زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جمعیت هلال‌احمردر استان اصفهان دارای پنج معاونت عملیاتی شامل امدادونجات، جوانان، آموزش ، بهداشت ، درمان و توانبخشی است که هریک از این معاونت ها در زمان های مختلف حوادث و بحران ها ماموریت هایی چون سیلاب، اسکان اضطراری ،حمایت های روانی جاده‌ای، ساحلی، کوهستان ، کویررا به اجرا می رسانند. این خدمات علاوه بر استان اصفهان دردیگراستان های کشورنیز ارائه می شود.

بر اساس داده های آماری قبل ازانقلاب هیچ پایگاه امدادی دراستان اصفهان وجود نداشت اما اکنون ۴۱ پایگاه امدادی ،۱۱ مرکز توانبخشی  با۴۰۰ نیروی هلال‌احمر  و۶۰ هزار نفر عضو در حال فعالیت است که این حجم از فعالیت ها به برکت نظام اسلامی برای کمک به مردم فراهم شده است.

توسعه پر رونق خانه های هلال در دیارنصف جهان

در همین پیوند مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به روز جهانی داوطلب به این نکته اشاره داشت که واژه داوطلب ارزشمند و والا و هم‌ردیف با احسان و نیکوکاری است که بارها از آنها در قرآن یاد شده است و هم‌ردیف اقدامات حسنه و مهم در دین مبین اسلام است.

محمدنوید متقی، درباره معین بودن استان اصفهان برای زمان حوادث گفت: معین بودن اصفهان برای تهران به این معنا است که اگر حادثه‌ای در استان تهران رخ دهد، مدیریت موضوع بر عهده جمعیت هلال احمر اصفهان خواهد بود، در این زمینه باید تجهیزات و بودجه‌های معین بودن استان اصفهان برای تهران از سوی مسئولان تأمین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از معضلات و چالش‌های دولت‌ها این است که اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد، مدیریت بحران به چه صورت انجام خواهد شد، از این رو در ستاد مدیریت بحران کشور مباحث مطرح و شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند و اگر حادثه‌ای رخ دهد باید تمام کشور به کمک تهران بروند.

وی گریزی هم به تاسیس خانه های هلال در اقصی نقاط استان زد و گفت: ۳۸۰ خانه هلال در استان اصفهان تاسیس شده است که این خانه ها درمناطق بالای ۲۰۰ خانوار به صورت کاملا داوطلبانه راه اندازی شده است.

خدمات رسانی خوب داروخانه هلال احمر به مراجعان

متقی، درباره امکانات هوایی امداد رسانی در نصف جهان گفت:امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر به صورت کشوری مدیریت می‌شود، این‌گونه نیست که در هر استان یک بالگرد وجود داشته باشد، البته در استان اصفهان  یک بالگرد وجود داردکه علاوه بر اصفهان به استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد نیز خدمات ارائه می‌دهد.

وی درباره حجم گسترده فعالیت های ‌هلال احمر در بخش داروخانه این سازمان گفت: روزانه بین ۵۰۰تا ۷۰۰ نفر به داروخانه مراجعه می‌کنند البته مشکلات دارویی در همه داروخانه وجود دارد که یک بخش آن مربوط به موجودی و یک بخش مربوط به مبلغ داروست که سیاستگذاری هر دو بر عهده وزارت بهداشت است.

مدیر عامل هلال احمر استان اصفهان تاکید کرد: البته دربخش مشکلات داروهای آنتی بیوتیک در ماه‌های گذشته دو هواپیما آنتی‌بیوتیک توسط هلال‌احمر کشور خریداری شد و در مراسم اربعین نیز تجهیزات پزشکی و هلال‌احمربرای تامین نیاز های مردم ورود پیدا کردند.

نیرو های هلال احمر در استان اصفهان توانمند هستند

متقی با اشاره به اینکه جمعیت  هلال احمروظیفه واکسیناسیون افزاد برای خارج از کشور را نیز بر عهده دارد افزود: برای این امر ما سامانه ای پیش بینی شده است که واکسن ها زده و کارت صادر می شود. همچنین حوزه درمان خارج از کشور به عهده هلال احمر است در کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و بعضی از نقاط آسیای مرکزی مانند تاجیکستان و افغانستان درمانگاه داریم و هلال‌احمر در آن فعال است. همچنین درحوزه پزشکی و درمان، واکسیناسیون حجاج و درمان های حج واجب و عمره نیز فعالیت به عهده هلال‌احمر است.

وی با اشاره به  توانمندی نیرو های هلال احمر در استان اصفهان گفت : هر زمان که در استان های دیگر حادثه یا بحرانی رخ دهد در بیش از ۸۰ درصد موارد نیروهای امدادی هلال احمر اصفهان به آن استان اعزام می شود.

دعوت از جوانان برای حضور در هلال احمر

متقی ادامه داد: از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه سال جاری ۵٧ هزار و ۶٩٩ مورد تحویل نسخه و دریافت دارو در حوزه توانبخشی داشتیم گفت: در این ۴ ماه مجموعا حدودا بالغ بر صد هزار مورد خدمات که میانگین ماهیانه آن ٢۵ هزار مورد است در مجموعه درمانگاهی، توان‌بخشی و داروخانه هلال‌احمر خدمات ارائه شده است.

مدیر عامل هلال احمر اصفهان گفت: افراد ازسن ۶ سال تا ٣۵ سال می توانند در سازمان جوانان هلال‌احمر و بالاتر از این سن می توانند در سازمان داوطلبان هلال احمر عضویت داشته باشند که فرآیند این ثبت نام ها اینترنتی است.

وی با اشاره به اینکه تیم سحر هلال احمر خدمات فرهنگی و اجتماعی ارائه می دهد، اظهار داشت: از همه جوانان دعوت می کنیم عضویت در هلال‌احمر داشته باشند .

زهرا نصیری