به گزارش پایگاه خبری ربیع، با توجه به جایگاه جهانی استان اصفهان، استقرار بیش از ۸ هزار واحد صنعتی و تمرکز دیگر فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری، احداث پروژه نمایشگاه بین‌المللی جدید استان اصفهان، از ملزوماتی بوده که بارها مطرح شده است و به نظر می‌رسد نمایشگاه فعلی که از سال‌ها پیش برازنده اصفهان نبود، همچنان میزبان غرفه‌داران خواهد بود.
علی یارمحمدیان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرنگار کیمیای وطن به تشریح وضعیت نمایشگاه جدید اصفهان پرداخت.
در زمانی که کلنگ نمایشگاه جدید زده شد، قرار بود این پروژه تا پایان سال ۹۶ افتتاح شود؛ بفرمایید اکنون این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
کلنگ اجرای این پروژه در هفته دولت سال ۱۳۹۴ و به دست دکتر ظریف، وزیر امور خارجه، به زمین خورد. براساس پیش‌بینی‌هایی که در آن زمان انجام شده بود، قرار بود پروژه تا پایان سال ۹۶ به نتیجه برسد؛ اما عدم تزریق مالی مطلوب و در پاره‌ای اوقات مدیریت‌نشدن فعالیت‌های اجرایی سبب شد تا بهره‌برداری از این پروژه به تأخیر افتد.
زمانی که به عنوان مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان انتخاب شدم، پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان با کوهی از بدهی‌ها و مشکلات مالی روبه‌رو بود که حدود ۲۵ میلیارد تومان بدهی مربوط به فعالیت پیمانکاران بود.
در این راستا، پس از شروع فعالیت در شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان، انرژی ویژه‌ای را به سامان‌دادن فعالیت‌های جاری در پروژه نمایشگاه بزرگ اختصاص دادیم و با فعالیت‌های شبانه‌روزی شرایط مطلوبی در پروژه ایجاد شد.
در نخستین گام، سه بدهی بزرگ به پیمانکاران و بانک‌های عامل توسط شرکت نمایشگاه‌ها تسویه شد. یکی از این بدهی‌ها، بدهی ۵/۸ میلیارد تومانی به یکی از شرکت‌های پیمانکار بود که به دلیل آن، کار متوقف شده و قابل انجام نبود.
پس از تسویه این بدهی، بدهی ۱۱ میلیارد تومانی به بانک شهر نیز پرداخت شد و پس از آن، بدهی به شرکت عمران شهرداری اصفهان نیز تسویه شد تا شرایط برای آغاز روند اجرایی نمایشگاه فراهم شود.
نکته مهم در این رابطه اینجاست که در مهرماه سال گذشته پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان در مرحله رشد ۲۹ درصد با بدهی‌های بسیار زیاد متوقف شده بود و اکنون تمامی بدهی‌ها پرداخت شده و پیشرفت پروژه نیز به ۴۴ درصد رسیده که بسیار قابل قبول است.
با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، روند تکمیل و افتتاح پروژه نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای اجرای پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان، دو مشکل بزرگ پیش روی شرکت نمایشگاه‌ها قرار داشت؛ اولین مشکل، تحریم‌ها بود که سبب شد این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو شود و بعضی از تجهیزات مورد نیاز تأمین نشود.
مشکل دوم، نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بود که تأمین مالی پروژه را با دشواری بیشتری روبه‌رو کرده است.
پیش از این برآورد کرده‌ بودیم با احتساب دلار سه هزار تومانی، تکمیل پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان نیاز به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد؛ اما اکنون و با دلار ۱۴ هزار تومانی، شرایط مطلوبی برای پروژه ایجاد نخواهد شد؛ با این حال تمامی تلاش ما این است که پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن برای بهره‌برداری آماده شود. اکنون بخش زیادی از محوطه‌سازی و کف‌سازی پروژه انجام شده است. اجرای لایه‌های مختلف سقف سالن اصلی نیز به صورت کامل انجام شده و دیوارچینی اطراف سالن بزرگ نمایشگاه آغاز شده است. بی‌شک با اجرای کامل دیوار‌چینی سالن، بخش زیادی از پیشرفت نمایشگاه حاصل خواهد شد و شاهد نمای ویژه و زیبایی از پروژه خواهیم بود.
اولویت‌های سهام‌داران نمایشگاه برای افتتاح این پروژه چیست؟
سهام‌داران تاکنون تلاش کرده‌اند تعهدات خود نسبت به پروژه نمایشگاه بزرگ را عملی سازند.
در این راستا شهرداری اصفهان و اتاق بازرگانی به عنوان سهام‌داران عمده نمایشگاه اصفهان، بخش زیادی از تعهدات را انجام داده‌اند و شرایط مطلوبی ایجاد کرده‌اند. البته بخشی از تعهدات هم عملی نشده است که امیدواریم در آینده به مرحله عمل برسد.
در ابتدای سال قول داده بودیم اگر سهام‌داران به تعهدات مالی خود عمل کنند و تأمین مالی انجام پذیرد، پروژه نمایشگاه بزرگ به مرحله بهره‌برداری اولیه می‌رسد؛ اما متأسفانه این شرایط به صورت کامل ایجاد نشد
و بنابراین ممکن است زمان بهره‌برداری اولیه کمی به تعویق افتد؛ اما اکنون تمامی تلاش خود را به کار خواهیم بست تا پروژه به بهره‌برداری کامل برسد.
ضمن اشاره به میزان اعتبارات هزینه‌شده و مورد نیاز توضیح دهید وقفه یا تأخیری که در افتتاح نمایشگاه جدید پیش آمده، چقدر در تحمیل هزینه‌های بیشتر و به‌ طور کلی تحقق‌نیافتن بهره‌وری اقتصادی مورد انتظار از نمایشگاه اثرگذار بوده است.
تأکید ما بر این است نمایشگاه اصفهان هرچه سریع‌تر باید به محل جدید انتقال یابد.
دلیل نخست برای این تأکید آن است که نمایشگاه بزرگ، فضای بیشتری در اختیار برندهای مختلف برای نمایش دستاوردهای خود می‌گذارد. زمانی که این فضا بیشتر باشد، شرکت‌های بیشتری اجازه حضور در نمایشگاه را خواهند یافت و بنابراین اعتبار نمایشگاهی افزایش می‌یابد.
دلیل بعدی آن است که زیرساخت‌های محل جدید پروژه نمایشگاه اصفهان، بسیار بیشتر است و میزان نارضایتی‌ها را بسیار کمتر خواهد کرد؛ بنابراین در صورتی که بتوانیم نمایشگاه جدید را هرچه سریع‌تر آماده کنیم، خدمت بسیار بزرگی در حق اقتصاد استان انجام خواهیم داد و رونق اقتصادی را به اصفهان بازمی‌گردانیم.