به گزارش پایگاه خبری ربیع، حرارت این روزهای اصفهان چیزی شبیه پختن و آب پز شدن است با دمایی که از تب ۴۰ درجه هم عبور کرده و خیلی ها را بی تاب خود کرده است.

وسایل سرمایشی هم به اوج مصرف رسیده و حتی تعطیلی ادارات هم آنگونه که باید و شاید نتوانسته به کاهش بار مصرف برق کمک کند.

گرمازدگی سوغات این روزهای شهر است که هیچ خریداری هم ندارد و همه از آن فراری اند.در گرمترین روزهای سال، همه در اصفهان کلافه هستند و همگان امیدوارند این روزهای گرم هر چه زودتر اصفهان را ترک کند و این مهمان عجیب وغریب و ناخواسته هر چه زودتر بار و بندیل خود را از نصف جهان برداشته و راهی هر کجا که می خواهد شود. حالا در این اوضاع بخار پزی خبر از یک درجه کاهش دما از امروز آمده اما نکته پس از آن بسیار مهمتر و درناکتر است و آن چیزی نیست هوا.

**از امروز؛ کاهش دما و افزایش آلاینده‌ها در اصفهان

کارشناس ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان گفت: روزهای دوشنبه(امروز) و سه‌شنبه(فردا) (۸ و ۹ مرداد) در بیشتر نقاط اصفهان دمای هوا بین ۲ تا ۳ درجه پایین می‌آید.اما این کاهش دما با افزایش آلاینده‌ها همراه است.

مینا معتمدی درخصوص وضعیت جوی اصفهان در روزهای پیش رو توضیح داد: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۸ و ۹ مرداد) در بیشتر نقاط استان اصفهان دمای هوا بین ۲ تا ۳ درجه پایین می‌آید اما از چهارشنبه و پنجشنبه (۱۰ و ۱۱ مرداد) دوباره شاهد افزایش دما خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی با نظر به هشدار زرد که هواشناسی صادر کرده است،‌ بیان کرد: از بعدازظهر دوشنبه (امروز) که دمای اصفهان کاهش پیدا می‌کند،‌ با افزایش پدیدۀ گرد و خاک روبه‌رو می‌شویم. مشخصاً در نیمۀ شرقی استان وزش باد و در پیامد آن فعالیت کانون‌های غبار و گرد بیشتر می‌شود و فردا (۹ مرداد) این روند ادامه دارد و غلظت آلاینده‌ها حتی بیشتر از دوشنبه خواهد شد.

**دمای هوای اصفهان تا پایان مرداد فراتر از حد طبیعی است

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان نیز گفته: میانگین دمای هوای بیشتر مناطق استان تا پایان مرداد سالجاری فراتر از حد طبیعی است و استقرار توده هوای گرم ادامه دارد.

نوید حاجی بابایی افزود: دمای هوا تا پایان مرداد بسیار گرم و فراتر از نرمال است.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان، به دلیل تداوم شیب فشاری جو که وزش باد به نسبت شدید تا شدید و گاهی تندباد لحظه‌ای به همراه دارد، کانون‌های گردوخاک داخلی در مناطق شرق و شمال استان فعال شده و این شرایط سبب افزایش غلظت آلایندگی هوای مناطق مرکزی از جمله کلان‌شهر اصفهان و شهرهای مجاور آن شده است.

همچنین بر اثر افزایش دما و اشعه فرابنفش در طول روز به ویژه ساعات ظهر و بعد از ظهر میزان آلاینده ثانویه ازن نیز در هوای اصفهان بالا می‌رود و در شرایط بسیار ناسالم قرار می‌گیرد.

این وضعیت که از اواخر خرداد ماه امسال آغاز شده، بنا به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت.

**فعالیت ۳۲۰ گروه درمانی و اورژانسی در اصفهان

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به استقرار هوای گرم مراکز خدمات امدادی، فوریتی و اورژانسی سطح استان در قالب ۳۲۰ تیم آمادۀ ارائه خدمات مورد نیاز هستند.

منصور شیشه‌فروش اضافه کرد: تشدید سرعت باد از روز دوشنبه (۸ مردادماه) در مناطق شمالی و شرقی استان موجب خیزش کانون‌های گرد و خاک،‌ کاهش کیفیت هوا، کاهش میدان دید و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی می‌شود. شاخص آلاینده‌ها روز سه‌شنبه (۹ مردادماه) در وضعیت ناسالم برای عموم قرار می‌گیرد.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر صدور هشدار افزود: به دستگاه‌های اجرایی، ادارات، محیط‌ زیست، مرکز بهداشت، ادارۀ کل صمت و شهرداری‌ها دستورالعمل‌های لازم داده شده است. تمامی این بخش‌ها موظف‌اند با هدف اجرای وظایف مندرج در شیوه‌نامۀ مدیریتی در شرایط اضطرار گرد و خاک عمل کنند.

وی در ادامه بیان داشت: پیش‌بینی شده است که الگوی گرم تابستانی از اواسط هفتۀ آینده تا ۲۰ مردادماه ادامه یابد. درواقع، شاهد خواهیم بود که دما در سرتاسر استان نسبت به میانگین معمول در مدت مشابه افزایش داشته باشد.

زهرا زرفشانی