تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1045761
جمعه - 13 مهر 1403 - 13:57
به بهانه نخستین سالروز درگذشت «آتیلا پسیانی»؛

به یاد بزرگ مرد تئاتر

مهرماه سال گذشته ماهی پر از حزن و اندوه برای اهالی هنر بود زیرا چندین بازیگر شاخص به دیار باقی شتافتند و اهالی هنر به غم نشستند.

به یاد بزرگ مرد تئاتر

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهرماه سال گذشته ماهی پر از حزن و اندوه برای اهالی هنر بود زیرا چندین بازیگر شاخص به دیار باقی شتافتند و اهالی هنر به غم نشستند. یکی از این بازیگران که درگذشت و هنوز هم در باورمان نمی‌گنجد آتیلا پسیانی بود. در چنین روزی آقای بازیگر پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت. خبر فوت پسیانی ناباورانه و بهت آور بود. این سرمایه هنری کشور در حالی درگذشت که همچنان امید بازگشت به صحنه بازیگری را داشت و همکاران و علاقه مندان وی امید به بهبودی او را داشتند. اما دست تقدیر بر آن بود که مرد بزرگ تئاتر رهسپار دیار باقی شود.

حال در این نوشتار به بهانه سالگرد درگذشت آتیلا پسیانی به کارنامه هنری وی می‌پردازیم. او یک بازیگر تمام عیار بود و شخصیت کاریزماتیک او باعث شده بود در بین مردم محبوب واقع شود. این بازیگر هم به عنوان بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر و هم به عنوان بازیگردان و کارگردانی تئاتر موفق ظاهر شد. صدای او را در تیزر تبلیغات نیز شنیده‌ایم. مرور کارهای او در تمام صحنه‌ها همگی نشان از تسلط و مهارت وی در تمام آثار دارد.

از محله برو بیا گرفته تا زیر تیغ، گمگشته، دیوار چاردیواری پرده نشین همگی یادآور بازی درخشان پسیانی است. مثلاً در سریال زیر تیغ با وجود نقشی کوتاهی که داشت آنچنان تاثیرگذار بود که رد آن در حافظه مخاطبان باقی مانده است. آیا جز اینکه وی در پذیرفتن و به تصویر کشیدن نقشی قابل قبول و باورپذیر مسلط بود.

از دیگر نقش‌های مانگار وی حضور در سریال چاردیواری است که با لهجه شیرین آذری مرکز توجه مخاطبان عام و خاص شد. در آثار اکشن و پلیسی نیز پسیانی توانست با خلق نقشی به یادماندنی همچون سرهنگ سبزی در مجموعه دیوار تصویر جدیدی ازپلیس را به یادگار بگذارد. کارکتر های منفی او نیز نقطه قوت کارنامه هنری وی است.

تعدد کارهای پسیانی چنان بیشمار است که در بیان نمی‌گنجد اما مهم‌تر اینکه لحظات نابی را برای مردم ایران ثبت کرده است. در واقع بازیگرانی از جنس آتیلا پسیانی در نقش آفرینی کامل و از ظرفیت بسیاری برخوردار بودند.

درباره حضور پسیانی در تئاتر آنچه که در بین جامعه تئاتری گفته می‌شود اینکه سبک و سیاق کارش با دیگر کارها فرق می‌کرد و همواره در این راه در حال تلاش بود. این هنرمند بازی زندگی را خوب بلد بود و نام گروهش را هم گروه تئاتر «بازی» گذاشته بود.

حالا یک سالی است از دنیا رفته و جای خالی او در بین اهالی هنر حس می شود آنچه که واضح است اینکه این بازیگر توانمند و کاربرد با شیوه بازیگری خود توانست محبوب مردم شود و تا همیشه در اذهان باقی بماند.علت این محبوبیت نیز چیزی جز عشق و جوهره وجودی پسیانی نیست.

نجمه کریمیان