ را برای سوءاستفاده کنندگان باز گذاشته که در آینده‌ای نزدیک باید شاهد قربانی شدن اهداف این قانون بود.
این روزها جریان تندرو افراطی که در جریان برجام از هرگونه کارشکنی دریغ نکرده و پس از آن نیز در پی خروج آمریکا از برجام و اعلام پایبندی اروپا به این توافق، موجودیت خود را در انزوای کشور می‌بینند، وزیرخارجه را هدف تهاجم خود قرار داده و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند.
در این مسیر حملات سازماندهی شده به دکتر ظریف و اظهارات وی درباره وجود پولشویی در کشور نشان از این دارد که افراطیون به هیچ اصولی پایبند نبوده و حاضر به پذیرش بدیهیات نیز نیستند. فشارهای بی‌حد جریان تندرو به دکتر ظریف که فقط گفته بود در کشور ما نیز پولشویی وجود دارد، تا آنجا پیش رفت که عده‌ای از نمایندگان کلید استیضاح او را در مجلس زدند. در واکنش به این تندرویها بود که رئیس‌جمهور در جلسه دیروز دولت ضمن حمایت از وزیر خارجه به اظهارات توهین آمیز آنان پاسخ داد و گفت: «مسائل خیلی روشن است. همه دنیا گرفتار پولشویی است، یک کشور به من نشان دهید که در آن پولشویی و فساد نیست ولی دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است.» در پایان جلسه دیروز هیات دولت، آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور رسماً اعلام کرد اظهارات آقای ظریف درباره مساله پولشویی، موضع شخصی ایشان نیست بلکه موضع دولت است.
تحولات خارجی هفته را با مسائل فلسطین آغاز می‌کنیم. ناکامی توطئه اخیر تل آویو در غزه، رژیم صهیونیستی را با معضل بزرگ سیاسی مواجه کرده است. عملیات تروریستی و مخفیانه هفته گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه که قصد داشتند با نفوذ به این منطقه یکی از رهبران شاخه نظامی حماس را بربایند، به شکست منجر شد و پیامدهای رسوا‌کننده‌ای برای این رژیم به جا گذاشت. رژیم صهیونیستی در این عملیات نه تنها موفق به تحقق اهدافش نشد بلکه یک افسر ارشد خود را نیز در جریان مقابله مبارزان فلسطینی از دست داد. رژیم صهیونیستی برای جبران این شکست، به حملات گسترده هوایی روی آورد که این اقدام نیز با حملات متقابل موشکی سنگین رزمندگان فلسطینی، نتیجه عکس داد به گونه‌ای رژیم صهیونیستی مجبور شد برای گریز از مهلکه به آتش بس متوسل شود.
این شکست، پیامدهای سیاسی گسترده‌ای نیز در پی داشت و کابینه نتانیاهو را تا مرز فروپاشی کشاند. برخی از وزرای تندروی کابینه، نتانیاهو را به ضعف و زبونی متهم کرده و اعلام استعفا کردند. جامعه صهیونیستی نیز حملات به نتانیاهو را افزایش داده است. در این باره روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت «نتانیاهو فقط وراجی می‌کند و در عمل هیچ عرضه‌ای برای مقابله با فلسطینی‌ها ندارد.» رسوایی غزه هم اکنون نتانیاهو را با جدی‌ترین بحران مواجه ساخته است و مشخص نیست دامنه آن تا کجا گسترش می‌یابد.
این هفته نیز جنایتکاران سعودی به حملات وحشیانه به مردم یمن ادامه دادند، درحالی که جهان همچنان نظاره گر این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه است. به اذعان مجامع بین‌المللی، شرایط مردم یمن با گذشت بیش از سه سال و نیم از تهاجم جبهه عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، به حدی بغرنج شده که این کشور به مرز وقوع فاجعه انسانی رسیده است.
در تهاجم ریاض و ائتلاف همراهش، طبق آمار رسمی بیش از ۵۰ هزار یمنی کشته شده، صدها هزار زخمی و میلیونها نفر آواره شده‌اند. میلیونها نفر در فقر مطلق و عدم دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. رژیم ریاض که در ماه‌های اخیر حملاتش را بر استان الحدیده متمرکز کرده، شنیع‌ترین جنایات را در این منطقه مرتکب شده است. تمام زیرساخت‌های الحدیده نابود شده‌اند و کشتار مردم بی‌وقفه ادامه دارد. «برنامه جهانی غذا» شرایط یمن را موجب شرم جهانیان دانسته است.
رژیم ریاض با این امید که تصرف الحدیده می‌تواند تا حدودی آبروی رفته این رژیم در یمن را اعاده کند به وحشیانه‌ترین شکل در این منطقه عمل می‌کند و جای تاسف است که هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر و سازمانهای عریض و طویل جهانی برای توقف وحشی گری ریاض شنیده نمی‌شود.
این هفته تبعات قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی همچنان ادامه یافت و رژیم عربستان را بیش از پیش در باتلاق رسوایی این قتل فرو برد. هر روز که می‌گذرد ابعاد انزجار جهانیان از اقدام رژیم سعودی در قتل این روزنامه نگار و سیاستهای سرکوبگرانه این رژیم گسترده‌تر می‌شود. این شرایط وخیم سعودی‌ها را واداشته است تا هرچه بیشتر به کشورهای غربی باج بدهند تا بلکه آنها بتوانند به این رژیم برای نجات از این مخمصه کمک کنند. کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا آنچنانکه قبلاً نشان داده اند، این بار دنبال پولهای کلان هستند. به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر وجه قابل ملاحظه‌ای به دست ترامپ رسیده است از این جهت که وی روز گذشته علناً اعلام کرد از دست دادن عربستان برای آمریکا «خطرناک»‌ است! ترامپ همزمان با حمایت از رژیم عربستان به جمهوری اسلامی ایران تاخت تا سعودی‌ها را راضی کند.
این هفته عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به اظهارات تحقیرآمیز و گستاخانه ترامپ گفت: آمریکا پاکستان را «سپر بلای» خود در به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» قرار داده است. عمران خان که مواضع ضدآمریکایی وی واشنگتن را ناخشنود کرده افزود: باید به انتقادهای غیرمنطقی ترامپ علیه پاکستان پاسخ داده شود.
عمران خان گفت آمریکا پاسخ دهد چرا با وجود ۱۴۰ هزار نیروی ناتو و ۲۵۰ هزار نیروی افغان و هزینه یک تریلیون دلار در جنگ افغانستان، طالبان امروز قوی‌تر از قبل است. نخست‌وزیر پاکستان ضمن رد اتهامات آمریکا، گفت: پاکستان در جنگ با تروریسم مشارکت کرد درحالی که هیچ پاکستانی در حملات «۲۰ شهریور ۱۳۸۰» آمریکا حضور نداشت و پاکستان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در این جنگ متضرر شده است درحالی که آمریکا فقط ۲۰ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرد.