به گزارش پایگاه خبری ربیع، برنامه سِمی تئاتر که از دو واژۀ سمینار و تئاتر گرفته شده است، با موضوع «هفت عادت مردمان مؤثر» و با حضور حمید دوازده امامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ازسوی مرکز تخصصی بانوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد.

در این برنامه یک نمایش در هفت پرده به روی صحنه آمد و بعد از هر پرده حمید دوازده امامی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با اشاره به کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» نوشته «استفن کاوی» و همچنین براساس آنچه در هفت پردۀ نمایش‌ها به روی صحنه آمد عادتهای مردمان مؤثر را برشمرد.

دوازده امامی، پیشتاز و فعال بودن، ذهناً از پایان آغاز کردن، نخست امور نخست را قرار دادن، برنده برنده اندیشیدن، اول دیگران را درک کردن بعد انتظارداشتن درک خود از سوی آنها، ایجاد سینرژی و همچنین قابلیت تولید فردی را به عنوان هفت عادت مردمان مؤثر برشمرد.

وی پیشتاز و فعال بودن را اولین عادت مردمان مؤثر برشمرد و گفت: انسان‌های عامل، هرجا وضعیت خرابی می‌بینند پیشقدم می‌شوند تا آن را درست کنند و انسان‌های منفعلی نیستند.

دوازده امامی که دانش آموخته دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی است، تصریح کرد: ذهناً از پایان آغاز کردن عادت دومی است که به عنوان هفت عادت مردمان مؤثر شناخته شده است. همه چیزها را یکبار در ذهن خود خلق و سپس در عالم واقع آن را پیاده کنید. خدواند به انسان نیروی قدرتمند تخیل را اعطا کرده و یکی از کارکردهای نیروی تخیل این است که هرکاری خواستید انجام بدهید آن را در ذهنتان مجسم کنید و در ذهن خود ایرادهای آن را برطرف کنید و سپس به زمان حال بازگردید و به سمت آن قدم بردارید؛ چرا که همه چیز دوبار انجام می‌شود اول در ذهن و دوم در عمل.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نخست امور نخست را قرار دادن به عنوان عادت سوم برشمرد و تصریح کرد: چقدر خوب است که خانواده هر شب به دور هم بنشینند و مؤدبانه ایرادهای یکدیگر را بگویند و هنر گفتگو داشته باشند. ما ایرانی‌ها به خانواده‌های پنج جمله‌ای معروف هستیم یعنی بعد از پنچ جمله دعوا می‌کنیم چون بلد نیستیم با یکدیگر حرف بزنیم و گفتگو را مساوی با مناظره می دانیم درحالی که اینطور نیست. در گفتگو من باید حرفهای طرف مقابلم را بشنوم و او هم باید حرفهای من را بشنود و هیچ قضاوتی نکنیم وبعد در تنهایی قضاوت کنیم.

وی افزود: عمر ما محدود است و باید برای انجام کارهای خود اولویت بندی کنیم و آن فعالیتی که ما را زودتر به هدفمان می‌رساند را در اولویت قرار دهیم. در مجموعه کارهای خود یا باید به فوریت و یا به اهمیت آن‌ها توجه کنیم.

این مدیر فرهنگی در توصیف عادت چهارم گفت: برنده-برنده بیندشید به عنوان عادت چهارم مطرح است؛ متاسفانه فرهنگ گفتگو در فرهنگ ایرانی‌ها پایین است و به اصطلاح خانواده‌ای پنج جمله‌ای هستیم برای افزایش گفتگو باید گذشت کنیم. برنده برنده بیندیشیم یعنی خودمان را به جای دیگران بگذاریم و بدانیم زندگی در یک خانواده تنها به پدر، مادر و یا فرزندان تعلق ندارد.

دوازده امامی گفت: عادت پنجم مردمان مؤثر این است که اول دیگران را درک کن بعد انتظارداشته باش تو را درک کنند، اما متاسفانه ما مردمان متفکری نیستیم و ترجیح می‌دهیم منچ بازی کنیم تا شطرنج و در مدارس هم یکی از ساعاتی که کمترین توجه به آن می‌شود ساعت انشاء است درحالی که ساعت انشاء ساعت تفکر است و به همین دلیل است که بسیاری از بچه‌ها از ساعت ریاضی هم بدشان می‌آید چرا که در کلاس انشاء تمرین فکرکردن نکرده‌اند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی خوارسگان سینرژی ایجاد کردن را به عنوان عادت ششم برشمرد و تصریح کرد: سینرژی یعنی دو به علاوه دو بزرگ‌تر از چهار باشد. در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که ما ایرانی‌ها کار گروهی را به خوبی انجام می‌دهیم اما در کار تیمی ضعف داریم که کار تیمی با کار گروهی بهتر است چرا که در کار تیمی هرکس برای رسیدن به هدف باید کار خودش را بخوبی انجام دهد و ایراد ما این است که نمی‌توانیم برای حل مشکلات از همه استفاده کنیم.

دوازده امامی با اشاره به عادت هفتم گفت: اره را تیز کن هفتمین عادت مردمان مؤثر است یعنی مردمان مؤثر انفعالی عمل نمی‌کنند و قاطعانه نه می گویند.

وی با تاکید بر اینکه توانمندی با دانش، مهارت و انگیزش بدست می‌آید، افزود: نیازهای جسمانی، نیازهای ذهنی، هنر کتاب نخواندن داشته باشیم یعنی هر کتابی را نخوانیم، نیازهای معنوی و نیازهای عاطفی اجتماعی پنج نیازی هستند که هریک از ما باید به آن‌ها توجه کنیم.