به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی، عبدالله یوسفی از افزایش سطح زیرکشت پنبه در سال زراعی ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی ۹۷، ۶۳۰۰ هکتار بوده که در سال زراعی ۹۸ با حدود ۱۴ درصد افزایش به ۷۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی میانگین تولید پنبه را ۲۳۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۶۷۰۰ تن پنبه امسال برداشت شود و لازم به ذکر است که رکورد تولید ۶۸۰۰ کیلوگرم در هکتار در سال جاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پنبه کشت‌شده استان اغلب از دو رقم اصلاح‌شده ورامین و خرداد (ارقام ایرانی) است و با توجه به مزارع مقایسه‌ای p.v.s در مناطق مختلف جغرافیایی استان حدود ۵ رقم دیگر اعم از زودرس و متوسط رس ازلحاظ زمانی نیز کشت می‌شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، گلستان است و حدود ۲۰ درصد مابقی رقم ورامین را در کشت شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هدف از کشت ارقام زودرس را صرفه‌جویی در مصرف آب زراعی، کاهش هزینه‌های داشت، جلوگیری از خطر  سرمای پاییزه، کاشت ارقام زودرس به‌عنوان کشت دوم و کمک به ارتقا سطح مالی کشاورزان عنوان کرد.

وی گفت: هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در استان دایر است که ۴ کارخانه در شهرستان مانه و سملقان، ۳ کارخانه در بجنورد و یک کارخانه در شهرستان اسفراین بوده و از این تعداد چهار کارخانه فعال (گل پنبه در اسفراین، مسعود فاطمی آشخانه، شکوفه آفتاب آشخانه، طلای سفید اترک)، سه کارخانه غیرفعال (سفیدگل بجنورد، کاویانی بجنورد، تاج در بجنورد) و یک کارخانه (کیمیا در مانه وسملقان) نیز در سال جاری تازه تأسیس‌شده است.

وی گفت: مصرف وش این کارخانه‌ها هرکدام از ۱۳۰۰ تن الی ۱۰۰۰۰ تن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خوشبختانه ۳ کارخانه پنبه پاک‌کنی استان در کنار بیشترین مزارع پنبه استان (شهرستان مانه و سملقان که شامل سطح زیر کشت ۵۸۰۰ هکتار می‌باشد) قرار دارند و ازلحاظ تحویل محصول وش تولید، کشاورزان پنبه‌کار هیچ‌گونه دغدغه‌ی حمل ندارند ولی متأسفانه ۳ کارخانه با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند که با مشکلاتی از قبیل دوری از مزارع با توجه به موقعیت جغرافیایی، عدم خرید از جانب کارخانه‌داران و سهامداران مربوطه که به شغل‌های دیگر روی آوردند، مواجه هستند.

یوسفی گفت: یک کارخانه ریسندگی (ریسندگی اترک) با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ الی ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول بکار است.

وی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد محلوج نیز به کارخانه‌های ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

یوسفی گفت: یک کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت مصرفی پنبه‌دانه حدود ۷۰ تن در روز که متأسفانه اعلام نموده است با شرایط فعلی توجیه برای فعالیت ندارد و در حال حاضر تعطیل می‌باشد و علت عمده تعطیلی آن نیز مصرف تخم پنبه به‌عنوان خوراک دام، بذور خودمصرفی و روغن‌کشی و صادرات به سایر استانها است.

وی گفت: شرکت تعاونی پنبه‌کاران هم‌اکنون به قیمت ۷۲۰۰۰ ریال پنبه از کشاورزان به‌صورت توافقی خریداری می‌کند.

انتهای پیام/