به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، اکبر رضایی مسئول محور عرفات در حج تمتع ۹۷ اظهار داشت: نخستین نقطه‌ای که زائران کشورمان در ایام تشریق از مکه مکرمه به آنجا منتقل می‌شوند، عرفات است.

وی افزود: کار انتقال۸۶ هزار زایر کشورمان به صورت حمل و نقل ترددی و عصر روز هشتم ذی الحجه، مطابق با برنامه از پیش تعیین شده و زمانبندی دقیق صورت می‌گیرد.

مسؤول محور عرفات در حج تمتع تصریح کرد: زائان باید در زمان تعیین شده و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در هتل حضور داشته باشند تا به وسیله اتوبوس‌های حمل و نقل ترددی به عرفات منتقل شوند و هر گونه تاخیر موجب اختلال در فرآیند اعزام زائران به عرفات خواهد شد.

وی با بیان اینکه زائران کشورمان بعد از ورود به سرزمین عرفات با حفظ آرامش و نظم در خیمه‌های در نظر گرفته شده برای آنان مستقر می‌شوند و تدارک لازم متناسب شرایط برای اقامت آنان در عرفات فراهم شده است، گفت: اسکان زائران کشورمان در عرفات به صورت مجموعه‌ای است، در صورتی که در سال‌های گذشته این اسکان به صورت کاروانی و در خیام یا چادرهای کوچک و سنتی انجام می‌گرفت.

رضایی افزود: در حال حاضر وضعیت چادرها به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده است، یعنی ارتفاع چادرها بلندتر شده و نفوذ گرمای هوا به آنها ایجاد نمی‌شود؛ ضمن اینکه داخل چادرها نیز کولرهای گازی تعبیه شده و امکانات برای استقرار یک مجموعه وجود دارد.

وی تصریح کرد: چادرهای آقایان و خانم‌های یک مجموعه جدا از یکدیگر اما در کنار هم تعبیه شده است که باید در این خصوص ضمن آگاهی، رعایت حال یکدیگر را کنند و زائران از فضای معنوی مشاعر مقدسه به بهترین نحو استفاده کنند.

مسئول محور عرفات در حج تمتع با بیان اینکه با توجه به اینکه اسکان زائران به صورت مجموعه‌ای است و قطعا تعداد نفرات حاضر در یک چادر بیشتر از گذشته است، بنابراین باید زایران رعایت حال یکدیگر را داشته باشند و زندگی جمعی و اردویی را تجربه کنند. ضمنا به زایران توصیه می‌کنیم که بعد از انتقال و استقرار در چادرهای عرفات، از تردد غیر ضرور تا پایان عملیات حمل و نقل ترددی در خیابان‌های عرفات پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خیمه‌ها یا چادرهای عرفات از حالت سنتی در آمده و کیفیت مطلوبی را دارا است و زائران نیز در زمان حضور خود رعایت نکاتی همانند نظم، بهداشت و آداب زندگی جمعی را داشته باشند، خاطر نشان کرد: زائران در زمان حضور خود در چادرها به هیچ عنوان به کولرهای گازی و تنظیمات آنها دست نزنند و موضوعاتی از این دست را به مسئول مربوطه انتقال دهند.

رضایی با بیان اینکه برای استفاده از برق برای شارژ تلفن همراه نیز تمهیداتی اندیشیده شده و سه راهی برای این منظور تهیه شده تا رفاه حال زائران تامین شود، گفت: زائران حتی الامکان نباید در روز عرفه به جبلالرحمه بروند. متاسفانه در سال‌های گذشته تعدادی از زائران در مسیر برگشت از جبل الرحمه راه خود را گم کرده‌اند که باعث بروز مشکلاتی شد.

مسئول محور عرفات در حج تمتع با اشاره به اینکه زائران کشورمان تا غروب روز نهم در عرفات حضور خواهند داشت و پس از آن به ترتیب از این سرزمین به مشعر (مزدلفه) یا منا به تناسب وقوف‌های اضطراری یا اختیاری رهسپار می‌شوند، تصریح کرد: خانم ها و معذورین پس از سوار شدن بر خودروهای حمل و نقل ترددی راهی مشعر الحرام می‌شوند که بعد از وقوف اضطراری در مشعر به سمت منا راهی خواهند شد اما آقایان بعد از عزیمت به سمت مشعر، شب را در این محل وقوف خواهند کرد.

رضایی درباره متراژ تعیین شده برای حجاج ایرانی در عرفات گفت: متراژ زمینی که در اختیار ایران قرار گرفته ۱۷هزار و ۵۰۰متر مربع است ؛ حدود ۴۰۸ خیمه در عرفات وجود دارد و امکانات لازم برای رفاه زائران مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به خدمات پزشکی در عرفات گفت: به غیر از درمانگاه پزشکی که خدمات لازم را به زائران ارائه می‌دهد؛ درمانگاه‌های سعودی مستقر در عرفات نیز خدمات پزشکی را به زائران ارائه می‌دهد که در این رابطه نیز نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان رابط و مترجم در این درمانگاه‌ها حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/