به گزارش پایگاه خبری ربیع، پدر ای سنگ صبور دلم، ای که در پس نگاه غریب، مظلوم، پر جذبه و پر ابهت تو دنیایی از عشق و مهربانی نهفته است، ای که دستان پینه بسته ات حکایت از سختی هایی دارد که با جان خریدی تا فرزند ناخلفت در آسایش و راحتی زندگی کند و روی گلگونت نشان از شراره های سوزان آفتابی دارد که در حال کسب روزی حلال بر چهره ات نقش بسته است.

آری؛ باز هم برگ های تقویم ورق می خوردند و روز میلاد امیرالمومنین فرا می رسد؛ او که ابوتراب و پدر و رئیس همه خاکیان است؛ او که کعبه تنها به عشق و به احترام او ترک برداشت و شکافت تا مادرش در آرامش کامل کننده دین خدا را به دنیا آورد و با آمدنش هیچ بهانه ای برای هیچ بهانه جوی دین گریزی باقی نماند.

اما در این روز پر خیر و برکت بد نیست نگاهی اجمالی به شان و منزلت پدر در روایات اسلامی بیندازیم؛ پدری که به قول قدیمی ها اگر دعایی در حق فرزند خود کند هر تار مویی از او آمین خواهد گفت و خداوند حرمت موی سپید او را نگاه خواهد داشت.

درست است که مادر رنج ۹ ماه بارداری و سپس تربیت و نگهداری فرزند را بر دوش می کشد اما این باعث نمی شود که زحمات پدران نادیده گرفته شود و نباید شک کرد که منزلت پدر در پیشگاه الهی بی همتاست.

علاوه بر روایتی که در آن رسول خدا فرموده اند « من و علی پدران این امتیم» در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «الآباءُ ثلاثه: أبٌ وَلَّدَکَ وَ أبٌ زَوَّجَکَ و أبٌ عَلَّمَکَ؛ پدران سه نفرند: پدری که از ناحیه او متولد شده ای [پدر نسبی] و پدری که به تو همسر داده است [پدر همسر] و پدری که به تو آموزش داده است [پدر علمی‎ و روحانی]».

در اسلام تاکید می شود مومن به کسی گویند که در تمامی امور مهم با پدر خویش مشورت کند و بدون اذن و اجازه قلبی وی کاری را انجام ندهد. البته تنها در یک صورت می توان از فرمان پدر امتناع کرد و آن زمانی است که ایشان فرزند خود را به معصیت خدا سفارش کند هر چند در آن شرایط هم باز فرزند باید تلاش خود را جهت رفع نیازها و رضایت پدر بکند.

اطاعت از حکم پدر تا جایی است که در شرع گفته شده اگر فرزندی در حال خواندن نماز مستحبی است و پدر او را فرا خواند و یا سوالی از او پرسید؛ فرزند می بایست نماز را در دم قطع کرده و پاسخ او را بدهد. منزلت پدر تا حدی است که حضرت علی (ع) می‏فرمایند: «فَحَقُّ الوَالِدِ عَلَی الوَلَدِ أن یُطیِعَهُ فِی کُلِّ شَیءٍ إلَّا فِی مَعصِیَه اللهِ سُبحَانَه؛۱۳ حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از پدر اطاعت کند».

در آیین اسلام حتی به فرزندان سفارش شده که همواره در راه رفتن یک قدم عقب تر از پدر خود حرکت کنند.

جایگاه پدر در نزد پروردگار آنقدر رفیع و بلندمرتبه است که در قرآن به پدر سوگند یاد شده: «و والد و ما ولد» سوگند به پدر و آن چه می زاید.

حال که تا اندازه ای به جایگاه ویژه پدر در سبک زندگی اسلامی اشاره شد، بد نیست یادی نیز از همه پدران سرزمنیمان کرده باشیم:

– به یاد پدرانی که با وجود همه آرزوهای زیبایی که برای عروس کردن و داماد کردن فرزندانشان داشتند، به جبهه های جنگ رفتند تا نوامیس خود و دیگران در امنیت و آسایش زندگی کنند؛ همان هایی که تنها دلخوشی شان در آن روزهای پر هیاهو همراه داشتن عکسی از فرزند دلبندشان بود و بسیاری از آن ها بدون اینکه حتی یکبار هم روی ماه نورسیده خود را ببینند، شربت شهادت را نوش کردند و رفتند.

– به یاد پدران هسته ای وطنم؛ همان ها که عزت و سربلندی را برای میهنمان به ارمغان آوردند اما دشمن اجازه نداد تا حلاوت این پیروزی ها را بچشند و سبک بال از میان همسر و فرزندان خود پرکشیدند و رفتند.

– به یاد همه پدران شهیدی که دفاع از حریم اهل بیت را بر زیستن در دنیای خاکی برتری دادند و با همه عشقی که به زندگی و بودن در کنار همسر و فرزندان خود داشتند جان خود را فدای عمه سادات کردند و رفتند.

– به یاد همه پدران آتش نشانی که سال گذشته در حادثه پلاسکو برای جان هموطنان خود جان خود را فدا کرده و پروانه شدند و سوختند.

– به یاد همه پدرانی که در راه تامین معاش خانواده خود که نوعی جهاد فی سبیل الله است از خاک به افلاک پر کشیدند و به یاد همه پدرانی که سایه پر مهرشان سایه بانی برای آرامش و آسایش خانواده ها است.

– در روایتی از امام رضا علیه‏السلام، آمده است: «الْإِمَامُ الْأَمِینُ الرَّفِیقُ وَ الوَالِدُ الشَّفِیق» امام، امینی همراه و پدری مهربان است؛ امام مهربان و دلسوز امت، یا اباصالح المهدی (عج) روزتان مبارک…

پدرم! روزت مبارک.

انتهای پیام/صاحب نیوز