به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: تجهیزات و تأسیسات صنعت برق از لحاظ حجم و ابعاد بسیار بزرگ بوده و باتوجه به وسعت و گستردگی این تأسیسات و پراکندگی آنها ، صرفاً با نیروی انسانی و شیوه‌های سنتی امکان پذیر نبوده و نیازمند استفاده از سیستم‌های نوین حفاظتی هستیم.

رسول موسی الرضایی ، در آیین بهره برداری از دومین مرحله سامانه حفاظت هوشمند برق منطقه ای اصفهان که با حضور مدیر کل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان ، معاون فیزیکی دفترمرکزی حراست شرکت توانیر ، مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان و جمعی از مقامات امنیتی و انتظامی اصفهان در سالن دکتر حسابی این شرکت برگزار شد افزود: در حال حاضر صنعت برق اصفهان حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع ، بیش از ۲۰۰ پست انتقال و فوق توزیع و چندین نیروگاه بزرگ که بعضی از آنها حدود ۸۰ هکتار فضا و زیر بنا را اشغال نموده اند را دارا می‌باشد.

وی افزود: این تأسیساتِ بسیار آسیب پذیر و حساس ، در دسترس همه بوده و از اینرو به لحاظ پدافند غیرعامل ، آسیب پذیر و از طرف گروه های متخاصم و دشمنان چه به لحاظ رصدِ معمول و هم رصد ماهواره‌ای قابل صدمه زدن و تخریب هستند. لذا در حال حاضر این شرکت به اقداماتی از قبیل گشت‌های زمینی و هوایی برای خطوط و حفاظت هوشمند برای اماکن روی آورده است.

موسی الرضایی افزود: با این همه باید برای حفظ و حراست از این دارایی‌های فوق العاده ارزشمند و حساس به روشهای نوین و تکنولوژی های جدید و حفاظت هوشمند مجهز شویم چرا که نیروی انسانی هم دارای خطا بوده و هم برای این حجم از تاسیسات، دارای محدودیتهای ذاتی وحتی تأمین نیرو هستیم.

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان اضافه کرد: خوشبختانه در برق منطقه‌ای یک برنامه مدون جهت نهادینه کردن تجهیزات هوشمند ایجاد شده و در حال حاضر بیشتر اماکن و تجهیزات حساس صنعت برق اصفهان قابل رصد و تحت پوشش رؤیت تصویری و سایر اقدامات و تجهیزات هوشمند حفاظت قرار گرفته است به طوری که سرقت و آسیب به تجهیزات برق در سال جاری نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیر داشته است که جای خوشبختی دارد.

موسی الرضایی با اشاره به قیمت بالای تجهیزات صنعت برق افزود: در حال حاضر یک پست ۴۰۰ کیلوولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ،یک کیلومتر خطوط انتقال ۸ میلیارد تومان و یک کیلومترخط فوق توزیع حدود ۳  میلیارد تومان هزینه دارد که لاجرم باید جهت نگه داشت دارایی ها خود به بهترین و به روز تجهیزات حفاظتی مجهز شویم .

هوشمند سازی بیش از ۵۳ درصد از اماکن ستادی وایستگاه‌های انتقال برق منطقه‌ای اصفهان

در ادامه مدیر دفتر حراست و امور محرمانه برق منطقه ای اصفهان گفت: ازسال ۹۸ بحث حفاظت هوشمند تأسیسات صنعت برق در دستور کارقرار این دفترقرارگرفت و طی سه مرحله که مرحله سوم آن هنوز به پایان نرسیده است با اولویت بندی اماکن و تأسیسات و با رعایت اصول و موازین هوشمندسازی از جمله استفاده از تجهیزات ساخت داخل ، تهیه طرح پایش تصویری ، استفاده از نرم افزار پایش و تحلیل تصویری ، به روز رسانی مستمر تجهیزات  این مهم به انجام رسید .

سید علی سجادی،اولویت بندی و انتخاب اماکن را بر اساس طبقه بندی حفاظتی ، اهمیت مکان ، تعداد اماکن بدون اپراتور شده و پیگیری مراجع بیرونی بر شمرد و گفت : در جهت تقویت مراکز پایش ، طرح ۵ ساله‌ای در دست اقدام است تا بتوانیم با کاهش ترافیک شبکه ، رعایت مسائل پدافند غیر عامل ، تقویت نظارت و افزایش ضریب حفاظتی اماکن ، باز دارندگی و پیشگیری از تخلفات احتمالی ، مستند سازی حوادث و پیگیریهای حقوقی را به انجام برسانیم.

وی گفت : بیش از ۵۳ درصد از اماکن ستادی و انبارش تجهیزات و نیز ایستگاه‌های انتقال برق منطقه‌ای اصفهان هوشمند سازی شده است.

سحر جلالی