پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032110
چهارشنبه - 19 مهر 1402 - 15:39

بوفه مدارس و تغذیه دانش آموزان

هر ساله با آغاز سال تحصیلی بوفه‌های مدارس نیز شروع به کار می‌کند. بوفه مدارس برای همه ما یادآور زنگ‌های تفریح و خرید یک میان وعده عجله‌ای است که فقط یه ربع فرصت داشتیم تا خوراکی بخریم و نوش جان کنیم. البته بسیاری از ما با همان تغذیه‌هایی که والدین برای ما می‌گذاشتند زنگ‌های تفریح را سپری می‌کردیم و اعتراض چندانی به این موضوع نداشتیم.

بوفه مدارس و تغذیه دانش آموزان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله با آغاز سال تحصیلی بوفه‌های مدارس نیز شروع به کار می‌کند. بوفه مدارس برای همه ما یادآور زنگ‌های تفریح و خرید یک میان وعده عجله‌ای است که فقط یه ربع فرصت داشتیم تا خوراکی بخریم و نوش جان کنیم. البته بسیاری از ما با همان تغذیه‌هایی که والدین برای ما می‌گذاشتند زنگ‌های تفریح را سپری می‌کردیم و اعتراض چندانی به این موضوع نداشتیم.

هنوز هم بوفه‌ها همان حال و هوای آن دوران را دارند اما با این تفاوت که در بسیاری از آنها تغذیه‌های ناسالم بیشتری یافت می‌شود. تغذیه‌هایی که با بسته بندی‌های چشم نواز و وسوسه انگیز نگاه هر دانش آموزی را به خود جلب می‌کند. البته بچه‌های امروزی پول تو جیبی بیشتری دارند تا بتوانند از این خوراکی‌های ناسالم خریداری کنند.در این میان این دسته از بوفه داران نیز در غیاب نظارت‌های دقیق حسابی سود می‌کنند و سلامت دانش آموزان را نادیده می‌گیرند. در این بوفه‌ها فست فودها گرفته تا پفک، چیپس، سوسیس، کالباس، فلافل، سمبوسه و …. یافت می‌شود.

با وجود اینکه همزمان با شروع ماه مدرسه بخشنامه‌هایی در ارتباط با چگونگی راه اندازی بوفه مدارس ارسال می‌شود اما در این بین کسانی هستند که قید این دستورالعمل‌ها را می‌زنند و اقدام به فروش تغذیه‌های ناسالم می‌کنند.

دانش آموزان نیز به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن، عدم آگاهی از ضرر و زیان‌های این نوع تغذیه‌ها و همچنین تغییر ذائقه تغدیه ای که در محیط خانه ایجاد شده به سمت این نوع خوراکی‌ها سوق پیدا می‌کنند.

همچنین نکته‌ای که وجود دارد اینکه در برخی از بوفه‌ها پای مدیران مدارس نیز در میان است و چون مدرسه به پول نیاز دارد برای مدیر اهمیتی ندارد که چه خوراکی‌هایی عرضه شود.

این در حالی است که همواره مسئولان بهداشتی و متخصصان تغذیه بر مصرف تغذیه‌های سالم تاکید می‌کنند. اما در بسیاری از خانواده‌ها به این موضوع توجه نمی‌شود و امروزه شاهد مصرف مواد غذایی مضر و در نتیجه بروز چاقی و در مواردی ابتلا به کبد چرب در بین دانش آموزان هستیم.

اگر خانواده‌ها به تغذیه فرزندان توجه کافی داشته باشند و در این نوع تغذیه‌ها درخانه مصرف شود، بدیهی است فرزندان در فضای مدرسه به سمت این خوراکی‌ها جذب شود. از طرفی والدین با ایجاد آگاهی در فرزندانشان آنها را از خرید اقلام تغذیه‌ای ناسالم دور کنند، و اما موضوع مهمی که در این رابطه وجود دارد و بایستی انجام شود، نظارت دقیق و مستمر مسئولان بهداشتی و همچنین مدیران آموزشی از بوفه‌های مدارس و عرضه مواد خوراکی سالم است.

در پایان یادآوری می‌شود تغذیه دانش آموزان به اندازه درس آنها اهمیت دارد ونباید دستآویز سودجویی عده‌ای شود و در این میان سلامتی دانش آموزان قربانی شود. بنابراین باید این موضوع مهم مورد توجه مسئولان و والدین قرار بگیرد و با قوانین سختگیرانه جلوی فعالیت بوفه داران متخلف گرفته شود. به خاطر داشته باشیم هنوز هم برای تغییر ذائقه تغذیه‌ای دانش آموزان فرصت باقی است، پس تا دیر نشده برای سلامتی و تغذیه سالم آنها گام برداریم.

نجمه کریمیان