به گزارش پایگاه خبری ربیع، سی و پنجمین برنامه «به احترام مردم اصفهان»در تالار هنر اصفهان با حضور شهردار اصفهان و مدیران و معاونان، مدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان و کلاهدوزان و نباتی نژاد از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد و  در آن ازتحقق تولید ۱۰ درصد از برق مصرفی شهرداری اصفهان از طریق انرژی خورشیدی خبر داده شد.

**اصفهان ۳۳۰ روز آفتابی دارد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان برای  تأمین ۱۰ درصد برق مصرفی خود از انرژی خورشیدی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

به گزارش خبرنگار روزنامه کیمیای وطن،  مهدی بقایی، معاون محیط ‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: تا سال ۱۴۱۰ تمام برق مصرفی شهرداری باید از طریق انرژی خورشیدی تأمین شود و از سال ۸۵ تا ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان موفق به تولید ۶۰۰ کیلووات انرژی خورشیدی شد. وی بیان داشت: در طی دو سال اخیر میزان سرمایه گذاری و تجهیز ساختمان های شهرداری به پنل های خورشیدی را چهار برابر کرده ایم و تا پایان امسال نیز ۲۰ درصد از برق مصرفی شهرداری از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان ۳۳۰ روز آفتابی با پنج ساعت تابش دارد و از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرای طرح شهر خورشیدی برخوردار است که امیدواریم با کمک سایر نهادها بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: آرزوی ما این استا تا همه دیماند شهر را از طریق انرژی خورشیدی تامین کنیم و از سال گذشته پنل های خورشیدی منصوبه برای تامین انرژی مورد نیاز شهر را از پشت بام ها به معرض دید عموم در آوردیم و در کنار ترمینال صفه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را در مقابل دیدگان همگان قرار داده ایم تا به نوعی الگو سازی و فرهنگسازی باشد.

**۱۵ هزار کیلومتر شبکه برق در سطح شهر داریم

در ادامه این برنامه، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه این مراسم اظهار داشت: اقدامات شهرداری در تأمین برق مصرفی خود از انرژی خورشیدی، حرکتی در راستای توسعه پایدار است.

مهرداد دادخواه افزود: توسعه شهر بدون تأمین انرژی آن مفهومی ندارد، اما شهرداری اصفهان در کنار توسعه شهر به این مهم توجه کرده و اقدامات ارزشمندی در این حوزه همچون روشنایی پارک‌ها و معابر، آب‌نما و ساختمان‌ها در شهر انجام داده است که به‌عنوان الگو در سطح کشور مطرح است.وی اظهارداشت: هم اکنون در اصفهان روزانه ۴۰۰۰ مگاوات تولید برق داریم در حالیکه میزان مصرف ما بالغ بر ۶۰۰۰ مگاوات است و متاسفانه اصفهان دیگر توان توسعه و افزایش نیروگاه ندارد چون آلودگی هوای بسیاری تولید می کند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار کیلومتر شبکه برق در سطح شهر داریم که برابر با ۱۵ بار فاصله اصفهان تا مشهد است.

وی بیان داشت: هم اکنون ۱۰ درصد از درآمد انرژی خورشیدی شهر متعلق به شهرداری اصفهان است که یک درآمد پایدار محسوب می شود و دو هزار کیلووات انرژی تولید می کند و بقیه ادارات اصفهان هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید می کنند .

مدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان تصریح کرد: ما در توانیر از سرمایه گذاران بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ تومان برق مازادشان را خریداری می کنیم در حالیکه برق مورد نیاز خانگی و تجاری و … را ۱۵۰ تومان می فروشیمو در تابستان حدفاصل ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات برق در اصفهان نیاز داریم.

وی درخواست کرد شهرداری اصفهان و دیگر ادارات و سازمانت ها در روزهای پیک مصرف این شرکت را در تامین پایدار برق برای شهروندان همراهی کرده و از سیستم های دیزل ژنراتورهایشان در ساعت کاری استفاده نمایند که شهردار اصفهان جواب مثبت به این درخواست داد.

** ضرورت مشارکت شهرداری در تولید دیود فتوولتایی به عوان یک راهبرد برای شهر

در قسمت دیگری از این برنامه، رئیس کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: مدیریت شهری اصفهان هدف خود را خودکفایی در تولید برق تا سال ۱۴۱۰ قرار داده است که امیدواریم با کمک همه بخش‌های ذیربط، به تحقق آن نائل شویم.

فرزانه کلاهدوزان با بیان اینکه امروز تولید انرژی پاک در برنامه توسعه تمامی کشورهای جهان قرار گرفته است، افزود: کشور ما نیز به‌دلیل ظرفیت قابل‌توجهی که در زمینه انرژی خورشیدی دارد، گزینه بسیار مناسبی برای اجرای چنین طرح‌هایی است.

وی همچنین خواستار مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری در تولید دیود فتوولتایی شد و اعلام کرد: فتودیودها نوعی از ادوات آشکارساز نور هستند که برای تبدیل نور به جریان یا ولتاژ الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت های دانش بنیان در حال ساخت قطعات مختلف این دیودها هستند اما در تولید قسمت هایی از آن ناتوان می باشند که با تولید آنها در شرکت های دانش بنیان و برای اولین بار و به عنوان یک راهبرد، شهرداری اصفهان می تواند در این حوزه نیز ورود پیدا کرده و کمک به تولید آنها کند.

** سنجش آمادگی مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان برای عبور از پیک مصرف برق

در این مراسم همچنین مانور سنجش آمادگی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان برای گذر از پیک مصرف برق انجام شد و به گفته مهدی حسینی، مجری این سنجش، گفت: در تحقق شهر خورشیدی سازمان آرامستان ها، سازمان میادین، و شهرداری های مناطق ۳،۷ و ناژوان به صورت مشترک حائز رتبه های اول تا سوم شدند و در زمینه کاهش مصرف انرژی نیز شهرداری منطقه ۱۵، شهرداری های مناطق ۴ و ۶ به صورت مشترک و شهرداری های مناطق ۵ و ۱۲ جایگاه های اول تا سوم را از آن خود کردند.وی ادامه داد: شهرداری اصفهان و سازمان ها و مناطق آن نسبت به پارسال کاهش دو برابری مصرف برق را طی امسال داشته اند و شهرداری منطقه ۱۰ و مناطق یک و دو و مناطق ۸ و ۱۱ بیشترین میزالن استفاده از دیزل ژنراتور را در راستای تامین برق خود مورد استفاده قرار داده اند.

گفتنی است؛ هم اکنون شهرداری و مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان ۱۸۰۰ اشتراک برق دارند و ۹۳ هزار مگاوات ساعت برق برای روشنایی این مراکز مورد نیاز است که  سالانه ۳۰ میلیارد تومان نیز هزینه تحمیل مدیران شهری اصفهان می کند. همچنین تامین روشنایی ۵۰۰ پارک شهری و محلی، ۲۸۰ سیستم آبرسانی فضای سبز، روشنتایی ۴۸۰ آبنما و ۱۹۸ پروژه نورپردازی و ۳۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی و … با شهرداری اصفهان است.

زهرا زرفشانی