به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست‌ویکمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» روایتگر آغاز احداث و بهره‌برداری از چند پروژه عمرانی خدماتی و ترافیکی در منطقه کمتر برخورداری است که این روزها با هماهنگی و تعاملات خوب استانداری و شهرداری اصفهان رنگ تغییر و پیشرفت به خود گرفته است.

با توجه به قرارگیری محور خیابان عاشق اصفهانی شرقی در خارج از محدوده خدماتی منطقه ۱۴، حدفاصل انتهای این محدوده تا بزرگراه فرودگاه، شهرداری اصفهان نمی‌توانست اقدامی انجام دهد، اما با پیگیری‌های انجام‌شده سرانجام عرض ۳۶ متری این خیابان به محدوده شهری اضافه شد.

دو باند ۱۲ متری آسفالت و چهار متر رفیوژ میانی از مشخصات پروژه احداث ادامه خیابان عاشق اصفهانی شرقی است که با هزینه ۶۵۰ میلیارد ریال شامل ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه اجرایی و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه آزادسازی در مدت زمان حدود دو ماه احداث شد.

هزینه آزادسازی مسیر خیابان عاشق اصفهانی شرقی به طول ۱۰۰۰ متر و عرض ۳۶ متر، ۲۰۰ میلیارد ریال است؛ در این پروژه حجم خاک‌برداری ۱۷ هزار مترمکعب، سطح خاک‌ریزی ۱۷ هزار مترمکعب، جدول‌کاری ۶ هزار متر، حجم آسفالت ۵۸۰۰ تن و فضای سبز رفیوژ میانی هزار متر است.

هزینه ۱۰۰ میلیاردی برای سه‌راه زندگی

شهردار اصفهان با بیان اینکه رویکرد و سیاست دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، توانمندسازی و توزیع عادلانه خدمات در مناطق کم‌برخوردار است، گفت: کلانتری یکی از نیازهای مبرم منطقه ۱۴ به‌ویژه حصه است، ازاین‌رو طبق توافقات با نیروی انتظامی محل و نقشه آن آماده شده و به‌زودی کلنگ پروژه به زمین زده خواهد شد و در یک پروژه سرعتی در اسرع وقت در کنار پارک حصه افتتاح خواهد شد.

علی قاسم‌زاده در آیین افتتاحیه پروژه‌های منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه وقتی سیاست در حمایت از مناطق کمتر برخوردار است، به‌طور طبیعی اولویت با این منطقه است، اظهار کرد: هرکجا قرار است پروژه‌ای تعریف و بودجه‌ای تخصیص داده شود، سعی بر این است که اولویت با مناطق کمتر برخوردار باشد.

وی افزود: در آینده نیز شاهد این‌گونه پروژه‌ها در این منطقه و مناطق مشابه خواهیم بود، چراکه رویکرد و سیاست این دوره مدیریت شهری، توانمندسازی و توزیع عادلانه خدمات در مناطق کم‌برخوردار است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز شاهد افتتاح پروژه‌ای با هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیارد در کمتر از یک سال بودیم تا مردم زندگی راحت‌تر همراه با امنیت و آسایش داشته باشند که امیدوارم بتوانیم خدمات را در این‌گونه مناطق توسعه دهیم.

مشکل ۴۰ ساله در منطقه ۱۴ با انجام «سه‌راه زندگی» حل شد

همچنین سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کاری که طی ۴۰ سال گذشته اتفاق نیفتاد و روال معمول اداری آن حداقل دو سال زمان می‌برد، امروز با همت و پشتیبانی شهردار اصفهان انجام شد و «سه‌راه زندگی» با احتساب کارهای اداری و اجرایی در مدت یک‌سال به بهره‌برداری رسید.

علی صالحی تصریح کرد: در منطقه ۱۴ حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است که این پروژه‌ها در سه محور کلانتری، بازیکده حصه و جاده عاشق و جلوان که گره‌های کور ۲۰، ۳۰ و ۴۰ ساله بودند، احداث و بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت توسعه و پیشرفت شهر، مناطق کم‌برخورداری همچون ۱۴ و بخشی از منطقه ۱۳ و ۱۰ است، ادامه داد: در این منطقه پروژه شهدای ورزشکار و تقاطع غیرهمسطح مرحوم سعید کاظمی آشتیانی افتتاح شد و روگذر حصه در آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

اشتراک‌گذاری مشکلات

در ادامه رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس باید از ظرفیت متعالی مجامع عمران، حمل‌ونقل و شهرسازی استفاده مطلوب داشته باشد، گفت: راهکارهای رفع چالش‌ها و مشکلات شهرداری کلان‌شهرها باید به اشتراک گذاشته شود.

