به گزارش پایگاه خبری ربیع،  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گفت: بیماری مشمشه، تهدید جدی برای پرورش دهندگان اسب است و جهت کنترل بیماری مشترک مشمشه، بررسی سرمی تک سمیان توسط اداره دامپزشکی انجام می‌شود.

سید خلیل موسوی با بیان این خبر اظهارداشت: مشمشه، بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر در تک‌سمیها به‌ویژه اسب مشاهده می‌شود وجهت کنترل بیماری مشترک مشمشه، بررسی سرمی تک سمیان توسط اداره دامپزشکی انجام می‌شود.

 وی با بیان آنکه تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان غیر بهداشتی باعث ایجاد زمینه بروز این بیماری می‌شود؛ افزود: روند بیماری در تک سمیان می‌تواند به سه شکل حاد با علائم شدید تنفسی، تورم غده‌های لنفاوی و طناب لنفی، شکل مزمن با علائم بیماری در پوست و بینی، شکل مخفی (بدون علائم بالینی و تنها ابتلا ریه‌ها) بروز کند و شکل حــاد بیماری بیشتر در الاغ و قاطـــر اتفاق می افتد و نشانه‌های آن اغلب تب بالا و علائم تنفسی است.

موسوی، ذرات تنفسی معلق در هوا و همچنین خوردن غذا یا آب آلوده به ترشحات تنفسی یا زخم‌های عفونی حیوان بیمار را شایع‌ترین راه انتقال عنوان کرد و گفت: کسانی که با حیوان مبتلا و بافت‌های آن در تماس هستند باید اصول بهداشتی پیشگیرانه را جدی بگیرند.

این مسئول با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خون‌گیری و آزمایش سرمی برای تشخیص مشمشه در اسب تصریح کرد: به منظور بررسی بیماری مشترک مشمشه، نمونه‌گیری از تک سمیان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در صورت مشاهده بیماری اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری انجام می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: سرفه، ریزش ترشحات چرک از بینی، زخم مخاط بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است و پرورش‌دهندگان اسب در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مشمشه در اسرع وقت با شماره گویا ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی نمایند.