به گزارش پایگاه خبری ربیع، سی‌وسومین برنامه «به احترام مردم اصفهان» با بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح صاحب روضات و مراحل اول تا سوم تعریض بزرگراه شهید خرازی و آغازمرحله چهارم این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۳ میلیارد تومان دیروز انجام شد.

شهردار اصفهان در این آیین گفت: برای تعریض بزرگراه و ساخت پل صاحب روضات از ساعت ۲۴:۰۰ تا ۵:۰۰ بامداد این پروژه ها بدون  بسته شدن مسیر بزرگراه شهید خرازی اجرا شد.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه سال‌های زیادی رفع مشکل ترافیک این محدوده جزء آرزوهای مردم بود، افزود: هر کسی در حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان تردد داشته است و به این نقطه از حلقه یعنی بزرگراه شهید خرازی می‌رسید، می‌دانست که این نقطه گلوگاه برای عبور زمان صرف کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ارتباط شرق و غرب اصفهان قبل از اجرای این تقاطع غیرهمسطح با مشکل مواجه بود، گفت: محور مسجدسید، کهندژ، جهاد و دانشگاه همیشه ترافیک سنگینی داشت و ضروری بود که اتصال شرق و غرب توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح صاحب روضات از قبل در شهرداری پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: حداقل تا دو دهه قبل همیشه بحث بود که این پل باید احداث شود، اما به‌دلیل اینکه شریان اصلی شهر بود، حتی تصور اینکه پنج دقیقه بزرگراه بسته شود غیر ممکن بود.

**کاهش ۲۵ درصدی ترافیک با تعریض بزرگراه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: تعریض بزرگراه شهید خرازی و اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح اتصال خیابان صاحب روضات به بهستان در حدود ۲۵ درصد در کاهش ترافیک مؤثر بوده است.

حسین حق‌شناس بیان داشت: این پروژه در حدود ۱۴ سال در دوره‌های مختلف مدیریت شهری مطرح بود و مطالعات و مطالبات مردمی روی آن تاکید داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این پروژه گفت: تعریض‌های اتوبان شهید خرازی در قسمت شمال به جنوب، در قسمت غربی محور و پل صاحب روضات انجام شده است و بر اساس مطالعاتی که بر نرم‌افزارهای مختلف از جمله نشان و گوگل انجام داده ایم ۱۵ درصد از هدف محقق شده و بقیه در ادامه پروژه که تعریض در سمت جنوب به شمال و قسمت شرق بزرگراه است محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از تکمیل ایستگاه مترو و اضافه شدن صاحب روضات به این پل که قرار است تا دو ماه آینده انجام شود، کاهش ۲۵ درصدی ترافیک محقق می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه تعریض بزرگراه شهید خرازی جزو اولویت‌های نخست ترافیک شهر اصفهان است، ادامه داد: این درصد تحقق در کاهش ترافیک قابل توجه و چشمگیر است، البته یکپارچگی مدیریت شهری و اتفاق نظری که میان شهرداری، معتمدان محل، پلیس راهور و استانداری شکل گرفته در انجام پروژه مؤثر بود.

**۱۷ سال تعلل در اجرای تقاطع غیرهمسطح صاحب روضات

در بخش دیگری از این مراسم، امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان گفت: تقاطع غیرهمسطح صاحب روضات به بهستان پروژه ۱۷ ساله‌ای بود که با جسارت به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه عرض و طول این پل ۳۰ در ۳۵ متر است، افزود: این پروژه با حمایت شهرداری مناطق یک و ۹  اجرا شد.

وی ادامه داد: پس از عملیات تعریض، عملیاتی که آغاز شده و در حال اجرا است، احداث نیوجرسی‌های میانی است.

*** انطبااق حلقه دوم و سوم بزرگراه خرازی عامل گره های کور ترافیکی بود

در بخش دیگری از این بهره برداری ها، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: تقاطع غیرهمسطح اتصال خیابان صاحب روضات به بهستان یکی از گره‌های ترافیکی شهر اصفهان را باز کرد. ابوالفضل قربانی با بیان اینکه علت اصلی وجود این ترافیک دو نکته اساسی بود، افزود: حلقه دوم و سوم در این نقطه بر روی هم منطبق می شد که ترافیک را سنگین می کرد به شکلی که گاهی اوقات قفل می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ارتباطی شمال جنوب بزرگراه شهر، وضعیت خوبی  داشت اما قسمت شرقی غربی همیشه مشکل‌ساز بود وبه همین دلیل بار شرقی غربی بر شمالی جنوبی قرار می‌گرفت و دچار مشکل می شدیم.

وی با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح اتصال خیابان صاحب روضات به بهستان بیشتر در شب انجام شد، گفت: کار در شب پر هزینه و برای مجریان بسیار پرخطر است، همچنین از دیگر ویژگی‌های این پروژه بهره‌برداری زودتر از موعد آن است.

زهرا زرفشانی