رسول میرباقری با اشاره به معضل فرونشست زمین در برخی شهرها گفت: اگر فرونشست حادثه‌ای برای بنا‌های تاریخی شهر ایجاد کند، موجب سرافکندگی کشور خواهد بود. معتقدم اگر کیفیت در انجام اقدامات شهرداری نباشد، این اقدامات ماندگاری نخواهد داشت؛ ازاین‌رو فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود تا سال‌ها مورد تحسین قرار گیرد.

سه نقطه در منطقه ۱۴ دارای بازارهای میوه می‌شود

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز بیان اینکه سه نقطه در این منطقه دارای بازارهای میوه می‌شود، گفت: این اقدام یک مدل جدید خدمت‌رسانی به منظور دسترسی آسان به بازارهای میوه با کیفیت و قیمت خوب است.

محمدمهدی کریمی با اشاره به اینکه در زمینه افتتاح بازارهای کوثر تجربه خوبی در مناطق داشتیم و امیدوارم این اتفاق را برای بازارهای میوه نیز شاهد باشیم، افزود: زمین بازار میوه با مشارکت شهرداری منطقه ۱۴ در نظر گرفته شده است و دو نقطه دیگر در منطقه به این منظور جانمایی شده که طبق توافقات سعی می‌شود تا پیش از نوروز ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به پروژه خیابان عاشق اصفهانی شرقی و جاده مرگ تصریح کرد: جاده مرگ یا سه‌راهی قتلگاه کلیدواژه‌های تلخی است که همه ما با آن خاطره داریم و مسئولانی بارها مورد مطالبه قرار گرفتند.

کریمی با اشاره به اینکه با همکاری مدیریت استان و کمیسیون ماده ۵ کمتر از شش ماه مصوبه لازم دریافت شد، گفت: تملکات را شهرداری منطقه و بودجه احداث را شهرداری مرکزی بر عهده گرفت، جاده در عرض ۳۶ و طول ۱۰۰۰ متر احداث شده است، همچنین ۶ هزار متر طول جدول‌کاری دارد و حدود ۳ میلیارد تومان هزینه سیم‌کشی و تیر چراغ برق این جاده است.

کریمی با بیان اینکه قدمت جاده جلوان به کارخانه قند برمی‌گردد و در عرض ۲۴ متر تا منطقه جلوان ادامه دارد، اظهار داشت: تا پایان سال تعدادی پروژه دیگر از جمله کلنگ‌زنی کلانتری حصه که دغدغه ۴۰ ساله مردم است و جانمایی و بودجه آن در نظر گرفته شده است، ساماندهی بازار روز حصه و احداث ورزشگاه در همین محله، افتتاح ورزشگاه در محله امام خمینی(ره)، کلنگ‌زنی پردیس خانواده‌محوری که نظیر آن در سطح شهر وجود ندارد و محور فرودگاه که یک زیرگذر با دیواره سبز است را خواهیم داشت.

هر اقدامی در کشور باید با نظر مردم انجام شود

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس کم نگذاشت، افزود: یک‌دهم شهدا و جانبازان کشور به استان اصفهان اختصاص دارند، درحالی‌که اصفهان یک‌شانزدهم جمعیت کشور را دارد که نشان می‌دهد اصفهانی‌ها به صورت ویژه برای انقلاب سرمایه‌گذاری کردند.

وی با اظهار تأسف از اینکه پروژه خیابان عاشق اصفهانی شرقی باید پنج سال پیش انجام می‌شد، اما در بروکراسی اداری ماند، تصریح کرد: معتقدیم رئیس کمیسیون ماده ۵ باید شهردار اصفهان باشد؛ این روال که استانداری مسئول باشد به قبل انقلاب بازمی‌گردد.

وی گفت: اولین اولویت شورا در اصفهان رسیدگی به مناطق محروم است، در این راستا بزرگ‌ترین خدمت جدا کردن منطقه ۱۴ و ۷ بوده است تا به‌صورت متمرکز در مناطق کمتر برخوردار کار انجام شود.

 حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۰۰ پروژه کوچک و بزرگ در شهر اصفهان داریم که دو پروژه مهم آن در منطقه ۱۴ است، تصریح کرد: خط دو متروی این کلان‌شهر که برای اجرای آن بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، تا دو سال آینده افتتاح می‌شود. رینگ چهارم دیگر پروژه مهم شهر اصفهان است که در کاهش آلودگی هوا و ترافیک بسیار تأثیرگذار است.

امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: احداث بازار میوه و تره‌بار در مناطق مختلف این کلان‌شهر در دستور کار شهرداری است زیرا به رفاه شهروندان، تنظیم بازار و ارائه محصولات باکیفیت می‌انجامد.

وی با اشاره به هزینه ۲۷۰ میلیارد ریالی برای احداث سومین بازار میوه و صیفی افزود: تاکنون سه بازار میوه و صیفی و تره‌بار در مناطق ۵، ۶ و ۱۴ احداث کرده‌ایم که ۲ مورد اول تا پایان ماه جاری و منطقه ۱۴ تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

زهرا نصیری