به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی ربیع»؛«شیر مدارس تا پایان آذر در تمام مدارس ابتدایی دولتی توزیع میشود» این را دبیر کمیته ملی شیر مدارس حسین اسداللهی میگوید.
وی گفت: طرح شیر مدارس قطعاً در سال تحصیلی جاری اجرایی میشود. دولت حمایت کامل خود را اعلام کرده و مشکل تأمین بودجه نیز برطرف شده است. اکنون در چهار استان، شرکتهای لبنی قراردادهای لازم را منعقد کردهاند و فرآیند تأمین و توزیع در حال انجام است.
مسئول پیگیری کمیته شیر مدارس در مورد علت تأخیر چندماهه در اجرای این طرح، اصلیترین چالش را «تأمین شیر خام و نوسان قیمت آن» دانست و افزود: بیثباتی در قیمت شیر خام گاهی تا دو برابر افزایش داشته است، اما با ابلاغ معاون اول رئیسجمهور در تاریخ ۱۳ آبان و الزام سازمان برنامه و بودجه به تأمین اعتبار، موانع اصلی رفع شده و اجرای سراسری در دست اقدام است.
دولت اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی معادل هزینه ساخت ۳۰۰ مدرسه ۶ کلاسه برای شیر مدارس در سالجاری تعیین کرد اما آموزشوپرورش نتوانسته است تاکنون در تمام مدارس ابتدایی شیر توزیع کند و این در شرایطی است که هوای تهران بیش از یک ماه در آلودگی بود و دانشآموزان فقط ۸ روز آموزش مجازی داشتند. این در حالی است که به گفته متخصصان، شیر مدارس بهترین تغذیه در زمان آلودگی هوا است.
آموزشوپرورش میگوید شیر در ۱۷ استان توزیع شده است اما در برخی استانها دوره دهروزه قرنطینه را میگذراند. در پایتخت هم به رغم آلودگی بسیار شدید در حدود سه هفته از شروع سال تحصیلی، همچنان مسئولان میگویند در حال بررسی ظرفیتهای تولیدی شرکتهای لبنی هستند.
شیر و فرآوردههای لبنی از جمله منابع مهم کلسیم، پروتئین و ویتامینها هستند که رشد جسمی و تقویت سیستم ایمنی دانشآموزان را تضمین میکنند. در شرایطی که آلودگی هوا افزایش مییابد، اهمیت مصرف مواد مغذی مانند شیر بیشتر میشود، زیرا آلایندههای محیطی میتوانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند و خطر ابتلا به بیماریهای تنفسی و آلرژیک را افزایش دهند.
مصرف منظم شیر به دانشآموزان کمک میکند تا مقاومت بدن آنها در برابر اثرات منفی آلودگی هوا افزایش یابد و رشد استخوانها، دندانها و عضلات به صورت مطلوب ادامه پیدا کند. علاوه بر این، ویتامین D موجود در شیر به جذب بهتر کلسیم کمک میکند و از پوکی استخوان در آینده پیشگیری مینماید.
با توجه به اهمیت سلامت دانشآموزان، توقف توزیع شیر در مدارس به دلیل آلودگی هوا باید با برنامههای جایگزین جبران شود؛ از جمله ارائه مکملهای غذایی یا راهنمایی خانوادهها برای مصرف شیر و لبنیات در خانه. این اقدام تضمین میکند که دانشآموزان با وجود شرایط نامساعد محیطی، مواد مغذی ضروری برای رشد و تقویت بدن خود را دریافت کنند و سلامت جسمانی آنها به خطر نیفتد.
زهرا رحیمی