اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1040260
شنبه - 5 خرداد 1403 - 12:32

تب استرس در ایام امتحانات

هر ساله در خردادماه فصل امتحانات آغاز می شود.در این ایام دانش آموزان در جلسه امتحان حاضر شده و با پاسخگویی به سوالات نمراتی را کسب می کنند.از دوران مدرسه تا کنون مطلبی که در خاطر بسیاری از ما باقی مانده اضطراب امتحان است.جالب اینکه در کلاس های بالاتر با سختر شدن درس ها این استرس بیشتر می شد.

تب استرس در ایام امتحانات

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله در خردادماه فصل امتحانات آغاز می شود.در این ایام دانش آموزان در جلسه امتحان حاضر شده و با پاسخگویی به سوالات نمراتی را کسب می کنند.از دوران مدرسه تا کنون مطلبی که در خاطر بسیاری از ما باقی مانده اضطراب امتحان است.جالب اینکه در کلاس های بالاتر با سختر شدن درس ها این استرس بیشتر می شد.

به طور طبیعی امتحانات با استرس همراه است و مقداری از آن در موفقیت دانش آموزان موثر است.اما مقصود از استرس امتحان بعد منفی آن است که می تواند در نتیجه امتحانات تاثیر منفی داشته باشد و از روانشناختی نیز در روحیه دانش آموزان اثر مخرب بگذارد.

شاید به نظر بیاید مدیریت استرس امتحانات بسی دشوار است اما با انجام راهکارهایی می توانیم از آن عبور کنیم. حال برای غلبه بر آن به ارائه راهکارهایی می پردازیم.

در ابتدا اینکه چرا دانش آموزان دچار اضطراب می شوند؟زمانی که دانش آموز نسبت به عملکرد،توانایی ها و استعدادهای خود دچار تردید می شود دچار استرس می شود.راهکارهایی که در رابطه با رفع این مسئله وجود دارد اینکه والدین به عنوان اصلی ترین عامل در ایجاد این احساس در فرد دست از مقایسه کردن دانش آموز و توقعی بالاتر از توانایی او بردارند و با فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه دانش آموز او را همراهی کنند.

متاسفانه والدین کمال گرا بیشتر باعث ایجاد استرس در دانش آموز می شوند.این والدین بدون در نظر گرفتن توانایی های فرزند خود او را در باتلاق استرس گرفتار می کنند و شخصینی مضطرب از او می سازند.بنابراین باید با کنترل هیجانات خود دانش آموز را در مسیر درس و امتحان یاری کنند.

معلمان نیز به نوبه خود در ایجاد استرس در دانش آموزان نقش دارند.آنها خواسته و ناخواسته با مطرح کردن مطالبی آتش استرس را در دانش آموز شعله ور می کنند و تمرکز و آرامش را از او می گیرند.

تغدیه مناسب نیز بر عملکرد دانش آموز موثر است و تا حدی می تواند استرس را از او دور کند.مواد غذایی دارای پتاسیم و اسیدهای چرب و میوه هایی از جمله موز،پرتغال،کیوی و ….مورد استفاده قرار گیرد.خواب کافی و مناسب نیز یکی از راهکارهای مقابله با استرس امتحانات است.

از سویی اگر دانش آموز نسبت به مطالب درسی مسلط باشد جایی برای ایجاد استرس باقی نمی ماند.بنابراین درصد بالایی از اضطراب به دلیل کم کاری دانش آموز در مطالعه دروس امتحانی است.از این رو باید با یک برنامه ریزی مناسب و اصولی همراه با استراحت کافی در امتحانات موفق شد.

یادداشت برداری و مرور مطالب امتحانی نیز در کاهش استرس موثر است.به خاطر داشته باشیم استرس ایام امتحانات زمینه ساز استرس های بعدی در زندگی شخصی افراد است و اگر به خوبی کنترل نشود همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد.

نجمه کریمیان